Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

„Trávou“ proti koronaviru: Marihuana může viru blokovat cestu do buněk, odhalili vědci

Autor: Darina Jíchová -
21. května 2020

Tým kanadských vědců z Univerzity v Lethbridge zkoumá, zda je marihuana schopná zabránit tomu, aby nový koronavirus infikoval lidské buňky. Experti pracovali s nejméně 400 konopnými kmeny, z nichž vyčlenili zhruba 10 pro detailnější analýzu. Jejich výzkum se zaměřoval na to, jak interaguje kanabidiol (CBD), hlavní nepsychoaktivní látka obsažená v konopí, s receptory, které koronavirus využívá k napadení lidských buněk, uvedl list Daily Mail.

Vědci svou studii publikovali ve vědeckém časopisu Preprints, podle jejich závěrů výtažek z CBD snižuje počet receptorů, které koronavirus využívá k infikování buněk a dalšímu šíření, až o 70 procent. Zároveň však experti zdůraznili, že by lidé neměli začít užívat marihuanu, jejich výzkum musí potvrdit klinické testy.

Kanaďané spolupracovali s výzkumnými terapeutickými společnostmi Pathway Rx a Swysh Inc, obě firmy se zaměřují na zkoumání účinků konopí a CBD. V laboratořích si vytvořili umělé 3D modely ústní a střevní tkáně a tkáně dýchacích cest, na kterých testovali extrakt CBD z konopí setého. Konkrétně je zajímala interakce CBD a angiotenzinu konvertujícího enzymu 2 (ACE2), receptoru, skrze nějž koronavirus infikuje buňky.

Konopí koronaviru zabouchlo dveře

Výsledky pozorování ukázaly, že extrakt pomohl snížit množství receptorů a de facto „uzavřel dveře“ pro koronavirus. „Počet receptorů se snížil o 73 procent. Pokud je extrakt schopný snížit počet receptorů, je schopný snížit riziko koronaviru,“ domnívá se jeden z hlavních vědců Igor Kovalchuk, šéf společnosti Pathway Rx.

Experti zkoumali i další receptor transmembránovou serinovou proteázu TMPRSS2. „Představte si buňku jako velkou budovu, kanabidioly snižují počet dveří do budovy, řekněme o těch 70 procent, což znamená, že počet vstupů bude značně omezen. Člověk tak bude mít větší šanci bojovat s koronavirem a porazit ho,“ přiblížil Kovalchuk pro laiky v rozhovoru pro CTV News.

Vědci: Nekupujte si CBD produkty

Kovalchuk a jeho kolegové upozornili lidi, že by neměli „bezhlavě“ kupovat a používat marihuanu a CBD produkty, které jsou k dostání na trhu. „Není to žádná prevence, tyto produkty nejsou uzpůsobené k léčení nebo předcházení koronaviru,“ prohlásil Kovalchuk a dodal, že jejich výzkum nyní čekají klinické testy.

„Vzhledem k vážnosti situace musíme zvážit každou možnost, byť pouze terapeutickou,“ vyjádřil se Kovalchuk k vývoji pandemie a honbě za účinnou vakcínou proti koronaviru. Pokud klinické testy budou úspěšné, vědci se domnívají, že CBD se stane součástí ústních vod, kloktadel, vitaminových kapslí apod. „Byla by to levná prevence s minimem vedlejších účinků,“ zakončil Kovalchuk.

C F ( 3. listopadu 2020 13:37 )

Tu je to bližšie popísané:
http­s://bl­og.se­edsma­n.co­m/sci­entis­ts-have-figured-out-how-cbd-protects-the-lungs-from-covid/

MartinVesely ( 2. června 2020 12:33 )

Možná není stoprocentní jistota, že konopí pomáhá proti koronaviru, ale v rodině máme holčičku trpící na epilepsii, které pomohla cbd cannapio tinktura při snížení záchvatů. Žena ji užívá navečer proti nespavosti. Na pozitivní účinky proběhla už řada studií, kdo hledá, ten najde.

Varhan Datlovi Frek ( 21. května 2020 14:45 )

to Schlafenberg:heleď složka CBD ne THC nepleť si to .

mno tak můj lék a tato zpráva se shoduje v 1 složce . můj lék je 3 složkový ,tak vědci pohyb máte zpoždění cca 2 měsíce zpoždění o proti mě . schválně jestli se jim podaří udělat stejné molekuly jak mám já

Varhan Datlovi Frek ( 21. května 2020 14:02 )

haha já udělal lék, než se mi to všechno vyluhovalo cca 5. dubna kde jedna ze 3 složek je i marihuana.A chtěl jsem to testovat , ale na mé emaily z okolních laboratoří kolem Nového Jičína mi nikdo neodpověděl . takže 1 složka z mého udělaného léku by měla fakčit , mno 3 složka budou bobule bo jsou silné jinak sem místo nich užil jen listy,bobule budou uzráté až koncem srpna tak hezky v klidu se budu s tím připravovat na druhou vlnu. pak už laborky agel a spadiu kolem NJ nebudu emailovat a ihned budu bombardovat laborky v celém česku . já totiž kvůli tomu jsem od konce března skoro nespal jen hltal na snad všech webech v izraelských , amerických , čínských, francouzských, kde to bylo v angl. četl co se dalo zjistit po celém světě.

JaPi ( 21. května 2020 13:53 )

Takže novinářská kachna vydávaná za pravdu. Takže nic nového, jen to dokazuje úroveň našich nezávislých investigativních novinářů.
Děkujeme a vážení novináři najděte si jinou práci, užitečnou a ne zbytečnou pro tuto zemi.

Další videa