Pojišťovna Generali odmítla odškodnit klienty podpojištěné cestovní kanceláře, a pobouřila tak nejen je, ale i Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur a ministerstvo pro místní rozvoj. Podle nich pojišťovna není ze zákona oprávněna odmítnout pojistné plnění klientům zkrachovalé kanceláře. Podle Generali jsou ale klienti nedostatečně chráněni právě kvůli nedokonalé legislativě, na kterou upozorňují už od roku 2010. Na čí straně je pravda?
Cestovky mohou lhát
„Konkrétní částka limitu záleží prakticky jen na rozhodnutí cestovky. V praxi se často ukazuje, že tento limit nemusí být dostatečný,“ uvádí Generali. A možnost pro nás, jak se dopátrat, jestli je cestovní kancelář dostatečně pojištěna? Ta právně neexistuje!
„To, zda je CK pojištěna proti krachu dostatečně, tedy v plné výši, nelze v mnohých případech klientům říci, protože to sami nevíme. Především u malých a někdy i středních cestovek totiž dochází k tomu, že v rámci byznysplánu nám CK nahlásí menší počet prodaných zájezdů, než jaký ve skutečnosti je. Malá cestovka například nasmlouvá pojištění na prodané zájezdy v hodnotě 200 tisíc, pak ale během krátké chvíle prodá ve skutečnosti zájezdy za 500 tisíc korun, třeba díky last minute zájezdům,“ říká Vlastimil Divoký, vedoucí marketingu Evropské cestovní pojišťovny.

Stejný zákon, jiný pohled
Pojišťovny i cestovky se přitom opírají o stejný zákon, který stanovuje jen minimální výši pojistného, a to 30 % z ročních tržeb. „Za pravdivost údajů o tržbách odpovídá vždy cestovní kancelář. Nad rámec našich povinností se vždy snažíme ověřovat a sledovat vývoj hospodaření každé CK.“ říká Divoký. Podle Asociace českých cestovních kanceláří jsou však pojišťovny odborným garantem pojistné smlouvy, a je tak jejich odpovědností pojistit cestovní kancelář na takový limit, který by byl v případě krachu potřeba, a to bez ohledu na to, jestli jim cestovka dodá pravdivé nebo lživé údaje. V případě krachu BG Tours asociace dokonce doporučuje poškozeným klientům, aby se proti jednání pojišťovny Generali bránila u soudu.
Případ zkrachovalé cestovky tak poukázal na díru v zákoně a možnost dvojího výkladu. A dokud nebude dořešena, platí pro klienty varování, aby důsledně vybírali, s kým na dovolenou odcestují. Omezit riziko komplikací totiž můžete právě jen výběrem stabilní cestovky.
Jak omezit riziko?
1. Jeďte na dovolenou s prověřenou cestovní kanceláří, která má dostatečnou historii na českém trhu cestovního ruchu. Nebo přichází ze zahraničí, kde již má za sebou praxi, která je zárukou stability.
2. Jeďte s CK, která poskytuje široké spektrum zájezdů do více zemí. Cestovní kancelář, která se specializuje pouze na jednu nebo málo destinací, je více závislá na situaci v dané zemi, která může rychle ovlivnit vývoj prodejů.
3. Ověřte si na stránkách Asociace cestovních kanceláří, zda je cestovka pojištěna proti úpadku.
4. Pro jistotu můžete zavolat do pojišťovny, kde jsou povinni vám říci, jestli je u nich CK pojištěna.
5. Požadujte spolu s cestovní smlouvou i platný a ověřený certifikát o pojištění proti úpadku.
6. Na vaši žádost vám může cestovní kancelář poskytnout informaci, na jakou částku je pojištěna. Pojišťovna vám to prozradit nesmí.
Velké cestovní kanceláře: My rozhodně nezkrachujeme!
EXIM TOURS:
„Exim tours je dostatečně pojištěna proti insolvenci. Nepoužívá žádné provozní úvěry a je součástí německého turistického gigantu REWE group,“ uklidňuje Stanislav Zíma, mluvčí Exim tours.
ITS BILLA TRAVEL
„Klienti si nemusí dělat starosti. V rámci nadnárodního koncernu máme silné zázemí jednoho z největších touroperátorů v Evropě. Jsme řádně pojištěni u společnosti Uniqa. Klienti automaticky při rezervaci dostávají i platný a ověřený certifikát o pojištění proti úpadku naší společnosti,“ říká Lenka Stehlíková z ITS Billa Travel.
ČEDOK:
„CK Čedok má sjednané pojištění záruky v důsledku úpadku cestovní kanceláře u UNIQA pojišťovny, a. s. U stejné pojišťovny má sjednáno pojištění již několik let. Oproti skutečnosti 2011 (tržbám z prodeje vlastních zájezdů) má Čedok navýšenou pojistnou částku, která zohledňuje i nárůst prodeje našich zájezdů,“ říká mluvčí Tomáš Brejcha.
FISCHER A NEV-DAMA:
„Cestovní kanceláře FISCHER i NEV-DAMA jsou řádně a dostatečně pojištěny u Evropské cestovní pojišťovny. Obě také dodávají transparentní údaje o hospodaření. Dlouhodobě upozorňujeme na problémy českého trhu cestovního ruchu, které plynou z velkého počtu malých, neprůhledných a účelově zakládaných cestovních kanceláří, za kterými mohou stát podvodníci,“ říká Jan Osúch z CK Fischer.
ALEXANDRIA:
„Naše CK funguje na českém trhu přes dvacet let a dnes patří k nejstabilnějším na českém trhu. Dosahujeme výborných hospodářských výsledků, což si lze ověřit mj. i v Obchodním rejstříku, který je veřejně přístupný na internetu. Pojištění proti úpadku máme uzavřeno u Evropské cestovní pojišťovny a je uzavřeno na skutečnou výši námi realizovaných zájezdů“ říká Petr Šatný z Alexandrie.