Kuchyň si pan Faist objednal v kuchyňském studiu. První potíže ale začaly už týden po montáži. „Řemeslník nechal na kuchyni ochranné fólie, aby proschl akrylový lak. Doporučil mi, abych po třech dnech fólie odstranil. Sepsali jsme předávací protokol, že je všechno v pořádku a že při montáži nedošlo k poškození podlah a jiného majetku. Po odstranění fólií jsem se nestačil divit, téměř na všech dvířkách byly kazy, důlky, ťukance a škrábance,“ popisuje svoje problémy pan Milan.

„Po první reklamaci přijel montér vyměnit dvířka, která ale byla v horším stavu než ta původní,“ vzpomíná. Na místě proto rovnou do předávacího protokolu uvedl kazy. „Po urgencích mi napsali, že reklamace je vyřízená a volný termín montáže je až na konci září. Napsal jsem jim, že na novou kuchyň tak dlouho čekat nechci,“ pokračuje Faist.

„Moji zakázku předali jinému kolegovi. S ním však byla hrozná domluva. Musel jsem se připomínat a nakonec montáž provedl stejně až 1. října,“ říká. „Kuchyňská dvířka byla opět kazová. Podával jsem tedy druhou stížnost a na další výměnu čekal přes dva měsíce. A opět dvířka byla špatná,“ nechápe.

5 tisíc korun bolestné

Po druhé stížnosti dorazila nabídka kompenzace. Ta panu Faistovi vyrazila dech. „Nabídli mi kompenzaci 5000 Kč. Na to jsem jim ale řekl, že vzhledem k ceně kuchyně, která vyšla na 180 tisíc, a kvalitě, v jaké je provedená, požaduji kompenzaci ve výši 10 procent,“ říká Milan Faist s tím, že odpověď firmy byla ta, že je vše v pořádku, materiál je kvalitní a že jsou v normě.

Znovu tedy poslal reklamaci, třetí, s fotografiemi a firma se nakonec rozhodla „rozšířit“ kompenzaci. „24. 3. 2022 jsem dostal odpověď, že reklamaci zamítají a že mi nabízí buď kompenzaci 5000 Kč, nebo slevu na nová kuchyňská dvířka ve výši 40 %,“ pokračuje. Pan Faist se proto rozhodl obrátit na Ombudsmana Blesku a ptá se ho: „Mám právo na opětovnou reklamaci či kompenzaci ve výši alespoň 10 %? Jak mám v tomto případě postupovat a na koho se obrátit?“

Ombudsman Blesku: Chtějte slevu nebo opravu

V daném případě pan Faist postupoval dle Ombudsmana Blesku Mgr. Jakuba Kerestešiho správně. „Okamžitě po zjištění vad reklamoval nesprávně provedené plnění. Pokud by však byly vady poznat ihned, je třeba je uvést přímo do předávacího protokolu, případně dílo nepřevzít,“ hodnotí hned na začátek Keresteši.

„Nárok na práva z vad má kupující vždy, pokud není dílo provedené správně. V konkrétním případě nelze bez přesného znění smlouvy určit, zda má pravdu pan Faist a jedná se o vadnou dodávku, nebo zda má pravdu kuchyňské studio a drobné vady jsou v normě.

Určující bude ujednání ve smlouvě. Pokud smlouva takové ujednání neobsahuje, pak je určující vzorek nebo předloha, na jejichž základě byla linka objednána. Právě u tohoto typu smluv bývá obvyklé, že studio disponuje předváděcími modely ve svém showroomu,“ upozornil Ombudsman Blesku.

Pokud bylo tedy dílo provedeno vadně, má pan Faist nárok na opravu věci nebo na slevu z ceny. „Volba je na panu Faistovi a musí ji oznámit při reklamaci nebo neprodleně po ní. Výši slevy určuje taktéž kupující a měla by být přiměřená vadě věci. Osobně bych v takovém případě považoval 10% slevu za přiměřenou,“ pokračuje dále Keresteši s tím, že pokud kupující zvolil odstranění vady a k tomu nedojde, je možné od smlouvy odstoupit. „Pokud nedojde k dohodě o výši slevy, určí přiměřenou slevu až soud,“ uzavřel.

Kuchyňské studio: Nabízíme nová dvířka

Kuchyňské studio Blesku potvrdilo, že reklamaci řeší. „Jsme domluveni na dalším postupu a vše je na dobré cestě,“ slíbil pracovník studia s tím, že v kupní smlouvě jsou u tohoto typu povrchu deklarovány drobné mikroskopické nerovnosti s ohledem na výrobní procesy akrylového laku. „Tyto nerovnosti však nemohou překročit normu,“ zdůraznil.

Potvrdil i několik reklamací. „Každá sada dvířek byla před dodáním překontrolována zodpovědným technikem kvality, který konstatoval, že dvířka jsou bez škrábanců a jejich případné nerovnosti jsou v souladu s normou pro tento typ dvířek,“ pokračoval s tím, že pan Faist požadoval kompenzaci ve výši 20 tisíc Kč.

„Nabídli jsme slevu 50 % na jiný dekor nebo slevu z kupní ceny ve výši 5 tisíc Kč. Zákazník s tímto naším návrhem nesouhlasil. Nakonec jsme se ale domluvili na dodání dvířek v jiném dekoru, dle jeho výběru a zdarma. Nový dekor si zákazník vybírá,“ uzavřel.

 

Video
Video se připravuje ...

Hudebník Petr Kroutil nás provedl po domě, který si sám postavil. Videohub

Fotogalerie
7 fotografií