6 rad pro jednání s cestovní kanceláří (zdroj: TopSleva.cz)

1) Jak mohu vědět, že mnou vybraná cestovní kancelář nezkrachuje? – Byly již zaznamenány krachy jak malých cestovních kanceláří, tak i těch velkých, jako byly například Tomi Tour či Travela. Obecně bohužel nelze stanovit pravidlo, podle kterého by se krach cestovní kanceláře dal předpovědět. Pozitivem zůstává jen fakt, že v ČR je cca 1400 cestovních kanceláří a každý rok jich zkrachuje 5 až 10. Krach se tedy týká přibližně 0,5% z celkového počtu cestovek, takže jde o riziko menší než v jiných odvětvích.

2) Jak poznám, že nebudu k uvedené ceně zájezdu nic doplácet? – Od konce roku 2009 musí cestovní kanceláře uvádět konečnou cenu zájezdu včetně všech povinných poplatků. Nelze-li však cenu některé složky přesně vyčíslit v době nabídky, musí cestovní kancelář informovat o čase a místě zpřístupnění této ceny. Tato informace však musí být uvedena u nabídky či v podmínkách CK. Klientům také radíme, aby si pečlivě prostudovali, co přesně cena zájezdu zahrnuje a nezahrnuje.

3) Jak poznám, že CK je pojištěná? – CK musí disponovat certifikátem od pojišťovny, že je pojištěna proti úpadku dle zákona č. 159/1999 Sb. Tento certifikát mají většinou cestovky na svých stránkách. Pravost a platnost pojištění lze ověřit na stránkách dané pojišťovny, která uveřejňuje veškeré cestovní kanceláře, které jsou u ní aktuálně pojištěny.

4) Když kupuji zájezd na slevovém serveru, jak vím, že nakupuji skutečně od CK a ne od nějakého podvodníka? – U každé nabídky zájezdu musí být dle zákona vždy uveřejněna pořádající CK a u té lze telefonicky ověřit, že prodávající společnost (ať už cestovní agentura či slevový server) je opravdu jejich obchodním zástupcem a daná nabídka je tedy platná. Daná CK musí mít zároveň koncesi od ministerstva pro místní rozvoj a platnou pojistku proti úpadku.

5) Kde mohu podávat reklamace/stížnosti, když nebudu s kvalitou poskytovaných služeb spokojen? – Při koupi zájezdu musí každá CK uzavřít s klienty cestovní smlouvu na daný zájezd. Od momentu sepsání smlouvy přebírá CK plnou odpovědnost za poskytnutí služeb klientům. Případné reklamace je nutné posílat v písemné formě přímo na CK, která je povinna do 30 dnů na reklamaci odpovědět. Současně doporučujeme kopii reklamace zaslat na prodávající společnost (cestovní agenturu či slevový server).

6) Za jakých podmínek mohu odstoupit od smlouvy? –Vztah mezi CK a klientem je po podpisu cestovní smlouvy regulován všeobecnými smluvními podmínkami dané CK, které jsou odvozeny od příslušného zákona o cestovním ruchu. Proto doporučujeme klientům prostudovat si všeobecné smluvní podmínky dané cestovní kanceláře ještě před podpisem smlouvy.