Pátek 19. srpna 2022
Svátek slaví Ludvík, zítra Bernard
Oblačno, bouřka 28°C

Zrušený let, zpoždění, propadlý zájezd: Na co máte nárok? 14 rad Ombudsmana Blesku

/
  • Advokát Jakub Keresteši  popsal nejčastější  problémy, se kterými  se jeho klienti  v současnosti  potýkají.
    Aktualizováno - 5. srpna 2022 ● 06:00
    27. července 2022 ● 05:00

    Léto a dovolené jsou v plném proudu. Řada Čechů se rozhodla po dvou náročných covidových letech, kdy volné dny trávili většinou doma, odletět za teplem. Jenže… Na letištích je často čeká nemilé překvapení. Fronty, čekání, zrušené lety… Ombudsman Blesku Mgr. Jakub Keresteši proto čtenářům Blesku odpověděl na 14 otázek, které by jim měly pomoci zjistit, na co mají a nemají právo!

  • 1.

    Kdy a jak mohou aerolinky zrušit let?

    Aerolinky mohou zrušit let prakticky kdykoli, jsou však určitá časová období, kdy jsou povinny kompenzovat cestujícímu nepohodlí vzniklé zrušením letu.

     

    Relativně »beztrestně« může aerolinka zrušit let více než 14 dní před odletem.

     

    ● V období od 14 do 7 dní před odletem jen tehdy, pokud nabídne náhradní let, který umožní odlet nejdříve dvě hodiny před původním odletem a dosáhne příletu nejpozději čtyři hodiny po původním příletu.

     

    Méně než 7 dní pak musí nabídnout odlet maximálně hodinu předem a přílet maximálně o dvě hodiny později.

     

    ● Pokud nenabídne uvedená náhradní řešení, pak je povinna platit kompenzaci v částce 250 – 600 eur podle délky letu.

  • 2.

    Jak vysoké odškodné získám?

    Od 250 do 600 eur:

     

    ● Na lety po Evropě je to obvykle 250 eur (do 1500 km).

     

    ● Nad 1500 km v rámci EU je to pak 400 eur. Stejná částka je za lety mimo EU o vzdálenosti 1500 km až 3500 km.

     

    ● Na lety nad 3500 km je to 600 eur. Ale pozor, nárok na kompenzaci je jen v případě, že je zrušení možno přičítat aerolinkám. V aktuální situaci, kdy za část zpoždění mohou letiště, je dobré důsledně posoudit odpovědnost.

  • 3.

    Kde a jak žádat?

    Kompenzaci je třeba žádat u aerolinky, nejlépe e-mailem, dopisem nebo kontaktním formulářem přímo na stránkách aerolinek. V ČR je pak oproti jiným státům menší specialita, že výzvu k úhradě kompenzace je třeba vznést do půl roku, byť promlčecí doba k podání žaloby je tříletá.

  • 4.

    Co když mi zruší let v noci?

    Podle přímo použitelného právního předpisu EU, kterým se řídí i odškodnění za zrušený let je aerolinka povinna poskytnout v takových případech cestujícím péči. Jednou částí péče je v nezbytných případech, tedy i zrušení letu, kdy náhradní let bude až následující den, poskytnout ubytování a stravu.

     

    Pokud by aerolinka této povinnosti nedostála, má cestující nárok na proplacení nákladů, které mu vznikly, uhradil-li si péči sám. Nárok na péči vzniká vždy bez ohledu na to, kdo za zrušený let může.

  • 5.

    Co když mi zruší let do destinace, kde mám trávit dovolenou, a tam na mě čeká zaplacené ubytování?

    Vedle odškodnění za nepohodlí ve výši 250 – 600 eur je možné žádat i náhradu škody, typicky například propadlý zájezd. Tyto nároky jsou však složitější z hlediska vymáhání. Pokud je let součástí zájezdu, je lepší požadovat náhradu za zmařený či zkrácený zájezd po cestovní kanceláři.

  • 6.

    Mám právo na kompenzaci za zpožděný let?

    Ano, evropský soud dovodil, že i zpoždění způsobuje nepohodlí, a náhradu tak rozšířil i na zpožděné lety. Zpoždění musí trvat nejméně 3 hodiny a opět je nutné posoudit, kdo za něj odpovídá. Platí u něj stejná výše odškodnění jako u zrušených letů, tedy 250 až 600 eur.

  • 7.

    Ztratilo se mi zavazadlo během chaosu na letišti, jak mám postupovat?

    Reklamaci dodání zavazadla je třeba provést neprodleně na letišti a následně i u letecké společnosti. Lhůty jsou zde poměrně krátké, takže je třeba dát pozor, aby nárok nepropadl. Zpožděné zavazadlo se po 21 dnech považuje za ztracené a je možné požadovat kompenzaci, jejíž výše se pohybuje v závislosti na kurzu okolo maximálně 35 tis. Kč. Obsah zavazadla je však v případě sporu třeba prokázat, fotodokumentací obsahu zavazadla před odletem tak nic nepokazíte.

  • 8.

    Je rozdíl, když se mi ztratí zavazadlo při cestě na dovolenou a když se mi ztratí zavazadlo »až doma« na letišti?

    Pokud se zavazadlo ztratí při cestě na dovolenou, má cestující nárok na proplacení výdajů za nezbytné ošacení a osobní věci, například hygienické potřeby. Je však třeba vždy uvážlivě nakupovat, neboť drahé značkové oblečení aerolinky nemusí proplácet.

  • 9.

    Jak je to se zničeným kočárkem?

    Někde se uvádí, že každý kočárek musí mít obal, jinak se s aerolinkami nedá vůbec jednat. Aerolinky vždy odpovídají za poškozená nebo zničená zavazadla, samozřejmě je lepší škodám předcházet, protože »vyběhání« kompenzace bude stát spoustu času.

  • 10.

    Hraje roli, když je cestující batole a zruší se let?

    Bohužel nikoli, batole není platícím cestujícím, takže nemá ani nárok na odškodnění.

  • 11.

    Mohou aerolinky posunout let na mnohem dřívější dobu?

    Příklad… Zakoupila jsem zájezd, žiju v Chebu, a cestu na pražské letiště si musím dopředu naplánovat, zakoupit místenky v autobusu… Co když mi ale přijde zpráva, že let se posouvá? Mohou, ale jen v mezích stanovených v odpovědi na otázku 1.

  • 12.

    Mám koupené letenky, aerolinky let zruší a obratem mi nabídnou na ten samý den letenky z jiného města. Stojí ale trojnásobek původní ceny! Co s tím?

    Pokud je let zrušen, a to i více než 14 dní před odletem, má cestující také nárok na:

    a) vrácení ceny letenky do sedmi dní, pokud už by let nesloužil svému účelu

     

    b) přesměrování za srovnatelných podmínek při nejbližší příležitosti na cílové

    letiště nebo

     

    c) přesměrování na cílové letiště v pozdější době na přání cestujícího. Možnost volby je na cestujícím. Popisovaná situace by tak vůbec neměla nastat.

    Video
    délka: 02:05.84
    Video se připravuje ...

    Nejoblíbenější destinace českých politiků na letní dovolenou 

  • 13.

    Letěli jsme do Kanady a na jednu letenku u jedné společnosti jsme měli první i navazující let. Oba měly zpoždění, ale aerolinky zpoždění nesčítají, je to správně?

    V případě jednoho letu, i složeného z několika úseků, se vždy posuzuje až zpoždění v cílové destinaci. Složení aerolinek pak nehraje až takovou roli, podstatné je, zda se jednalo o jeden let, byť s mezipřistáním.

  • 14.

    Počítá se do kompenzace i to, že jsme s letadlem nad řeckým letištěm dvě hodiny kroužili a tudíž jsme měli pozdní přílet?

    Pokud by po přistání dosáhla celková délka zpoždění alespoň 3 hodiny, pak ano. Let končí otevřením minimálně jedněch dveří letadla a umožněním cestujícím vystoupit. Podstatné však bude, jako vždy, kdo za zpoždění mohl.

Video se připravuje ...
BAZAR
ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy