Pondělí 7. října 2024
Svátek slaví Justýna, zítra Věra
Oblačno 16°C

Ztráty kufrů, rušení letů, nedostatek personálu. Jak to vypadá v zákulisí nestíhajících letišť?

Autor: BBC, mav - 
24. července 2022
12:42

Letní turistická sezona je v plném proudu, někteří cestují do zahraničí poprvé od propuknutí pandemie koronaviru. Četná letiště v Británii tento nápor nezvládají, chaos a zpoždění jsou ještě tím nejmenším… Co takové trable působí? BBC se ptala personálů z různých pozic na letištích a v aerolinkách: Pilotů, letušek i nakladačů kufrů.

Většina dálkových letů má nedostatek personálu, uvedl stevard British Airways, jehož domovskou základnou je londýnské Heathrow, jedno z největších letišť světa. Zvládají ještě dodržovat minimální počty, jež vyžadují regule, ale standardně by letušek bylo více. Personál tak je unavený. „Nabírají jako šílení, aby mezery zaplnili,“ popsal stevard. Jenže i to je zdlouhavý proces. „Systém je příliš pomalý. Ať už jde o nás nebo zaměstnance od zavazadel, ještě než nás vezmou, musíme projít spoustou bezpečnostních prověrek.“

Morálka mezi kolegy je podle něj různá. Většina je ráda, že se po pandemii zase létá. Ale druhý extrém také není ideální. „Jakmile letadlo dosedne, tak si normálně říkáte ‚za 30 minut už jsem na cestě domů‘. Teď je to spíš ‚jak dlouho se to ještě povleče‘!?“

Rušení na poslední chvíli

„Stres vede k častější nemocenské a absencím,“ uvedl další zkušený stevard. A také se omezila hotovost - služby pro vykrývání těch z posádky, kteří nečekaně do práce nedorazí. „To může vést k rušení letů, i pouhých pár hodin před odletem. Dřeme na zákonná minima a maxima, o to těžší to je, že je spousta kolegů nových. Musíme za ně dělat polovinu jejich práce, navíc často brzy odcházejí, neboť si to takto nepředstavovali.“

A k náladě zpruzelých zaměstnanců samozřejmě nepřidává ani zpruzelost cestujících, jakkoli pochopitelná: „Zákazníci jsou dost hrubí, a když je toto pro vás první skutečná práce, může to být na vás příliš,“ chápe veterán, že někteří nováčci nevydrží.

Podle BBC přišlo kvůli pandemii koronaviru o práci v letecké dopravě na 30 tisíc lidí jen ve Spojeném království. A ne každému se teď chce zpátky. Sonya Dhillonová pracovala na přepážce pro Virgin Atlantic na Heathrow – pět let, až do roku 2020. Letos se jí firma zase ozvala. „Slušně jsem odmítla,“ řekla pro BBC. „Nelákalo mě to ani trochu. Bylo by to jako vracet se k bývalému milenci,“ dodala. Jedním z mála lákadel by byly možnosti levného cestování, ale to nevyváží špatné pracovní podmínky. Proti dřívějšku se prý ještě zhoršily – včetně platu a menší svobodě v plánování služeb.

Podobně odmítl několik nabídek pilot Paul Green. Jeho bývalý zaměstnavatel Flybe nabízel menší peníze, navíc by se musel přestěhovat. „A nejsou to jen piloti. Vím i o nakladačích, kteří už do letectví zpátky nechtějí, v nových zaměstnáních se cítí lépe oceněni,“ uvedl Green.

Nedostatek zaměstnanců různých pozic na letišti, včetně třeba uklízečů, způsobuje nejrůznější zdržení. Déle trvá i vystupování z letadla těm, kteří potřebují asistenci, například vozíčkářům.

„Už se to stalo zase. Tvrdnul jsem v prázdném letadle na Heathrow dlouho poté, co všichni ostatní vystoupili. Nikdo z personálu, kdo by mi vyložil vozík,“ tweetoval reportér BBC Frank Gardner v květnu. A 30. června totéž: „Jaké překvapení. Posádka Iberie je pryč a už přišla nová.“

„Jsou tu tři faktory: Aerolinka, letiště a pak další firma, která je subdodavatelem aeroliky. Zpravidla je to o selhání komunikace mezi dvěma či třemi těmito elementy,“ popsal pak své bohaté zkušenosti v pořadu Good Morning Britain. „Z nějakého důvodu se to děje jen na letištích ve Spojeném království,“ uvedl s tím, že jen za tento rok cestoval skrze 14 letišť na čtyřech kontinentech. „Lidé mě potkávají na ulici a říkají, že jsou rádi, že jsem se dostal z letadla. To není věc, pro kterou bych chtěl být slavný,“ smál se zcestovalý žurnalista.

Jinému handicapovanému cestovateli musel pomoci až kapitán letadla – to proto, že už se zase chystal na odlet. Zakročil a jeho kompenzační pomůcka se konečně našla. „Měl jsem kliku, protože se do toho osobně vložil kapitán – ale to by samozřejmě nemělo být potřeba,“ uvedl Ben Furner pro BBC.

V červnu dokonce jeden frustrovaný cestující s omezenou hybností odmítl čekat, než mu na letišti Gatwick u Londýna pomůžou. Před ním totiž v letadle byli tři další, kteří vyžadovali asistenci. Dvaaosmdesátiletý muž po svých došel k eskalátoru, jenže na něm upadl – a zranění nepřežil. Firma se hájila, že šlo jen a pouze o mužovu netrpělivost, personál byl na místě a k incidentu došlo pouhých 10 minut po přistání, informovala BBC.

Trable jsou i s bagáží. „Místo posledního odpočinku ztracených zavazadel," sdílel Stuart Dempster na Twitteru fotky kufrů, které personál přesunul prostě jinam do haly, když si je majitelé nevyzvedli - kvůli špatné sychronizaci. „Moje je to černé (myslím),“ žertoval hořce.

„Spoušť,“ komentuje zaměstnanec, který zavazadla na Heathrow vykládá a nakládá už dvanáct let. „Na daný počet letů není dostatek zavazadlových pásů. Můžete čekat půl hodiny, než se jeden uvolní. A mezitím dorazí další let, takže je to ještě desetkrát horší. Je to deprimující, vidět všechny ty čekající pasažéry.“

Tak strašnou situaci prý za svou kariéru ještě neviděl. Ani když roku 2011 způsobila neskutečné komplikace a spoustu letů uzemnila islandská sopka Grímsvötn, jejíž vychrlený popel cestoval ovzduším až do Ruska.

Výmluva na úřady

„Teď to je jako den, kdy opravdu zle nasněží – ale jde o celé tři měsíce,“ dodává zřízenec. „Děsím se vyrazit na dovolenou. Rozhodně bych nechtěl letět s přestupem – šance, že vám dorazí zavazadla, jsou ohromně malé.“ Vysvětluje si to vedle nedostatku nakladačů také nedostačujícími investicemi. Například pás na druhém terminálu běží už 40 let.

„Uznáváme, že systém na terminálu 2 je starý – proto jsme ho chtěli vyměnit a urgovali jsme úřady, aby nám povolily investovat do nového,“ reagovala pro BBC mluvčí letiště Heathrow. „Zaměstnanců letiště nedostatek není – všechny součásti letiště jsou v provozu a máme stejnou kapacitu na bezpečnosti jako v létě 2019,“ dodala. „Za pozemní personál aerolinek ani posádky odpovědní nejsme – ti pracují přímo pro aerolinky.“

Ovšem bylo to právě letiště Heathrow, které vybídlo aerolinky, ať omezí počty letů. A až do 11. září zavedlo limit 100 tisíc pasažérů za den, o pár tisíc méně proti plánované vytíženosti. „Pozorovali jsme časy, kdy servis spadl na nepřijatelnou úroveň: Dlouhé fronty, zpoždění pro pasažéry vyžadující asistenci, zavazadla, co dorazila pozdě nebo vůbec, rušení na poslední chvíli…“ vysvětloval radikální krok šéf letiště John Holland-Kaye podle BBC. Podobný limit zavedla i menší britská letiště.

Problémy měly aerolinky v Británii už v květnu, vláda je vybídla přehodnotit plány na léto, když bylo jasné, že chybí personál ve vzduchu i na zemi a do prázdnin se to výrazně nezlepší. Největší nápor začal tímto víkendem, školní rok v Británii totiž končí až v posledních týdnech července (různě podle lokality).

Některým aerolinkám se dařilo nabírat zaměstnance lépe než jiným, některé tak rušily více letů než jiné. „Letectví je komplexní prostředí, zahrnující mnoho různých týmů a firem,“ komentuje dopravní specialistka BBC Katy Austinová. „Pořád tu zůstávají slabá místa, například u nakladačů zavazadel.“

Video  Šílené fronty na londýnském letišti Heathrow  - Reuters
Video se připravuje ...

„Letos jsou letiště o něco chaotičtější než obvykle,“ svěřil se zkušený pilot, který několik desetiletí pracoval pro aerolinku Virgin Atlantic. Připomněl, že fronty se týkají i posádek – i personál musí na letištích procházet bezpečnostní kontrolou, na kterou zřejmě letos není dost pracovníků.

I cestující si podle něj uvědomují, že je celá branže napjatá: „Jednou mě zavolali z hotovosti, abych převzal let, jemuž nepřišel kapitán. Cestující na bráně čekali už asi hodinu po plánovaném odletu. Tleskali mi, plácali mi high five,“ podělil se o aspoň trochu pozitivní zážitek.

Kolegyně letušky mu říkají, že když už se cestující v letadle usadí, bývají v pohodě – zato ony pak mají pořádný stres, byly zvyklé, že jich slouží víc. A i piloti jsou unavenější.

„Vzhledem ke zpožděním v kontrole nového palubního personálu jsme v poslední době vypravovali některé lety s menším počtem stevardů, než je typické,“ přiznal mluvčí Virgin Atlantic. „Početní stav posádky na všech letech plně odpovídá přísným bezpečnostním regulacím Úřadu pro civilní letectví,“ ujišťuje nicméně.

„Má zkušenost s letectvím je postupný úpadek – období chaosu způsobená tím úpadkem a nepřipraveností,“ svěřil se anonymně další pilot, který si aktuálně od branže dává pauzu. Aerolinky prý reagovaly na pandemii a ohromný pokles, ale už nemyslely dopředu, až se situace vrátí k normálu. A obecně usilují o co nejnižší ceny, zato vysoké zisky: „Vše se oseká na minimum, v nezvyklých obdobích to znamená systémové zhroucení,“ uzavřel pilot.

Video  Expert řekl, kdy cestovky zdraží zájezdy. A jak změní euro ceny v Chorvatsku?  - Markéta Volfová, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Zobrazit celou diskusi