Kristýna Martinovská se na Ombudsmana Blesku obrátila poté, co jí dorazil balíček od Terezy Minaříkové (34) ze Štětí, u které přes on-line prodejní portál objednala zboží… V zásilce našla dva dětské overaly. „Sami se podívejte, co ta paní poslala. Nabízela to jako nové zboží bez visačky, přitom obě kombinézy jsou seprané a u té šedivé je dokonce rozbitý zip,“ ukazuje rozhořčená žena. V balíku navíc chyběly objednané tepláky a mikina.
„Okamžitě jsem se na paní Minaříkovou obrátila s dotazem, co to má znamenat? Sdělila mi, že zboží můžu vrátit, ale peníze mi vrátí pouze v případě, že jí ten balík přijde,“ přiblížila Kristýna, která bohužel až následně na internetu zjistila, že prodejkyně oblečení z Litoměřicka je mezi kupujícími známá firma. „Objednala jsem si oblečení na spaní, poslala jsem peníze a nic nepřišlo. Když jsem paní urgovala, přestala komunikovat,“ svěřila se Blesku samoživitelka Jana (42) z Frýdlantu nad Ostravicí s tím, že do dneška nemá ani peníze, ani pyžamo.
Zboží můžou vrátit
Sama Tereza Minaříková ujistila Blesk, že její zboží bývá nepoškozené. „Pokud si nějaká rádoby dáma stěžuje, že je to poškozené a já nevím co, tak to není pravda. Já mám černé na bílém to, jak ty věci vypadají a jestli je nějaká nespokojená, tak má ze zákona nárok to vrátit,“ vysvětlila podnikatelka. Jenže ani to není tak jednoduché. „Nepřevezmu balíky, pokud je tam odchylka ve váze,“ dodala žena. Když tedy vrací zákazník například pouze část své objednávky, má prostě smůlu…
Balíky bez dozoru
Blesk navíc narazil na další problém, když objevil před domem prodejkyně oblečení opuštěnou hromadu různých balíků. „To byly moje osobní věci, do kterých vám nic není,“ tvrdila Minaříková. Jak dlouho tu zásilky ležely bez dozoru, není jasné. Krátce po návštěvě redaktora ale vyšel muž, který balíky odnesl do domu.
V hledáčku ČOI
Minaříková zaměstnává svým podnikání už také Českou obchodní inspekci. „V loňském roce na základě pěti podnětů byla udělena sankce 30 tisíc. Jelikož nebyla ze strany Terezy Minaříkové uhrazena, předali jsme k vymáhání. Po dalším podnětu byla udělena další sankce 35 tisíc,“ sdělil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
Jak se vyhnout podvodníkům?
Lidé, kteří nakupují na internetu, by se měli řídit radami, jež je ušetří problémů i ztráty peněz. „Doporučujeme nenakupovat na sociálních sítích, kde není jasné, kdo je prodejcem. Je dobré si též prodávajícího prověřit na základě hodnocení zákazníků,“ doporučil Fröhlich.
Jak je to s lhůtou na odstoupení? Až rok a čtrnáct dnů!
Pro paní Martinovskou je podle Ombudsmana Blesku Mgr. Lukáše Zeleného v tomto případě nejjednodušší uplatnit zákonné právo od kupní smlouvy odstoupit bez jakékoliv sankce a bez udání důvodu, a to do 14 dnů od převzetí zboží. „Možnost odstoupení se týká takzvaných distančních smluv, při nichž se strany osobně nesetkají, ale uzavírají je na dálku (třeba právě přes on-line prodejní portál),“ říká.
Navíc v případě, že prodávající řádně nepoučila paní Martinovskou o právu na odstoupení, prodlužuje se lhůta k odstoupení na jeden rok a čtrnáct dnů. „Pokud by však v jejím průběhu dodatečně poskytla poučení, začíná tímto okamžikem běžet pouze nová čtrnáctidenní lhůta,“ upozorňuje dále Lukáš Zelený.
„Odstoupení od smlouvy je třeba učinit vůči prodávající, a to klidně i elektronickou cestou. Je však lepší využít klasickou písemnou formu, která je průkaznější, i když ji zákon nevyžaduje. Podstatné je, že pro dodržení lhůty pro odstoupení stačí, bylo-li oznámení o odstoupení odesláno nejpozději poslední den lhůty,“ radí Ombudsman Blesku.
Zákaznice je v důsledku zrušení smlouvy povinna zakoupené zboží prodejkyni zaslat nebo předat, a to nejpozději ve lhůtě 14 dnů od doručení odstoupení. Prodávající má rovněž čtrnáctidenní lhůtu, počítanou ode dne doručení odstoupení na vrácení veškerých peněžních prostředků včetně nákladů na dodání, které od zákaznice přijala. Do doby vrácení zboží nebo prokázání jeho odeslání může podnikatelka vracenou částku zadržet.
Rozdíl ve váze?
„Tvrzení paní Minaříkové o tom, že zákazník má smůlu, když se neshoduje váha odeslaného a vráceného balíku, je naprosto nesmyslné a nemá žádnou oporu v zákonu. Pokud prodejkyně odmítá přebírat zásilky od svých zákazníků, budou se tyto dle občanského zákoníku stejně považovat za doručené,“ zdůrazňuje Zelený. Pokud by paní Martinovská nechtěla či již nemohla uplatnit právo na odstoupení od smlouvy, může zboží, které neodpovídá její objednávce, reklamovat.
Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?
NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY
Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz
Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!
Okrádání a vyhrožování seniorům. Jak Blesk pomohl zatočit se známými šmejdy? Videohub