Většina Čechů, kteří vyrážejí na dovolenou u moře vlastním autem, míří na pláže v Chorvatsku, které je každoročním hitem mezi zdejšími dovolenkáři. Podobnou vzdálenost k teplým vodám Středozemního moře přitom nabízí i cesta autem do Itálie.

Severní Itálie, která vychází časově podobně, jako cesty do populárních chorvatských letovisek přitom nabízí možnost nekoupat se v populárním Jadranu, ale zamířit i k Ligurskému či Tyrhénskému moři.

Trasa cesty do Itálie autem

Cesta do Itálie autem se bude lišit podle toho z jakého místa v České republice budete vyrážet. Zatímco pro cestu do Chorvatska se z většiny území vyplatí vyrazit přes moravský Mikulov na Vídeň a dále, při cestě do Itálie záleží, zda vyjíždíte z Moravy nebo jižní části Čech, kdy vaše cesta povede přes Rakousko, nebo ze západních a severních částí Čech, kdy vás cesta povede přes Německo a západní část Rakouska.

Trasa do Itálie přes Německo

Cesta autem do Itálie přes Německo začne českou částí, která vede z místa odkud se vyjíždí na dovolenou na hraniční přechod v Rozvadově. Dále trasa pokračuje:

  • Z Rozvadova vede po Německé dálnicici A6 
  • Na křížení Oberpfälzer Wald se sjede na dálnici A93 ve směru na Řezno (Regensburg) a Mnichov (München)Dálnice A93 se během této cesty napojí na dálnici A9, která řidiče přivede až k Mnichovu
  • Mnochov lze objet po okruhu, značeném jako dálnice A99
  • Na jih od Mnichova se z okruhu sjede na dálnici A8 vedoucí k Rakouským hranicím
  • Z dálnice A8 je ovšem nutné sjet na dálnic A93 vedoucí k hranicím směrem na Innsbruck, dálnice A8 jinak vede na rakouský Salcburk, cesta přes něj by ovšem představovala značnou zajížďku
  • Na rakouské straně dálnice na Innsbruck pokračuje jako A12 až k Innsbrucku
  • U Insbrucku je potřeba odbočit na dálnici A13, která vede až na italskou hranici v Brennerském průsmyku
  • Na italské straně pokračuje cesta po dálnici A22 k Veroně.
  • U Verony cesty začínají rozcházet. Cesta na Italskou riviéru vede od Verony na západ po dálnici A4, cesta do Benátek je rovněž po A4 ovšem na východ, trasa do Rimini pak pokračuje po A22 až k Modeně, kde se A22 spojuje s dálnicí A1 a od Boloně cesta pokračuje po dálnici A14 až k cíli.

Poplatky na cestě

Co

Cena

Informace

Česká dálniční známka

310 Kč (desetidenní)

e-shop ZDE

Rakouská dálniční známka

9,60 euro (cca 240 Kč, desetidenní)

e-shop ZDE

Brennerský průsmyk - mýtné

9 euro (cca 220 Kč)

platba na místě

Itálie

podle vzdálenosti

Výpočet ceny mýtného ONLINE

Vzdálenost a doba jízdy do Itálie

Vzdálenost a doba jízdy je počítána z hraničního přechodu v Rozvadově.

Letovisko

Doba Jízdy

Vzdálenost

Rimini

9 h 4 m

897 km

Benátky

7 h 57 m

766 km

Caorle

8 h 39 m

833 km

Finale Ligure

10 h 10 m

959 km

Cinque Terre

10 h 0 m

922 km

Co vidět cestou

Cesta vede hned v Německu kolem několika zajímavých míst. Prvním z nich je Řezno, které bývalo jedním ze sídelních měst Karla Velikého a jeho dynastie a je významně spojené i s českými dějinami. V 9. století se zde nechalo pokřtít 14 českých knížat. Ve 12. století zde pak došlo ke korunovaci Vladislava II. druhým českým králem. Zdejší Kamenný most měl být zároveň inspirací pro Juditin most, který v Praze stával na místě dnešního Karlova mostu.

Další možností pro zastvení je pak Mnichov. Ten byl mnoho let rezidentním městem bavorských kurfiřtů a králů a nabízí tak k návštěvě velkou Královskou rezidenci či zámek Nyphenburg. Zároveň je Mnichov městem piva, či bývalým olympijským městem, na své si zde tak přijde každý. 

V Rakousku se pak lze zastavit v Innsbrucku. Ten sloužil jako sídlo císaře Maxmiliána I., který odtud dohlížel na těžbu stříbra. Sportovním fanouškům jsou známé zdejší skokanské můstky. Nedaleko města je pak zámek Ambras, kde své muzeum vytvořil Ferdinand II. Tyrolský, který ve své době působil i jako místodržitel v českých zemích, odkud na zámek Ambras nechal převézt i část sbírek z Křivoklátu.

V Itálii se k zastávkám nabízí například Brixen, kde je možné projít se historickým centrem města, podívat se na tamní katedrálu, nebo se podívat na dům, kde trávil své vyhnanství Karel Havlíček Borovský.

Cesta zároveň vede kolem Gardského jezera (Lago di Garda). To je největším jezerem v Itálii a zároveň významnou vinařskou oblastí.

Dále po cestě se nachází Verona. Ta je zapsána na na světovém seznamu dědictví UNESCO. V historickém centru najdete řadu historických staveb, jako zámek Castel Vecchio s opevněným mostem, či stavby ještě z dob antického říma včetně třetí největší římské arény na světě. Vášniví čtenáři si pak jistě vybaví i to, že Verona se stala dějištěm hned dvou her Williama Shakespeara - Romeo a Julie a Dva šlechtici z Verony. Nedaleko leží i další historické město Mantova, které bylo rovněž zmíněno v Romeu a Julii.

Zejména pokud člověk jede do Rimini stojí za návštěvu i Bologna, která je známá svými cihlovými domy a řadou podloubí, které chrání i UNESCO.

Trasa cesty do Itálie přes Rakousko

Cesty přes Rakousko existují dvě. Pro dovolenkáře z Moravy se nabízí především cesta přes Mikulov, kolem Vídně na Štýrský Hradec (Graz) podobně, jako kdyby jeli do Chorvatska, kolem Štýrského Hradce se ovšem pokračuje na Villach. Druhou možností, především pro obyvatele jižních Čech je cesta z Dolního Dvořiště kolem rakouského Salcburku rovněž k Villachu.

Trasa z Mikulova:

  • Po raouské dálnici A5 je nutné jet až k Vídni, kde se dálnice napojuje na vídeňský okruh
  • Vídeň se objede po částech orkuhu značených jako S1, S2 a A23 až na dálnici A2
  • Rakouská dálnice A2 vede kolem Štýrského Hradce až k Villachu a nahranice s Itálii
  • Na Italské straně se pokračuje po dálnici A23 kolem Udine až k městu Palmanova, kde se cesta napojuje na dálnici A4.
  • Z dálnice A4 se již sjíždí do letovisek Bibione, Caorle či do Benátek. Řidiči směřující směrem k Rimini pokračují až k Padově, kde se sjíždí na dálnici A13, dovolenkáři mířící na Ligurskou riviéru budou po dálnici A4 pokračovat až k Brescii, případně mohou rovněž využít A13 a u Bologni se napojit na A1

Trasa z Dolního Dvořiště

  • Od hraničního přechodu vede trasa po silnici 310 směrem k Freistadtu, kde začíná rychlostní silnice S10
  • Silnice S10 přechází na dálnici A7, která pokračuje až do města Linec (Linz), kde se napojuje na dálnici A1
  • Po dálnici A1 se jede na Salcburk (Salzburg), kde je nutné sjet na A10 směrem na Villach
  • U Villachu se dálnice A10 napojí na dálnici A2 a dále je trasa stejná jako u trasy přes Mikulov

Poplatky na cestě

Co

Cena

Informace

Česká dálniční známka

310 Kč (desetidenní)

E-shop ZDE

Rakouská dálniční známka

9,60 euro (cca 240 Kč, desetidenní)

E-shop ZDE

Mýtné v Taurském a Katschberském tunelu (trasa přes Dolní Dvořiště)

13 euro (cca 320 Kč)

platba na místě

Mýtné v Itálii

podle vzdálenosti

Výpočet ceny mýtného ONLINE

Vzdálenost a doba jízdy do Itálie

Letovisko

přes hraniční přechod

Doba jízdy

Vzdálenost

Rimini

Mikulov

9 h 28 m

939 km

Dolní Dvořiště

8 h 54 m

880 km

Benátky

Mikulov

7 h 3 m

687 km

Dolní Dvořiště

6 h 30 m

628 km

Caorle

Mikulov

6 h 45 m

639 km

Dolní Dvořiště

6 h 12 m

580 km

Finale Ligure

Mikulov

11 h 27 m

1 125 km

Dolní Dvořiště

10 h 53 m

1 066 km

Cinque Terre

Mikulov

11 h 10 m

1 060 km

Dolní Dvořiště

10 h 37 m

1 001 km

Co vidět cestou

Pokud jedete přes Mikulov, nabízí se jako možné místo, kde se zastavit Vídeň. Hlavní město Rakouska bylo řadu let i hlavním městem Rakouska-Uherska. Najdeme tak zde sídla císařů - zámky Schönbrunn a Hofburg, ale i řadu dalších významných staveb, muzeí a galerií.

Při cestě přes Dolní Dvořiště se pak nabízí zastávka v Salcburku. V tom lze navštívit například pevnost Hohensalzburg.

Ta stojí na svém místě již od druhé poloviny 11. století. Ta sloužila jako útočiště zdejších arcibiskupů. Finální podobu jí vdechl Leonhard von Keutschach na přelomu 15. a 16. století, kdy se její součástí stala i nejstarší pozemní lanovka na světě, a Parisem Lodronem, který nechal v pevnosti vybudovat skladiště střelného prachu a rozšířil její vnější ochranu.

V Itálii by si pak nikdo neměl nechat ujít zastávku ve městě Palmanova. To je zachovaným renesančním opevněným městem. Bastionová pevnost je dodnes zachovaná a zapsaná na seznam UNESCO. Pevnost začala budovat Benátská republika na konci 16. století.

Cena benzínu pro cestu do Itálie

Při cestě do Itálie autem je třeba počítat s tím, že cesta tam a zpět do ČR vyjde minimálně na 1200 kilometrů. Další kilometry přibudou, pokud se rozhodnete podnikat autem výlety v Itálii.

Průměrné ceny benzínu jsou ovšem podobné ve všech státech, kudy se do Itálie projíždí, není tak třeba si příliš lámat hlavu tím, ve které zemi se vyplatí natankovat.

Průměrné ceny pohonných hmot najdete i v následující infografice.

Itálie a covid-19

Od začátku června 2022 Itálie nevyžaduje po cestovatelích EU certifikát o očkování, uzdravení nebo testu na nemoc covid-19. Zůstává ovšem v platnosti nařízení o nošení roušek v prostředcích hromadné dopravy.

Letoviska v Itálii

Z České republiky jsou autem dobře dostupná především letoviska v severní Itálii. Cesta k italské straně Jadranu i na Ligurskou riviéru je často podobně dlouhá, jako cesta do populárnějšího Chorvatska.

K Jadranu lze vyrazit do Benátek, či letovisek v jejich okolí, jako Caorle nebo Bibione, případně ještě dál na jih do okolí města Rimini. Řadu možností nabízí i Ligurská riviéra, kde patří k nejvyhledávanějším cílům Filnale Ligure či Cinque Terre.

Benátky

Italské Benátky patří k nejpopulárnějším turistickým cílům na planetě a není se čemu divit. Město vybudované na ostrůvcích v Benátské laguně, mezi kterými je dodnes nejrychlejším dopravním prostředkem loď, je světovým unikátem.

Co vidět v Benátkách?

K nejslavnějším benátským památkám patří Bazilika svatého Marka. Ten byl založen v 10. století a společně se Zvonicí svatého Marka patří k dominantám města. Další známou dominantou je Dóžecí palác a stejně, ne-li více známé, jsou i benátské gondoly brázdící tamní síť kanálů.

Bazilika svatého Marka a zvonice svatého Marka

Bazilika svatého Marka je hlavním kostelem Benátek. Byla vybudována po vzoru Byzantských bazilik a stojí na náměstí, které nese rovněž jméno po svatém Markovi. Z vnější má bazilika tvar řeckého kříže. Jeho střechu tvoří pět kupolí. Interiér návštěvníky uchvátí svou bohatou výzdobou v čele s Pala d’Oro - retabulem hlavního oltáře baziliky, které je považované za nejzachovalejší a nejpropracovanější dílo byzantských smaltéřů.

Zvonice Svatého Marka je největší dominantou benátského panorama. Jde přitom o repliku původní zvonice. Ta původní se totiž v roce 1902 zřítila. V její zvonici se nachází pět zvonů, které měly své určité funkce. Největší Marangona oznamoval začátek a konec pracovního dne a svolával vládu, Nona je druhý největší zvon a oznamoval poledne a s ním související polední přestávku, Trottiera oznamovala konec polední přestávky, Meza-terza svolávala noční hlídku na náměstí svatého Marka, Nejmenší zvon nese jméno Renghiera a dříve sloužil pro oznamování veřejných poprav.

Dóžecí palác

V městě najdeme zároveň řadu paláců, které nechávali stavět zámožní měšťané, či město samo. V první řadě jde o Dóžecí palác, sídlo doživotně volených vládců Benátské republiky. Ten byl původně dokončen na začátku 15. století ve stylu gotiky s byzantskými prvky. Ve druhé polovině 16. století ovšem dvakrát vyhořel, což vedlo k jeho rekonstrukci a jeho renesanční úpravě.

Vnější stěny jsou zdobené bohatými mozajkami a lodžiemi. Celá stavba má tři křídla, která obklopují vnitřní nádvoří, na kterém se nacházejí i dvě bohatě zdobené studny. Z vnitřního nádvoří pak do paláce vede schodiště Scala dei Giganti.

Součástí paláce byly jak obytné prostory pro vládnoucího dóžete, tak prostory, kde se scházely jednotlivé úrovně vlády Benátské republiky.

Gondoly

Benátky jsou rovněž proslulé svými gondolami. Tyto charakteristické lodě s plochým dnem brázdí benátské kanály už minimálně 900 let. V Době jejich největšího rozmachu se jich Benátkami zřejmě prohánělo deset tisíc. V současnosti jich je v provozu už jen kolem 400.

Navzdory obecným představám je gondoliéři nikdy nepohání bidlem, ale vždy veslováním. Gondoly kvůli tomu mají speciální vidlice na veslo, které se říká fórcola. Ta je navržená tak, aby i pohyb vesla pouze na jedné straně gondoly loď poháněl dopředu a zároveň dával gondoliérovi možnost loďku přesně řídit.

Cena vyjížděk gondolou je v Benátkách regulovaná. Soukromá půlhodinová plavba stojí 80 euro (cca 2000 Kč) . Za noční plavbu si ještě dalších 40 euro připlatíte (cca 1000 Kč) a zaplatíte tak 120 euro (cca 3000 Kč).

Rimini

Rimini patří k nejznámějším letním turistickým letoviskům v Evropě a není se čemu divit. Na pobřeží zde najdete 40 kilometrů dlouhou rekreační zónu s písčitými plážemi a bohatým zázemím. Zároveň má město i jeho okolí bohatou historii a zavděčí se tak i těm turistům, kteří nechtějí jen ležet na pláži.

Pláže v Rimini

Pláže v Rimini a okolí se rozprostírají desítky kilometrů a postupně se svažují do Jaderského moře. Nejde se tak divit, že Rimini patří k největším evropským letní letoviskům.

Návštěvníci zdejších pláží nejsou odkázáni jen na zábavu a jídlo, které si na pláž přinesou. Na širokých plážích lze najít hřiště na plážový volejbal či fotbal, půjčovny windsurfů či šlapadel a řada dalších aktivit.

Pláže navíc přecházejí v promenády, kde najdete nesčetný počet restaurací, kaváren, barů nebo oblíbených zmrzlináren, které zavírají až pozdě večer. Po setmění se pak otevírá řada diskoték a klubů, kde je možné v zábavě pokračovat až do noci.

Co vidět v Rimini

V Rimini a okolí lze zároveň najít řadu památek, jejichž historie sahá až do antiky. V samotném Rimini lze navštívit například zbytky římského amfiteátru z druhého století našeho letopočtu, nebo se projít po Tiberiově mostě přes řeku Marecchia. Most přitom nechal postavit císař Augustus, adoptivní syn Julia Caesara.

Modernější památkou je pak zámek Sismondo. Ten byl vybudován v 15. století šlechtickým rodem Malatestů. Ten zde nechal vybudovat i zdejší katedrálu, které se dodnes  říká Malatestův chrám, který je zasvěcený svaté Kolumbě, ačkoli byl dříve zasvěcen svatému Františku.

Nedaleko od Rimini najdeme i jeden z nejmenších světových států - Republiku San Marino. Jde zřejmě o nejstarší existující republiku na světě. Tu měl podle legendy založit Svatý Marinus 3. září 301.

Republiku tvoří celkem devět městeček, které se rozkládají na území 61 čtverečních kilometrů, hlavním městem je San Marino. Republika má asi 33 tisíc obyvatel.

Nejčastějším cílem turistů je právě hlavní město. To se rozprostírá na západních svazích hory Monte Titano, která je zároveň nejvyšším bodem republiky.

Na vrcholcích Monte Titano lze najít i tři sanmarinské pevnosti. Ty jsou vyobrazeny i na vlajce San Marina. Nejstarší z nich je Guaita, která byla vybudována v 11. století a do současné podoby byla přebudována v patnáctém století, kdy San Marino válčilo s vládci Rimini.

Druhá věž nese jméno Cesta. Ta stojí na nevyšším vrcholku hory Monte Titano. Na jejím místě ovšem pevnosti stály už před ní. Byla totiž postavena na základech bývalé římské pevnosti ve 13. století.

Nejmladší věžní pevnůstka se jmenuje Montale. Byla postavena během čtrnáctého století a původně sloužila i jako vězení.

Caorle

Letovisko Caorle leží v benátském regionu nedaleko od dalšího středista Bibione. Letovisko přitom nabízí na 15 km souvislé pláže. Není to z něj přitom daleko do Benátek.

Finale Ligure

Město Finale Ligure leží na italské Ligurské riviéře za západním kraji apeninského poloostrova. Je vyhlášené svými písčitými plážemi a úchvatným panoramatem. Za to vděčí to, že leží na úpatí příkré hory Caprazoppa.

Právě ostré svahy v okolí dělají z města ideální cíl pro vyznavače sjezdů na horksých kolech. Okolní kopce jsou totiž protkané řadou trailů pro horská kola, které nadchnou každého nadšence do extrémních sportů.

Cinque Terre

Oblast Cinque Terre na Ligurské riviéře je tvořená pěti malebnými vesničkami na skalnatém pobřeží. Vesnice Riomaggiore, Manarloa, Corniglia, Vernazza a Monterosso al Mare jsou od konce 90. let na seznamu světového dědictví UNESCO. Jejich okolí je pak chráněné jako italský národní park.

Celá oblast je zároveň vyhlášenou vinařskou oblastí a zdejší vína mají speciální označení původu DOP.

Cinque Terre autem

Vesničky tvořící Cinque Terre jsou vystaveny na terasách na příkrých svahů Ligurských Apenin nad mořem. Přístup autem je tak omezený a vede po úzkých lokálních silnicích plných serpentin. 

Monterosso al Mare

Vesnice Monterosso al Mare je jednou z větších vesnic Cinque Terre. Kromě úchvatných panoramat a moře je známá i svým poutním kostelem a především kapucínským klášterem na skále nad vesnicí. Další památkou může být socha Neptuna vysoká 14 metrů vytesaná do pobřežní skály.

Zároveň se zde loví a zpracovávají sardinky. Ty jsou vyhlášené tak, že jsou chráněny Evropskou unií, která jim udělila Chráněné označení původu.

Vernazza

Verznazza je mnohými považována za nejhezčí městečko Cinque Terre. Mezi pestrobarevnými domy vyčnívá i kostel zasvěcený svaté Markétě Antiochijské s osmihranou zvonicí.

Městečko zároveň stojí na malém mysu na jehož nejvyšším bodě stojí zřícenina zámku Doria, který měl za úkol město chránit před piráty. Vesnice je navíc pojmenovaná po místním vínu, které se latinsky jmenovalo vernaccia.

Corniglia

Vesnička Corniglia se nachází na skále 100 metrů nad mořem. Ze všech obcí tvořící Cinque Terre je asi nejméně navštěvovaná turisty. Je zároveň nejmenší obcí regionu Cinque Terre.

Manarola

Manarola je druhou nejmenší vesnicí regionu Cinque Terre. Podobně jako další obce regionu je známá výrobou vína, především slámovým vínem Sciacchetrà. Zmínky o vínu z této oblasti ovšem existují již z dob antického Říma.

Riomaggiore

Riomaggiore je podobně velká obec, jako Monterosso al Mare. První zmínky o obci pocházejí z 10. století. Kromě malebných domů nalepených na skalnatém pobřeží, které jsou pro oblast tipické zde najdete i pozůstatky hradu z 15. století a kostel svatého Jana Křtitele.

Video
délka: 01:30.24
Video se připravuje ...

Na co si dát pozor během dovolené v Itálii Videohub