V červnu 2020 si objednala topenáře na nový kotel. „Chtěla jsem český kotel firmy Atmos, ale oni své topenáře nemají, jen smluvní partnery, tak jsem kontaktovala pana Kačírka,“ vysvětluje paní Bártková.

Topenář prošel dům a sestavil cenovou nabídku. „Vybral kotel a namontoval ho,“ říká paní Bartáková, která netušila, že součástí montáže měla být i topná 24hodinová zkouška. „Kotel vypadal v pohodě, venku ale bylo teplo, takže až v listopadu mi došlo, že kotel dům nevytopí. Kontaktovala jsem tedy topenáře s tím, že kotel netopí a neohřívá vodu v bojleru,“ pokračuje. Ten až v lednu dorazil a konstatoval, že bojler neodpovídá českým normám, byť ho původně instaloval, zhodnotil, že je špatně nastaven a přenastavil ho. Jenže to nepomohlo…

Ani pak kotel netopil a po urgencích se paní Marcela dozvěděla prý jen to, že neumí topit. Topenář nakonec přišel s novým řešením – sepíše novou cenovou nabídku na silnější kotel. „Neudělal mi ani revizi stávajícího systému a myšlenku, že by on pochybil, vůbec nepřipustil,“ vzpomíná žena.

Jenže nová cenová nabídka podle ní byla předražená, a proto se ji rozhodla odmítnout. V březnu 2021 se paní Marcela rozhodla dle smlouvy dát výpověď. Tu pan Kačírek neuznal. „Sehnala jsem si soudního znalce, který v posudku potvrdil, že kotelna je kapacitně v pořádku, ale špatně zapojená,“ popisuje další kroky.

S dokumentem od odborníka se obrátila znovu na topenáře. Ten ale názor soudního znalce neuznal. „Splácím úvěr na kotel, který netopí, ohřívám vodu na sporáku, protože mi teče jen studená, v baráku mám jako v mrazáku, v některých místech se mi dělají plísně a opadává omítka, a to nemluvím o zdravotních potížích,“ smutní žena.

A jelikož nechtěla další zimu mrznout ve svém domě, rozhodla se situaci řešit. „Sehnala jsem jinou firmu, aby mi kotel zprovoznila. Na novou montáž rozvodů jsem si musela vzít další půjčku,“ přiznala Blesku s tím, že by ráda radu, jak se dostat alespoň k nějakým penězům za špatně odvedenou práci topenáře.

Vyjádření topenáře Pavla Kačírka

„V případě naší zákaznice paní Marcely Bártkové jsme udělali vše, co jsme mohli k její spokojenosti učinit, nicméně bez její součinnosti jí více pomoci nemůžeme. Jestliže se paní Bártková domnívá, že jsme ji jakkoliv krátili na jejích právech, tak má bezesporu možnost svá práva hájit prostřednictvím standardních právních kroků,“ odpověděl Pavel Kačírek.

Ombudsman Blesku: Šetření na právníkovi může přijít draho

Co na případ říká Ombudsman Blesku Mgr. Roman Moussawi? „Pokud vyjdeme ze závěrů znalce, je kotel zřejmě vhodný (tj. dostatečný), ale problém s »nevytápěním« spočíval v jeho špatném zapojení. Taková situace by se právně dala posoudit tak, že dílo bylo provedeno a dokončeno, ale bylo provedeno vadně, respektive na něm byly dodatečně zjištěny skryté vady,“ hodnotí hned na začátek.

Paní Bártková tedy podle něj měla právo na správné zapojení kotle nebo případně na slevu z ceny díla. „Pokud by pak topenářská firma nereagovala, a tedy nezapojila kotel správně (případně nezaplatila slevu z kupní ceny, pokud by ji paní Bártková požadovala), tak by se mohla obrátit na soud a byla by dle všech informací úspěšná,“ pokračuje Moussawi.

Chybný postup

Chyby se paní Bartáková dopustila tím, že jasně neřekla, co vlastně požaduje – zda chce systém opravit, nebo žádá slevu. „Navíc odstoupila od smlouvy a požadovala celou cenu díla. Uvedené posouzení všech kroků obou stran by pak záleželo na úvaze soudu a je obtížné výsledek předjímat,“ tvrdí Roman Moussawi.

Než sami něco uděláte

A proto Ombudsman Blesku radí všem: „U takové složité a sporné věci je rozumné se poradit. Správně se měla domáhat opravy zapojení kotle po zhotoviteli, a to případně i soudní cestou. Nechat si to opravit jinde nebyl, vzhledem k celkové komunikaci, správný postup. Úspěšnost žaloby na případné proplacení opravy provedené jinou firmou je v tuto chvíli již značně nejistá.“

Právník: Může požadovat náhradu škody!

Jiná situace je u nároku na případně vzniklou škodu, která vznikla v důsledku nesprávného zapojení kotle. „Pokud bude paní Bártková schopna tuto škodu vyčíslit a prokázat, tak má nárok na její proplacení. Například pokud by dokázala doložit množství palivového dříví, které musela protopit navíc (z důvodu neefektivního zapojení kotle), tak by měla právo na náhradu ceny tohoto dříví, stejně tak, kdyby například doložila, že se jí z důvodu nemožnosti využít plný výkon a vyhřát celý dům vytvořila plíseň, kterou musela na své náklady odstranit, tak by měla nárok na úhradu těchto nákladů apod.,“ radí na závěr Ombudsman Blesku.

 

Video
Video se připravuje ...

Expert pro Blesk o konci ruské ropy v EU: Má to háček! A Putina to tlačí dávat slevy Pavlína Horáková

 

Fotogalerie
6 fotografií