„Na Facebooku na mě vyskočila reklama na last minute zájezd s odletem za pět dní na Zanzibar. Dovolená šla hradit na splátky, něco jsem měla ušetřeno, tak jsem si řekla, že si dáme hezký vánoční dárek,“ líčí seniorka, která se sama stará o nemocného syna. „Od 19 let trpí maniodepresí,“ říká, aby zdůraznila, jak důležité jsou pro ně dovolené a čas odpočinku.

Zaplaťte, zaplaťte...

Zájezd do hotelu Zanzibar Bay Resort **** zakoupila od CK Blue Style přes cestovní agenturu Invia. A to v termínu od 30. listopadu do 8. prosince 2024. „V pondělí jsem platila první zálohu na zájezd a v sobotu jsme letěli. Ještě při objednávání jsem se ptala, zda nemá zájezd nějaké úskalí, řekli mi, že ne a ať si vše prostuduji ještě doma. Kdyby mi řekli, co nás všechno po příletu čeká, rozhodně bych se synem neletěla,“ tvrdí paní Jitka.

„Hned na letišti jsme museli zaplatit 44 dolarů na osobu jako nějaké pojištění ostrova, což byla prý od října novinka. No a každý ještě 100 dolarů vízum. Dohromady to bylo 280 dolarů na místě a nešlo platit kartou,“ vzpomíná seniorka.

Pomohla jí delegátka a situaci spolu vyřešily. „Pak ještě 70 dolarů v hotelu pobytová taxa, takže pokud to dobře počítám, tak to bylo skoro deset tisíc navíc, se kterými jsem nepočítala,“ vzpomíná… Původní cena zájezdu 44 760 Kč uvedená na cestovní smlouvě se tak pro ni skokově zvýšila! „Zájezd jsem navíc splácela až do února,“ podotýká.

Moře nemoře

Po příjezdu na hotel přišlo překvapení číslo dvě. „Hotel byl krásný, rezort zelený a čistý… Jenže když jsme přišli k moři, nikde nebylo. Řekli nám, že později odpoledne »připlave«.“ Nakonec se tak opravdu stalo, ale podle líčení paní Jitky bylo vzdálené asi 300 metrů. „Přístup byl po takovém pro mě nebezpečném molu, klouzalo a klouzal i žebřík, který tam byl pro vstup do moře. Syn nebyl v moři ani jednou. Takže jsme vlastně letěli 12 hodin, abychom se pak koupali v hotelovém bazénu,“ tvrdí.

Nevydařená reklamace

Nespokojenost řešila přímo s CK Blue Style od ledna. „Psala jsem jim dopis, pak oficiální stížnost. Dovlekla jsem tam psychicky nemocného syna a oni na mě nastoupí s poplatky, s nimiž jsem nepočítala. Byl to opravdu velký stres z neočekávaných nákladů a také nemožnosti využívat moře,“ vysvětluje paní Jitka.

Ne u moře

V zamítnutí reklamace CK píše: „Vámi zakoupený hotel byl ze strany CK Blue Style inzerován jako »Přímo na pláži« a ne »u moře«, jak zmiňujete,“ slovíčkaří cestovní kancelář. Na další námitky má ale pádné argumenty (viz box O všem věděli)

CK Blue Style: O všem věděli

Mluvčí Simona Fischerová se vyjádřila ke všem námitkám paní Jitky:

➤ O posouzení reklamace ...Přestože se vždy snažíme posuzovat reklamace proklientsky, podmínkou každého vyhovění je oprávněnost uplatněného nároku...

➤ O odlivu ...Na tento přírodní jev upozorňujeme mimo jiné ve všeobecných informacích, které jsou součástí smlouvy. Odliv na Zanzibaru přináší i příležitost k pozorování mořského života na odhaleném pobřeží...

➤ O platbách ...Klientka obdržela již před uzavřením smlouvy o zájezdu všechny informace o vízové povinnosti, pobytové taxe i povinném cestovním pojištění, a to v detailu s uvedením konkrétních částek a odkazu. Informace jsou i v popisu zájezdu a na našich webových stránkách...

➤ O ostatních klientech ...Žádnou reklamaci jsme od jiných klientů neobdrželi, což dle našeho názoru znamená, že opakované upozornění na tyto platby je ve vztahu k průměrnému spotřebiteli zcela dostatečné.... Stejně reagovala i Jiřina Ekrt Jirušková z Invie.

„Dle našich informací byla klientka informována o pobytové taxe, vízu i povinném cestovním pojištění na Zanzibaru. O skutečnosti, že na Zanzibaru bývá výrazný odliv, informujeme přímo v popisu hotelu,“ sdělila.

Nárok na odškodnění není

Příběh paní Kovářinské prostudoval Ombudsman Blesku Mgr. Jakub Keresteši. „Zde nárok klientky nevidím. Odliv je bohužel v oblasti ostrova Zanzibar běžnou záležitostí. Pro turisty může být překvapivé, že odliv oproti jiným destinacím je v některých částech opravdu markantní a moře může ustoupit i o několik stovek metrů. Pokud tedy došlo k odlivu u hotelu, který klientka ujednala a uhradila, pak nárok na náhradu škody nemá,“ tvrdí.

S tím, že jiná situace by však nastala, pokud by uhradila hotel, kde by měla zjištěný odliv menší a obdržela jiný, kde je odliv větší. „Pak je zde nárok na slevu z ceny zájezdu a teoreticky i na náhradu újmy za narušení dovolené. Rozsah odlivu se totiž na Zanzibaru mění v závislosti na světové straně. Některé části odliv skoro nepociťují, jiné však i v rozsahu kilometru,“ vysvětluje Keresteši.

Mgr. Jakub Keresteši, advokátní kancelář Keresteši
Autor: Tonda Tran

Dodatečné poplatky

„Ohledně poplatků je pak třeba uvést, že není obvyklé, aby u zájezdu či ve VOP nebyly tyto uvedeny. Cestovní kanceláře zpravidla poctivě uvádějí nezbytné platby třetím stranám (víza, pobytová taxa apod.). Pokud tyto poplatky nebyly uvedeny, pak se může jednat o klamání spotřebitele a teoreticky může agentura či CK očekávat správní sankci. Ve vztahu ke klientovi však opětovně žádný nárok nevidím,“ uzavřel.

Poučení z příběhu

Příběh paní Jitky jasně ukazuje, že veškeré informace o vaší dovolené, ať už se jedná o cenu, místní poplatky nebo přírodní podmínky, byste si měli pečlivě prostudovat předem. Cestovní smlouva a katalog nejsou jen formální dokumenty, ale jsou klíčem k tomu, abyste předešli zklamání.

Vždy si pečlivě projděte:

● Cestovní smlouvu: Hledejte informace o skrytých poplatcích, vízech a pojištění.

● Katalog: Zjistěte si, jak je to s plážemi a zda se v místě vašeho pobytu vyskytuje nějaká anomálie, třeba nestandardní příliv a odliv.

● Místní podmínky: Zeptejte se v cestovní kanceláři na vše, co vás zajímá. A pokud si nejste jistí, vyhledejte si informace na internetu nebo v průvodcích.

POTŘEBUJETE POMOC ČI RADU OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, náměstí Marie Schmolkové 3493/1, 100 00 Praha 10 – Strašnice nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.

Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

 

Fotogalerie
11 fotografií