Nová konkurence Boeingu a Airbusu: Po letech má Rusko nové letadlo. I Čína je dohání
Duopol západních výrobců letadel Airbus a Boeing je pod tlakem. Úřady povolily provoz ruského letadla MS-21 a na dohled je i srovnatelný stroj C919 čínské firmy Comac, píše portál Deutsche Welle.
Pokud odhlédneme od dopadů pandemie koronaviru, tak zprávám o budoucnosti letecké dopravy dominují v posledních letech dvě smělé ambice: Létat nadzvukově a létat zeleně. Z Číny a Ruska však přichází čerstvý vítr, který branží patrně zamíchá už v následujících letech.
Stroje MS-21 a C919 nejsou zrovna spektakulárními zázraky, ostatně jejich vývoj započal před mnoha lety a nabral docela zpoždění, ale nejspíš budou znamenat významnou konkurenci pro 737 MAX a A320neo – dokonce už teď se jeví, že je v některých ohledech předčí.
Irkut MS-21 konečně v prosinci dostal osvědčení pro přepravu cestujících a tento rok ji skutečně začne provozovat. Číňané měli podobné plány, ale další zpoždění jim způsobila pandemie koronaviru a přísné lockdowny ve městě Si-an, kde provádějí testy. Možná se do služby Comac C919 nedostane letos, ale prakticky hotový už také je.
Evropský Airbus a americký Boeing je budou muset brát vážně. Oba obři, kteří už několik dekád v segmentu největších letadel nemají konkurenci, ve vývoji možná poněkud usnuli na vavřínech. Sice pravidelně přicházejí s novými generacemi svých vlajkových strojů, ale přece jen Airbus A320 poprvé vzlétl roku 1987 a Boeing 737 ještě o celých dvacet let dříve!
Tupolev a Iljušin nezáří
Sovětský svaz měl letecký průmysl ohromný, avšak upadl s pádem komunismu. Ač skoro všechny továrny nadále stojí, za rok 2020 vyrobily jen 14 ruských dopravních letadel. Legendární vývojové kanceláře jako Tupolev a Iljušin posledních 30 let nepřinesly žádný pokrok.
To konečně prolomil MS-21. Cesta byla trnitá a protáhla se proti plánům o devět let, ale podařilo se. Vyvíjeli ho designéři konstrukční kanceláře Jakovlev spolu s firmou Irkut, původně pod označením Jak-242. Pak ale padlo rozhodnutí opustit image tradiční značky a budovat novou, kvůli globálním trhům, psal server Lenta.ru. MS-21 (azbukou MC) je zkratka pro Magistralnyj samoljot 21 veka – Dopravní letadlo 21. století.
Od roku 2006 patří Irkut a Jakovlev, jakož i další velká jména ruského letectví Mikojan, Iljušin, Suchoj a Tupolev, do Sjednocené letecké korporace, spíše známé pod anglickým jménem United Aircraft Corporation (UAC).
Prvně se nový irkut vznesl 28. května 2017. Jak tehdy informovala DW, v kokpitu jako kopilot seděl jeden z nejoceňovanějších zkušebních pilotů Ruska Oleg Kononěnko (neplést se stejnojmenným kosmonautem). Následovalo čtyři a půl roku zkoušek čtyř prototypů.
Víc místa než v airbusu
Standardní verze MS-21-300 je v základní konfiguraci určena pro 163 pasažérů ve dvou třídách, v kapacitě i doletu by měla být srovnatelná se stávající západní konkurencí.
„Papírově nabídne MS-21 dokonce lepší letové vlastnosti než nejnovější Airbus A320neo,“ uvedl pro DW Nico Buchholz, dřívější viceprezident Lufthansy pro správu flotily. Experti jako on věří, že MS-21 může být hospodárnější než srovnatelné boeingy a airbusy. Víc ukáže provoz v praxi, který má začít v létě pod vlajkou dopravce Rosija, dceřiné firmy Aeroflotu.
Zatímco sovětské stroje zrovna proslulé komfortem nebyly, novinka má excelovat. Přinejmenším proto, že bude nejširším úzkotrupým strojem (s jednou uličkou). Kabina je o 11 centimetrů širší než u A320 a dokonce o 27 cm než u 737. Není dost široká, aby se do řady vešlo sedmé sedadlo, budou tedy prostornější sedadla a širší ulička.
Rusové však nemohou tak docela jásat, že se budou moci odstřihnout od západních výrobců letadel. Bez evropských a amerických subdodavatelů se totiž MS-21 neobejde. Například se ze 40 % (což je v dané kategorii rekord) skládá z kompozitních materiálů, a ty zajišťují američtí a japonští dodavatelé. A z USA jsou i celé motory Pratt & Whitney PW1400G (příbuzný model pohání mj. A320neo). Výrobce nicméně pracuje na další variantě MS-21-310, jež už bude mít motory ruské. A 25. prosince se poprvé vznesl další prototyp MS-21-300, tentokrát ovšem s doma vyrobenými kompozitními křídly.
Nejde čistě o závislost na americkém dovozu, který mohou ohrožovat sankce – například kvůli Ukrajině. I kdyby se tato situace uklidnila, tak letadlo s americkým motorem by nešlo prodávat třeba do Íránu, na nějž USA uvalily sankce s Ruskem nesouvisející.
Výrobce uvádí, že už má 175 jistých objednávek a další stovky „memorand o porozumění“. Na ruský trh připadá významný počet z nich. „Podle předpovědí bude v příštích 20 letech jen v Rusku potřeba víc než 800 letadel této velikosti,“ avizoval Jurij Borisovič Sljusar, generální ředitel korporace UAC. „Jak se prokáže efektivita toho letounu na domácím trhu, vstoupíme na trh mezinárodní.“
Dynamický průmysl Made In China
Čína oproti Rusku nemůže stavět na silné tradici letectví, zato umí rychle rozjíždět a rozšiřovat prakticky jakoukoli průmyslovou výrobu. Firma Comac zatím vyrábí menší letadlo pro regionální linky – ARJ21 zvaný Létající fénix pro 78-90 cestujících.
Do cílové rovinky vývoje už se blíží i C919 pro 156-168 lidí. První let podnikl také v květnu 2017, o pár týdnů dřív než nový irkut, ale další zkoušky se vlekly déle. Firma má nejméně šest zkušebních kusů, jenže ke konci roku zaznamenaly jen 34 zkušebních letů z potřebných 276.
Rychlému rozvoji čínské letecké výroby přispěly i západní firmy. „Výrobci jako Airbus vybudovali v Číně vlastní montážní linky. Kvalita tam občas byla vyšší než airbusů vyrobených v Hamburku,“ uvádí Buchholz. Spíš než z Ruska podle něj Boeingu a Airbusu hrozí konkurence čínská.
I nový comac ale spoléhá na součástky od zkušených výrobců z Evropy a USA: Podvozek z Německa (Liebherr), pneumatiky od francouzského Michelinu, komponenty motoru z Francie a Ameriky (CFM), ovládání od Honeywellu (USA) a tak dále a tak dále. Z Číny vlastně je jen tzv. drak, čili trup, ocas a křídla.
„Nezlikviduje 737 a A320,“ uklidňuje Jakob Wert, publicista zaměřený na letectví. Ale počítat se s ním musí. „Čína má jednu výhodu: Ohromný domácí trh, který rychle roste. Pokud Comac přesvědčí aerolinky ve vlasti, aby kupovaly jeho letadla, hned mají významný trh,“ řekl pro DW. To může znamenat stovky či tisíce strojů, které v Číně Airbus a Boeing neprodají.
A ve světě? „Pokud ho vyrobí levné, tak některé země a aerolinky možná přehlédnou potenciální obtíže. Možná to letadlo pak uvidíte v rozvojových zemích, které nemají na investice do Airbusu A320Neo nebo Boeingu 737 MAX,“ dodává Wert.
Na východě se už pracuje i na stroji pro zámořské tratě, se dvěma uličkami a třemi třídami, kapacitou cca 280 lidí. Bude konkurencí Boeingu 787 Dreamliner a Airbusu A330, výrobci slibují provoz o 15 % levnější. Nese jméno CRAIC CR 929 - C značí Čínu, R Rusko, neboť jde o spolupráci firem Comac a UAC.
První prototyp začaly budovat v září, první let chtějí zvládnout do konce příštího roku a oficiálně debutovat někdy mezi lety 2025-28, uvádí server Simple Flying. Do roku 2035 si čínsko-americká spolupráce věří na ovládnutí 10 % trhu v dané kategorii a do roku 2045 chce prodat tisíc kusů.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.