Pondělí 4. července 2022
Oblačno, déšť 29°C

Evropská letiště v kolapsu: Šéf cestovek radí, jak se vyhnout čekání

Video se připravuje ...
Autor: Markéta Volfová - 
23. června 2022
05:00

Na evropská letiště a letecké společnosti v posledních dnech extrémně dopadá nedostatek personálu. Tvoří se fronty, lety mají zpoždění, nebo se dokonce ruší. Místopředseda cestovních kanceláří Jan Papež v pořadu Epicentrum poradil, jak se dlouhému čekání pokud možno vyvarovat a co dělat, když vám let zruší.

„Letiště to absolutně nezvládla. Pražské letiště je na tom o něco lépe, ale některá evropská jsou v naprostém kolapsu,“ hodnotí Papež s tím, že hlavní problém je v nezvládnutém managementu. „Ve chvíli, kdy propustíte padesát procent zaměstnanců a dostanete jich možná deset procent zpátky, těch čtyřicet zkrátka chybí. Bylo jasně vidět, že okamžitě, když se v nějaké destinaci uvolnily restrikce, byl o ni velký zájem. Museli předpokládat, že tento trend bude i nadále takový, a měli se na to personálně připravit.“

„Tam stačí, když jedno letadlo nevyloží včas zavazadla, zablokuje s tím tu stojánku. Jiné letadlo kvůli tomu nemůže přistát, krouží dvacet minut kolem letiště. Je to jako domino,“ popisuje situaci a radí, jak se připravit na odlet, aby proběhl pokud možno bez větších komplikací: „Dá se předejít aspoň jedné frontě - zabalit se tak, abyste nemuseli odbavovat zavazadlo. Tohle když udělá polovina cestujících, bude se těm letištím mnohem lépe dýchat.“

„V případě, že vám letecká společnost zruší let, nebo se let zpozdí o více než tři hodiny, měla by vám to kompenzovat. Ale domoci se té kompenzace je velice složité. Tady selhává ČOI, která se zabývá prkotinami a bojí se velkých firem jako KLM nebo Lufthansa. Je potřeba, aby na ni lidé vyvíjeli tlak a s těmi stížnostmi přicházeli,“ apeluje místopředseda Asociace cestovních kanceláří.

 

viho ( 23. června 2022 08:46 )

Většina leteckých společností hmotnost malého kabinového zavazadla neřeší, pokud se nejedná o nějaké extrémní překročení, protože o hmotnost až tak nejde, letadlo má většinou dostatečnou rezervu už kvůli tomu, že ani cestující samotní se před nástupem neváží, pilot ale Pro leteckou společnost je důležitý bezproblémový nástup a výstup cestujících, případně evakuace. Tedy aby se malé kabinové zavazadlo vešlo pod sedadlo a cestující s ním mohl sám bez pomoci snadno manipulovat a nikoho při tom neohrozil. A aby velké kabinové zavazdlo uzvedla i průměrná letuška a bezpečně ho byla schopna uložit. Letištní personál je špatně placený, protože letišť je příliš mnoho a řada z nich je na tom ekonomicky špatně, taková je realita. Je to vidět i v Česku, kde si každý kraj vybudoval velké letiště, ale i město jako Brno ho není schopno uživit.

caligula ( 23. června 2022 05:47 )

Jasně tak letenka se zavazadlem je výrazně dražší než ta bez zavazadla já ho nechám doma jelikož oni nedovedou najít a hlavněš zaplatit personál. A určitě na dovolernou stačí povolených 5 kg na palubu, když sám kuft má 3 kg. Je divný, že nepropustili během krize mluvčí.To je fakt potřebná persona na rozdíl od obsluhy přepážky.1

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa