Obří fronty, stávky a neuvěřitelný chaos na letištích: Známé aerolinky „vyrazily“ jednoho z šéfů
Šéf provozu easyJet Peter Bellev neustál rostoucí tlak ze strany zákazníků a rezignoval. Klienti chtěli, aby společnost omezila přerušené lety a oni tak mohli vycestovat na dovolenou do zahraničí. Pro mnohé z nich se totiž vidina prázdnin rozplynula už na letišti, kde na ně čekaly obrovské fronty. Jmenovaná letecká společnost se v posledních měsících řadí mezi nejvíce postižené, zrušila už tisíce letů, často i pouhých několik hodin před plánovaným odletem. Chaos se dotkl i českých turistů, easyJet létá s mnoha spoji i do Prahy.
Letecký sektor se vypořádává se zvyšující se poptávkou, zatímco čelí nedostatku zaměstnanců, nemocností personálu a snahou plně se zotavit z pandemických let. Noví potenciální zaměstnanci přitom naráží na potíž při vyřizování bezpečnostních prověrek. Dokonce i vláda už podle Daily Mailu vyzvala k tomu, aby dostal přednost nábor lidí na letiště.
Odborová organizace Unite si minulý měsíc stěžovala, že easyJetu chybí vedení a provozní ředitel společnosti Peter Bellew by měl nad situací převzít kontrolu. Ten dříve pracoval pro Ryanair a Malaysia Airlines.
„Vzhledem k jejich letním výkonům někdo musel skočit přes palubu. Předpokládám, že šéfy ostatních společností nebo letišť tato zpráva vystresuje,“ řekl k jeho rezignaci Steve Dunne, expert na cestovní marketing. Ještě v dubnu tohoto roku přitom po několika chaotických týdnech rezignovala šéfka letiště v Manchesteru Karen Smartová.
Do povědomí se Bellew dostal už v únoru roku 2020, když ho zachytilo video, jak mluví o „směšném humbuku kolem koronaviru.“ Na nahrávce se obracel ke svým zaměstnancům a káral je, „aby prosím chodili do práce“ a „zaměřili se na lepší a včasné plnění úkolů“. Později se za své chování omluvil.
Omluvit se ale musel už i o několik dní dříve, protože zkopíroval motivační řeč irského premiéra Lea Varadkara. Ten nahrál ke Dni svatého Patrika video, ve kterém žádal piloty a jejich kolegy, aby pandemii přinesli „finanční oběti“. Podle Belleva „uhodil hřebík na hlavičku“, a tak si některé jeho „fráze vypůjčil“.
„Milovník, ne bojovník?“ Ryanair se bál, že bude Bellew donášet
Peter Bellew přešel z Ryanairu do easyJetu poté, co dublinský Vrchní soud uznal jeho konkurenční doložku za nevymahatelnou. Konkurenční letecká společnost se totiž obávala, že o ní Bellew ví nežádané množství informací, což mělo jeho nástup do nového zaměstnání u easyJetu o rok pozdržet. Kromě toho měl šéf Ryanairu Michael O´Leary o Bellewovi říct, že je pro Rynair „příliš milý“ a označit ho za „milovníka, ne bojovníka“. To ale O´Leary popřel.
Právníci Bellewa popřeli, že by se na něj tato doložka vztahovala, a podle soudce ho neoprávněně omezovala v nástupu do nového zaměstnání. Právníci dále tvrdili, že je spojovaná spíš s programem opcí na akcie a zároveň je příliš široká, když zakazuje práci pro jakoukoliv leteckou společnost konkurující Ryanairu. U této společnosti předtím Bellew vydělával 13,5 milionů ročně, dalších 12 milionů činil bonus a zkrátka nepřišel ani na opcích na akcie.
Během působení v easyJetu Bellewa obvinila odborová organizace pilotů Balpha, že zavinil za rozpad vztahů se společností. Ve firmě mělo také docházet k firemní šikaně, když docházelo k narážkám, že proti zaměstnancům nepřítomným během covidových let zahájí disciplinární řízení. V červenci roku 2020 vyslovilo společnosti 2000 pilotů nedůvěru.
Dlouhé čekací dávky, ztracená zavazadla, stávky. „Úplně se to vymklo kontrole,“ říkají cestující
Lidé cestující z Manchesteru či největšího londýnského letiště Heathrow stále zažívají několikahodinové fronty na bezpečnostní kontrolu a následné odbavení zavazadel, které vedou až před budovu letiště. Podobná atmosféra panovala také na letišti London City, ze kterého se létají kratší trasy do evropských destinací. Mnohým lidem se také mění místo odletu, což zmatek ještě umocňuje.
Problémy podle očekávání ještě zhorší začátek školních prázdnin a plánované stávky, které zasáhnou i letiště Heathrow. Například 700 zaměstnanců British Airways se rozhodlo protestovat právě v době, kdy začínaly školní prázdniny.
Situace na letištích nevypadá lépe ani pro ty, kteří se vrací. Ti naopak hodiny čekají na svá odbavené kufry a často kvůli tomu přespávají na letištích. Ztracené kufry, z nichž některé jakoby „zmizely“, mohou přitom přinášet zdravotní či bezpečnostní problémy. Jeden z cestujících s lítostí vzpomínal, jak hladce cestování probíhalo před pandemií.
„Úplně se to vymklo kontrole, takový nepořádek. Všechno se pokazilo. Hrůza,“ říkají lidé. Někteří z nich to popisují jako „scénu z katastrofického filmu“.
Společnost na Bellewovo místo jmenovala prozatímním ředitelem Davida Morgana, který pro easyJet pracuje od roku 2016. Řekla k tomu, že se Bellew odešel věnovat „jiným obchodním příležitostem“. Generální ředitel společnosti Johan Lundgren mu poděkoval za tvrdou práci a popřál vše dobré.
Společnost dodala, že se nadále soustředí na svůj každodenní provoz a ke zlepšení současné situace přijala preventivní opatření. Prozatímní ředitel Morgan podle Lundgrena během léta zajistí easyJetu silné vedení. Zkušenosti má z vedení provozu, dočasně také zastával pozici provozního ředitele.
„V letní špičce se budou tvořit fronty, ale děláme vše pro to, aby cestující mohli odletět co nejplynuleji,“ uvedl zdroj z Heathrow, podle kterého nesou největší vinu letecké společnosti.
Během dalšího chaotického dne na tomto letišti zhoustlo napětí mezi zaměstnanci a klienty, kteří ztratili svá zavazadla. Britská letiště v létě očekávají trojnásobek cestujících a očekává se, že British Airways budou v příštím týdnu opět čelit zpožděným či zrušeným letům. Klienti zlepšení nečekají ani v srpnu.
Protesty se budou konat ještě ve Španělsku, kde stávku z minulého týdne plánují zaměstnanci easyJetu ještě dvakrát zopakovat. Do 72 hodin trvajících stávek se zapojí také stovky členů posádek ze základen leteckých společností v Barceloně, Málaze a Palmě.