Vládní omezení v době pandemie koronaviru se dotkla každého Čecha, karanténa změnila naše návyky a chování. Co jsme během ní dělali, je patrné i z toho, co jsme nakupovali. A protože obchody byly zavřené, nákupy se přesunuly na internet. Blesk proto na základě dat, exkluzivně získaných od největšího nákupního portálu a srovnávače cen Heureka.cz, zmapoval změny v nákupním chování Čechů.
Nákupy Čechů v době pandemie v exkluzivním průzkumu: Odborník popsal naše chování v karanténě
1.Pracovali jsme doma
Mnoho lidí se z kanceláří přesunulo domů, a z bytů a domů se tak stávala pracoviště. Proto jsme nakupovali vybavení pro práci z domova. „Spousta lidí se na to musela připravit. Významně tak vzrostl zájem o webkamery, kabely, notebooky, tiskárny a další vybavení pro práci z domova,“ vysvětluje Tomáš Braverman.
2.Chtěli jsme se zabavit
Lidé většinou nebyli zvyklí trávit doma tolik času. Proto se snažili všemožně zabavit. „Raketově vzrostl zájem o elektronické knihy, rovněž o herní konzole jak pro jednoho, tak pro více hráčů. Lidé rovněž kupovali hry na záznamovém médiu, nebo si je kupovali a stahovali on-line,“ říká Tomáš Braverman.
3.Chránili jsme se a uklízeli
Jednoznačně nejvíc oproti běžnému stavu narostl zájem o produkty související přímo s koronavirem. Lidé se snažili chránit sebe i své okolí. „Nejvyšší meziroční růst byl v kategoriích spojených s hygienou, úklidem a léky. Prodej dezinfekcí meziročně vzrostl téměř o dva tisíce procent. S ohledem na fakt, že lidé zůstávali doma, se významně zvedl i zájem o toaletní papír,“ popisuje ředitel srovnávače cen Tomáš Braverman.
4.Zasedli jsme k šicím strojům
Fenoménem, který Čechy proslavil takřka po celém světě, bylo šití roušek. I to se významně projevilo v nákupech na internetu. „Češi vzali útokem všechny e-shopy, které nabízely šicí stroje, nitě, cívky pro šicí stroje a jiná příslušenství. A samozřejmě látky, metráž, a hlavně tolik postrádané gumičky,“ popisuje expert.
5.Pekli jsme a budovali zásoby
V souvislosti s jídlem se zvedla nákupní horečka. A to hlavně všeho, co souvisí s pečením, trvanlivými potravinami a jejich uchováváním. „Zájem o domácí pekárny vyskočil meziročně nejvíce ze všech kategorií, o více než dva tisíce procent. Rostly také prodeje mrazniček a trvanlivých potravin, mouky a směsí na pečení chleba nebo přípravu domácí pizzy,“ říká Tomáš Braverman.
6.Nechtěli jsme přibrat
S uzavřením všech sportovišť a celkovým omezením možnosti pohybu se dostavila obava, že se na nás karanténa podepíše kily navíc. A tak jsme cvičili. Tato činnost je ostatně jednou z možností, jak relaxovat, „vypnout“ mozek a ve chmurné době přijít na jiné myšlenky.
Šéf nákupního portálu k tomu podotýká: „Od zákazu volného pohybu osob jsme sledovali vysoký nárůst zájmu o činky, běžecké pásy, cyklotrenažéry a další vybavení pro domácí cvičení. Utlumil se naopak prodej outdoorového vybavení a sportovních doplňků výživy.“
7.Snažili jsme se rozptýlit děti
Co s dětmi, které najednou přišly o výuku, zábavu i kamarády ve školách a školkách? To řešil snad každý rodič. Kromě toho, že z tatínků a maminek se ze dne na den stali také učitelé, museli se poprat i s nelehkým úkolem rozptýlit své ratolesti.
Prodej dětských produktů proto na internetu zažil po dobu nouzového stavu takový nápor, jaký bývá jen v srpnu a v září v souvislosti s usedáním do školních lavic. „Největšími skokany jsou omalovánky, různé potřeby na malování, štětce a palety nebo cestovní a stolní hry,“ komentuje Tomáš Braverman.
8.Opravovali jsme a zahradničili
S lepšícím se počasím a spoustou volného času jsme se opřeli do prací na zahradě a zvelebování domovů. „Viděli jsme velký nárůst klasických sezonních kategorií, jako substráty a hnojiva, bazénová chemie nebo zahradnické potřeby,“ doplňuje Tomáš Braverman.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.