Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Pro pár centimetrů navíc aneb létání po covidu. Pofrčí větší sedadla a menší stroje

Autor: CNN, mav - 
22. února 2021
05:00

Premium economy – prémiová levná třída. Zní to trochu jako protimluv, ale o sedadla mezi třídami business a economy začal být na mezinárodních letech větší zájem už před pandemií. Až se cestování začne vracet k normálu, dá se očekávat ještě vyšší poptávka po o něco větších sedadlech, píše CNN. Zato letadla mají tendenci se zmenšovat.

Může za to víc faktorů. Zaprvé hospodářský útlum způsobený koronavirem povede firmy k úsporám, některé jistě přestanou svým zaměstnancům na služebních cestách platit drahou business class. Ale přesouvat se sem budou i soukromí cestovatelé z nejnižší třídy. Nemálo z nich může mít nastřádané bonusové míle, za které si svou cestu budou chtít vylepšit.

Další si za víc místa budou chtít připlatit, ať už se budou chtít „rozšoupnout“ kvůli pohodlí (po dlouhých měsících tísnění se v lockdownu), nebo pro trošku víc odstupu od spolucestujících. I psychologicky si možná odvykáme na tlačení se na další ve frontách, hromadné dopravě nebo na koncertech.

„Sedadla v premium economy cestujícímu oproti economy nabízejí zejména výrazné zvýšení pohodlí. Sedačky v premium economy typicky mají o pět až deset palců (12-25 cm) víc místa na nohy, jdou víc sklopit a mají i stupátko na nohy,“ popsal pro CNN Ben Orson, úspěšný designér sedadel do letadel. A víc místa bývá i do šířky: například Boeing 777 nebo Airbus A380, jedny z nejběžnějších modelů pro zaoceánské lety, mají v jedné řadě premium economy jen osm sedadel oproti deseti v economy. Oddíl také působí o trochu klidněji či útulněji oproti tomu nejlevnějšímu. „Aerolinkám se tento přístup vyplácí. British Airways i Virgin Atlantic uvádějí, že přepočteno na plochu je premium economy nejvýdělečnější částí letadla,“ dodává Orson.

Dalším bonusem bývá větší obrazovka televize. Jiné služby pojící se k premium economy už záleží na jednotlivých společnostech, můžou třeba k těmto dražším letenkám nabízet větší limity na zavazadla, přednostní nástup do letadla či rezervace sedadel zdarma, zatímco v segmentu economy se snaží služby co nejvíc osekávat a stále víc toho nabízet za příplatky.

„Před covidem-19 premium economy vyhledávali turisté, kteří si chtěli trochu polepšit, nebo malé i velké firmy hledící na náklady,“ říká Matt Round z designérského studia Tangerine. „Na některých trasách byl trend služebních cest letět ráno v premium economy, ale nočním letem se vracet už v business class, kde lze sedadlo plně sklopit jako lehátko.“

Druhým trendem v letectví, který už začal před covidem, ale pandemie ho ještě může urychlit, je zmenšování dálkových letadel. Několik dekád bylo normou letět přes oceán velkým letadlem na velké letiště (tzv. hub) a tam přesednout na regionální spoj. Ale éra jumbo jetů 747 se po půlstoletí chýlí ke konci, neúspěchem se stal i projekt ještě většího dvoupatrového kolosu A380, který začal létat roku 2007; Airbus jeho výrobu k letošku předčasně ukončil.

Zaoceánské lety totiž zvládají i menší letadla, cestující mohou létat bez přestupů. Standardem jsou nyní dvouuličkové stroje jako různé varianty Boeing 767, 777 a 787 a Airbus A330 a A350. Nově však technologický pokrok zvyšuje i dolet modelů, které dosud sloužily kratším tratím.

Jak píše CNN, Airbus například přidal do modelu A321 nádrže, varianta LR (Long Range, dlouhý dolet) tak zvládá vzít 164 pasažérů 7400 km daleko. Létá například trasu Lisabon-Montréal (7:45) v lednu zvládnul i bezmála desetihodinový let do Bogoty. Verze XLR má dolet zvýšit ještě o na 8700 km, do služby může přijít za dva roky. V říjnu 2019 oznámily objednávku tří těchto strojů České aerolinie, v polovině 20. let se chtějí vrátit k linkám přes Atlantik. Také stroje umožní zimním dovolenkářům přímé lety do exotických destinací jako Srí Lanka,Maledivy, Zanzibar či Karibik.

Konkurenční Boeing se také snaží inovovat. Koncept  737-8ERX počítá s doletem 7400 km pro 150 pasažérů.

Nejde jen o dolet, vybavení na delší trasy musí nabízet větší pohodlí. „Nové generace letounů s jednou uličkou těží z dekád optimalizace interiéru, z nichž vzešel výrazný pokrok co do hmotnosti, pohodlí (tlak v kabině, osvětlení…), efektivita využití prostoru a tak dále,“ vyjmenovává Orson pro CNN.

Dvě uličky můžou na delších letech znamenat větší pohodlí, třeba při vyhýbání se servírujícím letuškám cestou na WC. Na druhou stranu menší letadlo znamená sdílet vzduch s menším počtem spolucestujících; a nemusí jít jenom o SARS-CoV-2, kapénkami se přenáší řada jiných neřádů. A menší stroje dávají ekonomický smysl i méně poptávaným trasám, čili ještě snižují potřebu návazných letů nebo jiných spojů.

MAMKA2316 ( 22. února 2021 09:35 )

To co dělali některé letecké společnosti to je hrůza !!Rád vzpomínám když jsem v roce 2000 až 2010 létal s letadly ČSA KOLIK TAM MEL PASAŽER MISTA PRO NOHY A PAK TO ZAČALO MÍSTO 160 MIST 166, 172,178 MIST SEDAČKY PRO ČIŇANY A BEZ MINERÁLKY !!! CENY ZA LETENKY JSOU STEJNE JEN SE CITIME SKORO JAK DOBYTČÁKU NE ?? RADĚJI SI PŘIPLATIM 2 TISICE ZA LETENKU DO TURECKA A POLETIM JAK SLUŠNÝ ČLOVĚK !!!! ŽADNE NIZKO NAKLADOVÉ SPOLEČNOSTI !!!!

Zobrazit celou diskusi