Pan Dyntera (87) podlehl, objednal si prášky od společnosti Beauty Line na podporu srdíčka a tím se začal stávat »výhercem« stovek tisíc... „Podmínkou získání té výhry bylo pokaždé, abych objednal další jejich výrobky, což jsem splnil. Utratil jsem u nich za dva roky asi 20 tisíc,“ říká.

Z plánované výhry, která se vyšplhala na 5 799 000 Kč, ale neviděl ani korunu. Uvěřil, naletěl a uvědomil si to. „Chtěl bych, aby se objevilo poučení pro takové blbce, jako jsem já, kteří se nechali zlákat a objednávali dál a dál s tím, že jednou to vyjde a vyhrají,“ uzavřel.

Finty podvodníků očima Ombudsmana

Blesk předal část dopisů, které přišly panu Dynterovi, spolupracujícímu advokátovi společnosti Vaše nároky.cz Petru Novákovi. Ten odhalil zásadní taktiky a způsoby komunikace:

a) Chyby v psaní vzniklé strojovým kopírováním (například Pan Dyntero, Paní Dyntera apod.)

b) Umístění vět, které mají jen informativní charakter, nesouvisí spolu, ale při následném spojení či umístění za sebe to vyvolá domněnku výhry.

c) Lehce přehlédnutelný text, po kterém následují uvozovky s domnělou výhrou.

Mgr. Petr Novák
Autor: archiv Blesku

Hodnocení Mgr. Petra Nováka

Dopis 1

V první větě je uvedeno, že „pan DYNTERA s bydlištěm ve městě Králův Dvůr u Berouna je oficiálně vybrán, jak o tom svědčí jeho osobní číslo 21083085“. Toto sdělení je nic neříkající a má za účel oklamat adresáta, neboť pouze konstatuje informaci, že byl vybrán, nicméně není sděleno k čemu apod. Ve spojení s druhou větou působí klamavě, neboť ta nám říká, že „vyplacení 783 000 Kč výherci bude provedeno v předepsaných lhůtách“. To je pouze sdělení z všeobecných podmínek pro soutěž. Ani z toho nevyplývá, že by se pan Dyntera stal výhercem, kterému náleží vyplacení dané částky.

Dopis rozebral Ombudsman Blesku Petr Novák.
Autor: David Malík

Dopis 2

Na konci tohoto dokumentu je nově přiděleno panu Dynterovi pouze osobní číslo. Na to navazuje text „Jedna jediná osoba se stane Hlavním výhercem částky 837 000 Kč!“ a „Pan Dyntera, to je 100 % ZARUČENO“. Vzhledem ke gramatickým a stylistickým chybám, které provází každý takovýto dopis, se jedná pouze o konstatování faktu. Dohromady toto sdělení říká zhruba následující: Pane Dyntero, je 100 % zaručeno, že jedna jediná osoba se stane Hlavním výhercem částky 837 000 Kč. Jinými slovy, ne, že vyhrává pan Dyntera!

Dopis rozebral Ombudsman Blesku Petr Novák.
Autor: David Malík

Opravdu zboží potřebujete?

Ombudsmani Blesku Lukáš Zelený i Petr Novák se shodují v tom, že pokud váháte s nákupem, nejdřív se zeptejte sami sebe, jak moc danou věc potřebujete. „Pokud byste bez příslibu výhry nic nekoupili, neměli byste nabídce podlehnout,“ radí. I pak můžete zboží vrátit. „Pan Dyntera může uplatnit právo odstoupit od kupní smlouvy bez udání důvodu. Toto právo činí 14 dnů ode dne doručení objednaného zboží,“ radí Ombudsman Blesku s tím, že pokud prodejce neinformoval pana Dynteru o této možnosti, lze toto právo uplatnit ve lhůtě 1 roku a 14 dnů.

ČESKÁ OBCHODNÍ INSPEKCE: 3 pokuty za 155 tisíc

Ombudsman Blesku Petr Novák vidí šanci získat výhru pro pana Dynteru jako nereálnou. O to, zda se společnost Beauty Line nedopouští nekalých, klamavých či agresivních obchodních praktik, by se měla zajímat Česká obchodní inspekce. A ta ji, jak Blesk zjistil, nejen zkoumá, ale už i pokutovala!

„Právní moci nabyly pokuty pro tuto společnost ve výši 15 000 Kč, 40 000 Kč a 100 000 Kč. Mimo jiné i za nekalé obchodní praktiky,“ potvrdil mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich s tím, že zaplacena byla jen ta nejvyšší. „Pokuta 15 000 Kč a 40 000 Kč nebyla uhrazena, a proto došlo k předání Celní správě k vymáhání,“ dodal.

Česká obchodní inspekce obdržela za poslední dva roky zhruba desítku podání spotřebitelů na společnost Beauty Line, s. r. o. „Firma nabízí především přípravky pro péči o tělo a potravinové doplňky, kde dozorovým orgánem je krajská hygienická stanice, a nebo Státní zemědělská a potravinářská inspekce (a to i v případě nekalých, klamavých či agresivních obchodních praktik), nemůže tedy v rámci prodeje těchto výrobků zahájit kontrolu ČOI,“ vysvětlil Fröhlich.

Pozor i na tento trik!

Za to dostala firma Beauty Line pokutu 100 tisíc

Jak Blesku Jiří Fröhlich prozradil, Česká obchodní inspekce dala této společnosti pokutu v hodnotě 100 tisíc. Důvod byl ten, že jejich zásilka: 

● Vypadala jako úřední obsílka. Na obálce byl barevný pruh a uveden text „Povinně schválené úřední potvrzení“.

● Dále na zadní straně obálky v horní části červeně „Povinná odpověď očekávaná v požadovaných lhůtách“. Obsahem zásilky byl mj. objednávkový kupon.

Na obálce byl čtverec a v něm „Věc: Důvěrná zásilka zaslaná z Finančního ředitelství“.

Dále bylo obsahem zásilky: „Paní XY, právě vám máme zaplatit 1 594 221 Kč! … Budete raději přijímat rentu ve výši 159 422,10 Kč za měsíc po dobu 10 měsíců, nebo chcete obdržet celkovou částku 1 594 221 Kč najednou?“ Spotřebitel mohl nabýt dojmu, že se jedná o oficiální dopis státního úřadu a také, že již vyhrál uvedenou cenu.

KRAJSKÁ HYGIENICKÁ STANICE: 2 nebezpečné výrobky

Dozorovým orgánem pro společnost Beauty Line je mimo jiné také krajská hygienická stanice. „V roce 2016 Ministerstvo zdravotnictví ČR jako nebezpečné vyhlásilo 2 výrobky distribuované touto firmou,“ informovala Blesk mluvčí krajské hygieny Dana Šalamunová.

Jedná se o tyto výrobky: ● Bucco Septil 3 (přípravek pro vyplachování úst) – z důvodu absence informační dokumentace včetně zprávy o bezpečnosti kosmetického přípravku a také absence předložení důkazu o dodržení správné výrobní praxe výrobce/osoby odpovědné

● ACTIVMAX (sprej pro zlepšení kvality sexu) – z téhož důvodu.

Pamatujte si!

Jak zastavit prohnané »kšeftaře« 

Pokud si nepřejete, aby vám chodily nabídky, zastavte to. Společnost požádejte o odstranění svých osobních údajů z databáze. Písemně, doporučeným dopisem. „Podnikatel je pak povinen bez zbytečného odkladu vymazat osobní údaje, které se daného spotřebitele týkají,“ radí Ombudsman Blesku Lukáš Zelený. 

Fotogalerie
15 fotografií