Chystá se ojedinělý projekt: do roku 2020 propojí Svobodu nad Úpou a Pec pod Sněžkou železnice! Jenže tohle krkonošské metro může zaplnit už teď narvané sjezdovky tak, že na nich nebude k hnutí!

Radní z Pece pod Sněžkou jsou přesvědčeni, že právě teď nastává pravý a nejvhodnější čas oprášit a uskutečnit 100 let starou vizi železniční trati, po které vlak doveze lyžaře přímo pod sjezdovky.

„Ta železnice je už více než potřeba. V zimě to tu praská ve švech a je tu hodně zplodin. Železnice by se odrazila na kvalitě vzduchu i dopravy,“ vidí výhody ve vybudování železnice stavební technik Městského úřadu v Peci Ladislav Jacko.

Stoletý nápad vytáhla radnice ze šuplíku a nechala vypracovat studii, protože právě teď jsou prý velké šance získat peníze na výstavbu. „Evropská unie podporuje takové projekty. Bez peněz z jejího fondu by to určitě nešlo,“ řekl Jacko. Na výstavbu železnice bude totiž potřeba asi kolem 13 miliard korun. Pokud se podaří sehnat peníze, nejpozději do roku 2020 by mohla trať začít sloužit. Plán vítají i další města a ochránci přírody.

Fotogalerie
3 fotografie

Horská železnice by byla jednokolejná a elektrifikovaná. Vedla by ze Svobody nad Úpou a turisty dopravila až ke sjezdovce Javor v Peci pod Sněžkou, kde by se měla vybudovat podzemní stanice. Nejen proto bude možná cestujícím připomínat metro. Architekt Ivan Šír počítá až se sedmi tunely a devíti mosty. Železnice by byla téměř 15 kilometrů dlouhá a později by měla vést i do Špindlerova Mlýna a polské Karpacze.