Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Proč je letadlo levnější než vlak? Přitom není vždy rychlejší a víc škodí přírodě

Autor: mav, Time - 
7. listopadu 2021
20:30

I když na některé vzdálenosti může být vlak rychlejší než letadlo, je zpravidla dražší – v Evropě i v USA. Přitom potřebuje méně energie, a tedy železnice vytváří méně emisí než letecká přeprava, píše magazín Time.

Koncem října se vůdci 196 zemí světa spolu se zhruba 25 tisíci delegátů, aktivistů i demonstrantů scházejí ve skotském Glasgow na 26. klimatický summit OSN neboli COP26. Ironií je, že většina z nich tam dorazí letadlem, čili z hlediska emisí oxidu uhličitého nejnáročnější formou dopravy. Podle portálu Statista letadla produkují v přepočtu na cestujícího a kilometr šestkrát víc CO2 než vlaky.

Spojené království je samozřejmě ostrovní stát, takže alternativ, jak se dostat do Glasgow, moc není. Ale ani pro vnitrostátní přepravu není moc na výběr. Zpáteční cesta vlakem Londýn-Glasgow (556 km a necelých pět hodin, krát dva) vyjde zhruba dva- až třikrát dráž než let s nízkonákladovou společností, kde jedna cesta trvá hodinu a půl čistého času. K tomu se ovšem musí připočítat cesta na letiště a pak z něj plus zdržení na letišti kvůli kontrolám.

Aby to demonstrovali, dali si dva pánové z Kampaně za lepší dopravu závod. Výsledek: Cesta letadlem (plus autobusem do centra Glasgow) trvala pět hodin sedmnáct minut. Vlak byl o dvě minuty pomalejší. Zato si „stříbrný závodník“ pochvaloval, že se ve vlaku mohl projít a na počítači udělal spoustu práce.

V Evropě je to nejinak, lowcostové aerolinky dominují trhu, a tak se vlaky na mezistátních trasách většinou nevyplatí. V USA železnic tolik není, na hlavních trasách jsou vlaky také o něco dražší než letadla.

Dotace a malé daně

Letecká doprava má na svědomí 2,5 % světových emisí CO2, a když se započítají i další skleníkové plyny, má na změnách klimatu ještě vyšší podíl. Vlaky se tak dostávají do popředí zájmu politiků.

„Pokud vám na dopadu na klima hodně záleží, pojedete vlakem, byť je dražší, ale spousta lidí na to nemá,“ řekl pro Time Andrew Murphy z Evropské federace dopravy a životního prostředí. „Nemělo by to tak být, ale šetrnější volba je aktuálně dražší.“

Má to několik důvodů. Letecká přeprava se různými způsoby dotuje. „Že Ryanair může prodávat letenky za 19 eur (490 Kč), má svůj důvod,“ vysvětluje Murphy. „Na každém kroku, od navrhování letadla přes provoz letiště po pořizování paliva, jsou nějaké dotace.“

Zároveň aerolinky neplatí moc daní. Oproti benzinu a naftě například na kerosin v zemích EU není uvalena spotřební daň. Návrhy na takové zdanění existují, ale prosadit je nebude snadné.

Aerolinky naopak platit musejí emisní povolenky podobně jako jiný znečišťující průmysl. Jejich cenu určuje trh, aktuálně stojí povolenka na vypuštění jedné tuny CO2 kolem 1800 Kč; z hlediska ceny letenky to moc není, například na jednoho cestujícího zpátečního letu Londýn-Glasgow připadá asi 300 kg oxidu uhličitého. Letecká expertka Sola Zhengová z americké organizace Mezinárodní rada pro čistou dopravu odhaduje, že by povolenky musely být šestkrát dražší, aby se letenky v průměru zdražily o deset procent. Toho už by si cestující všimli.

Zrušit krátké lety?

Některé klimatické organizace navrhují vůbec zrušit kratší lety. Britská Kampaň pro lepší dopravu argumentuje, že po Velké Británii létat vůbec není potřeba. A nejde jen o aktivisty. V dubnu francouzský parlament odhlasoval zákaz letů na trasách, které vlak zvládne do dvou a půl hodiny. Což v případě rychlovlaků TGV, které jezdí i víc než 300 km/h, znamená třeba šestisetkilometrovou trasu Paříž-Bordeaux (2 hodiny 8 minut).

Strana zelených, která patrně zasedne ve formující se vládě Německa, má podobné představy. „Lety na krátké vzdálenosti by v budoucnu neměly existovat,“ citovala v květnu agentura Bloomberg volební lídryni zelených Annalenu Baerbockovou. Napřed by se měly více danit a pak úplně zakázat, zároveň by se měly zlepšovat železniční služby. Dvě třetiny Němců podle průzkumu takové opatření schvaluje. Podle analýz lze 42 % tras po Německu vlakem zvládnout do čtyř hodin a skoro všechny do šesti. Pokud se započítají bezpečnostní kontroly na letištích i cesta z města na letiště, je na čtyřhodinové trase vlak z centra jednoho města do druhého rychlejší, píše Bloomberg.

Železniční doprava je často také dotována, ale ceny zůstávají vysoké i díky nízké konkurenci ve většině zemí – jen na relativně malém počtu lukrativních tratích jezdí větší počet přepravců. Také pro vlaková spojení nevznikly tak sofistikované srovnávače jízdenek jako pro letenky, např. Skyscanner, Expedia… „Železniční trh se musí víc dostat do 21. století,“ glosuje Murphy. A má tím na mysli i širší a flexibilnější nabídku tras.

Dobrým začátkem jsou podle něj snahy obnovit noční mezinárodní vlaky po Evropě, jež kvůli nízkonákladovým aerolinkám prakticky vymizely. Takovou službu například rozšiřují rakouské dráhy ÖBB, jež se tím snaží prezentovat jako alternativa pro ekologicky smýšlející cestující.

Radši nelétat

V USA je vlaková nabídka omezená, Zhengová v ní proto ani do budoucna nevidí cestu. Spíš by to z pohledu klimatu chtělo cestování omezit, aspoň dokud se reálně nezavedou ekologická paliva, díky nimž by i létání bylo klimaticky neutrální. „Aktuálním problémem je, že cena letenek reálně nezahrnuje ekologickou zátěž,“ říká Zhengová. „A levné lety znamenají vysokou poptávku.“

Klimatu v tomto ohledu mohla pomoci pandemie koronaviru. Bylo obtížné cestovat jak za turistickou, tak za prací, v mnohých odvětvích vzali manažeři na milost telekonference a videohovory místo služebních cest. Někde to tak může zůstat, píše Time.

V USA sice služební cesty představují jen asi 12 % pasažérů, ale z pohledu peněz to je větší podíl, lety na některých trasách de facto služební cesty dotují turistům. Na takových lze očekávat omezení či rušení letů.

I kdo nadále chce nebo musí létat, a to i s nízkonákladovými společnostmi, může k emisím zkoušet přihlédnout. V říjnu srovnávač Letenky Google začal ukazovat emise CO2 takřka u každého letu. „Odhady emisí uhlíku berou v úvahu místo odletu, místo příletu, typ letadla a počet míst v každé přepravní třídě,“ vysvětluje Google, proč i u letů na stejné trase za srovnatelnou cenu mohou být emise dost odlišné. 

„Když si takto bude lety vybírat hodně cestujících, pro přepravce to bude jasný signál, že od nich zákazníci chtějí omezení emisí,“ slibuje si Zhengová. Navíc Letenky Google hodlají s leteckým spojením nabízet i vlakové alternativy.

Video  Dekomprese vysála z boeingu devět lidí  - Mall.tv
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi