Vadná letadla? Aerolinky po tragédii se 132 lidmi kontrolují typ Boeingu, který se zřítil
Aerolinky China Eastern dočasně vyřadily z provozu model letadla Boeing 737-800. Kontrolují je kvůli technickým závadám poté, co v pondělí havarovalo letadlo tohoto typu s 132 lidmi na palubě. Při prohledávání trosek letounu byly nalezeny části motoru, křídla i lidské pozůstatky. Pátrání po druhé černé skřínce, která obsahuje záznamy letových údajů, ale zatím nikam nevedlo.
Všechna odstavená zařízení prochází kontrolami a údržbou podle nejpřísnějších bezpečnostních pravidel, uvedl Liu Xiao-Dong, mluvčí aerolinek. Dodal, že China Eastern zahájily velkoplošnou kontrolu, aby zaručily bezpečnost všech ostatních letadel.
„Všechna ostatní dopravní letadla aerolinek China Eastern, která jsou právě v provozu, odpovídají požadavkům na letovou způsobilost,“ řekl Liu.
Druhá černá skříňka se zatím nenašla
Šest let starý Boeing 737-800 havaroval v Čuangské autonomní oblasti Kuang-si. Nehoda způsobila na horském svahu velký požár. Záchranáři zatím nenašli žádné přeživší, trosky jsou rozeseté v zalesněném terénu a na prudkém kopci.
Ve středu se našla první černá skřínka se záznamem zvuku z pilotní kabiny a čínští vyšetřovatelé ji již začali prověřovat. Skříňka je silně poškozená, ale úložiště podle všeho nehodu přečkalo v relativně dobrém stavu, uvedl Čínský úřad pro civilní letectví (CAAC).
„Naším hlavním cílem je hledání a záchrana přeživších,“ řekl agentuře AFP jeden z velitelů hasičů. „Používáme termokamery a detektory známek života jako doplněk k manuálnímu prohledávání a leteckému pátrání pomocí dronů,“ dodal. Do pátrání se vedle stovek hasičů, vojáků a lékařů zapojili i dobrovolníci.
Příčina zatím není známá
Příčiny nehody zatím nejsou jasné, uvedli vyšetřovatelé na jedné z tiskových konferencí. Kontrola letového provozu se snažila opakovaně navázat kontakt s piloty kvůli rychle klesající výšce stroje. Nedostala od nich ale žádnou odpověď.
Hlavní pilot měl na kontě 6 709 letových hodin, první kopilot měl nalétáno přes 31 000 hodin. Druhý kopilot se letu účastnil ze cvičných důvodů, měl nalétáno 556 hodin. Podle vedení China Eastern byli všichni piloti v pořádku, jejich dosavadní služba byla bezproblémová a neměli žádné osobní problémy.
Čína patří v posledních letech v bezpečnosti letecké dopravy k nejlepším na světě, napsala agentura Reuters. Poslední smrtelná nehoda civilního tryskového letadla se tam stala v roce 2010, kdy za špatné viditelnosti havarovalo letadlo společnosti Henan Airlines, když se blížilo k letišti v I-čchunu. Z 96 lidí na palubě 44 zahynulo.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.