Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C

8 příběhů, které úspěšně vyřešil Ombudsman Blesku: Přehled nejlepších rad!

/
  • Martina Daníčková (41) děkuje Ombudsmanovi Blesku: Boj o trička jsme vyhráli!
    9. ledna 2024 ● 05:00

    Když se do potíží vloží redakce Blesku s týmem Ombudsmana, věci se obracejí k dobrému. To může potvrdit osm čtenářů, kteří v loňském roce sebrali odvahu a vyhledali pomoc! Díky radám renomovaných právníků tak mohli zvítězit v boji, který často považovali za předem prohraný!

  • 1.

    Zpět peníze za nefunkční sluchátka

    Poté, co byla paní Marie (76) přesvědčená, že naletěla a pořídila si nekvalitní a nefunkční sluchátka, postupovala přesně podle návodu, který jí sestavil Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený. „Díky radám z Blesku jsem se domohla své hotovosti (dva tisíce Kč), kterou jsem investovala za naslouchátka v domnění, že mi přispějí ke kvalitnímu sledování televize. Nepomohla vůbec, byly to nefunkční šmejdy,“ říká Marie Urbanská.

     

    Rada: 14 dnů na vrácení

     

    Řešíte něco podobného? Pak vězte, že po odstoupení od smlouvy má prodejce povinnost vrátit zákazníkovi do 14 dnů všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal. „Každému spotřebiteli lze jedině doporučit, aby si uschoval všechny doklady prokazující odstoupení od smlouvy i odeslání zboží,“ radí Zelený s tím, že pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se ve smyslu zákona v prodlení.

  • 2.

    Vdově napálili cenu za elektřinu po smrti manžela

    Do velmi nepříjemné situace se dostala paní Anna (88) poté, co jí zemřel manžel. Dodavatel elektřiny jí vyšponoval částku na čtyřnásobek. Podle Ombudsmana Blesku to nebylo správně. Nakonec to dopadlo tak, že fi rma ustoupila a vrátila penzistce původní sazbu. „Je to smutné, že až Ombudsman Blesku mi pomohl k výrazně nižší sazbě za elektřinu. Jsem ráda, že se mě někdo zastal,“ říkala paní Anna Bardoňová. 

     

    Rada: Po úmrtí lze převést smlouvu

     

    V případě úmrtí, pokud je taková situace dodavateli řádně doložena, je možné stávající smlouvu převést na druhého z manželů, případně na dědice.

  • 3.

    Ztracená reklamace auta

    Když se pan Ladislav Sedlačík (63) rozhodl, že si pořídí vůz z autobazaru, netušil, jaké trápení mu přinese… Auto třikrát reklamoval, ale odpovědi se nedočkal. Řešení přinesl až Ombudsman Blesku. Nakonec získal omluvu od prodejce ojetých vozů a finanční kompenzaci ve výši 10 000 korun. „Kdyby nebylo vás, nedopadl by případ dobře. Děkuji za pomoc, mám z toho opravdu dobrý pocit. Pokud máte také nějaké problémy, nebojte se napsat. Já jsem to udělal a podívejte, jak to dopadlo,“ říkal.

     

    Rada: I zde platí lhůta 30 dnů

     

    Lhůta pro vyřízení reklamace uplatněné spotřebitelem činí 30 kalendářních dní. A to platí i na automobily. „Znamená to tedy, že ode dne uplatnění reklamace má prodejce maximálně 30 kalendářních dní na její vyřízení, měl by se však snažit reklamaci vyřídit co nejdříve. V případě marného uplynutí této lhůty má spotřebitel i právo odstoupit od kupní smlouvy a požadovat vrácení peněz. Nevyřízení reklamace ve lhůtě 30 dnů je přestupkem, s podnětem k zahájení řízení se mohl pan Sedlačík obrátit na Českou obchodní inspekci,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

  • 4.

    Peníze za pilulky zpět

    „Nechala jsem se nalákat reklamou. Myslela jsem, že mu pomohou. Jenže pak mu řekl lékař, že jsou k jeho léčbě nevhodné,“ vysvětluje paní Marie Bartyzalová. Proto se rozhodla nevhodné pilulky vrátit a dostat zpět peníze. Jenže narazila. Nešlo to, vše byl problém… Poté, co se na společnost, která tyto pilulky zasílá z Polska, obrátil Blesk, měli s manželem do pár dní celou částku na účtu! 

     

    Rada: Pozor na nákupy zázračných pilulek

     

    Spotřebitelé by měli být ohledně léčiv a doplňků stravy velice obezřetní. „Mnozí obchodníci v současnosti nabízejí »zázračné « potravinové doplňky, u nichž deklarují nejrůznější léčebné účinky. Doplňky stravy jsou z hlediska právních předpisů potravinami, a proto jim nelze připisovat léčebné nebo preventivní účinky. Prodejci klamáním porušují zákon, protože se dopouštějí zakázané nekalé obchodní praktiky,“ vzkazuje Ombudsman Blesku.

  • 5.

    Vrácené peníze z přeplatku

    V naprosté beznaději se na Ombudsmana Blesku obrátili manželé Helena (83) a Bohumil (84) Švabíkovi. Jeden dodavatel energie zkrachoval, druhý neposlal přeplatek a nereagoval. Tak se do případu vložil Ombudsman Blesku…

     

    „Přiznám se, že jsme už snad ani nedoufali, že něco zpět dostaneme. Byli jsme ale moc překvapeni, že se to tak rychle pohnulo a vyřídilo. Díky Blesku to opravdu bleskově zafungovalo. Poté, co je Blesk kontaktoval, tak to najednou šlo. Peníze vrátili skoro hned. Jsme moc šťastni, že díky Blesku máme teď více než 26 tisíc zase na účtu, a chceme moc a moc poděkovat. Pro nás důchodce je to hodně,“ dodala paní Helena.

     

    Rada: Zašlete dopis s dodejkou

     

    Jak na to, když se nedaří spojit s druhou stranou? „Nereaguje-li podnikatel na e-maily ani telefonáty, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě, nejlépe doporučený dopis s dodejkou. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že dopis řádně došel. Zároveň se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání,“ radí Ombudsman Blesku.

  • 6.

    Peníze od e-shopu zpět

    V červnu vyšel první článek o paní Martině a její snaze buď získat nedodaná vánoční trička, která měl původně přinést Ježíšek, nebo zpět peníze. Jelikož e-shop moc nekomunikoval, o pomoc požádala Ombudsmana Blesku. Jakmile článek vyšel, ledy se hnuly... Ozval se sám server Mollio.cz s tím, že peníze vrátí.

     

    „Už jsme chtěli kontaktovat bankovního poradce, aby zařídil chargeback, jak nám Ombudsman poradil, ale nakonec to ani nebylo potřeba. Jsem ráda, že to pro nás dopadlo dobře, a určitě bych chtěla ostatní upozornit na takovéto pochybné e-shopy. Ať si lidé dají pozor a dříve, než někomu pošlou peníze, ať si ho prověří,“ říká nyní Martina.

     

    Rada: Pomoci může chargeback

     

    Ombudsman Blesku, Mgr. Lukáš Zelený, poradil Martině Daníčkové, aby využila tzv. chargeback. „Pokud manželé platili při nákupu přes internet platební kartou a obchodník jim nedodal objednané zboží a ani se nemá k tomu, aby jim peníze vrátil, mohou využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback).

     

    S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému je třeba co nejdříve kontaktovat svou banku se žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je třeba podpořit dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem,“ radil Lukáš Zelený.

  • 7.

    Lampa dorazila, ale nefunguje

    Eliška Chaloupková (30), která se na Ombudsmana Blesku obrátila během prázdnin s tím, že jí ani po dvou měsících nedorazila lampa proti komárům, se přece jen dočkala. Balíček po vydání článku dorazil. Jenže lampa nefunguje.

     

    „Lampa krásně svítí, ale to je vše. Rozhodně nechytá komáry. Asi z toho nakonec bude jen dekorace a vzpomínka na to, jak jsem naletěla. Jsem ráda, že se někdo zabýval mým problémem a nakonec mi poradil a i pomohl. A jsem i ráda, že moji zkušenost s e-shopem Rivalenti. cz si přečtou i ostatní a třeba si dají pozor při nákupu, aby nedopadli jako já,“ varuje Eliška.

     

    Rada: 14 dnů na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu

     

    Při koupi zboží na dálku, tedy mimo jiné přes internet, má spotřebitel podle občanského zákoníku 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodejce uplatnil odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce. „V návaznosti na to má prodejce povinnost mu vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, a to stejným způsobem, jakým bylo ze strany zákazníka placeno,“ říká Ombudsman Blesku.

  • 8.

    Reklamace doplňků na školní batoh

    A nakonec i já jsem se dostala se svým synem do rubriky Ombudsman Blesku, když jsme si nevěděli rady s reklamací školního batohu – respektive okrasných nálepek, které jsou jeho součástí. Když mi e-shop na moji klasickou reklamaci napsal, že „na doplňky se reklamace nevztahuje,“ nestačila jsem se divit a nechápala to. Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený byl jednoznačně na mé straně a po článku se e-shop ozval a zaslal nové.

     

    Rada: Nenechte se odbýt!

     

    Poslední příběh ukazuje, že když si myslíte, že jste v právu, tak bojujte. Nebo se ozvěte našim Ombudsmanům a ti vám určitě poradí! Tak jako poradili všem ostatním!

    I letos pomůžeme!

    Po malé pauze se znovu rozjíždějí rady pro čtenáře Blesku od našich Ombudsmanů. Bojujete s úřady? Vedete válku se sousedem kvůli jeho vysokým stromům? Nebo se marně snažíte dostat z e-shopu zpět peníze za nedodané, anebo vadné zboží?

     

    Napište nám na mail ombudsman@blesk.cz svůj příběh.

    Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený
    Autor: Tonda Tran

     

    Video
    Video se připravuje ...

    Ekonom o letošním výhledu: Odrazili jsme se ode dna. Češi pomalu začínají bohatnout Bára Holá

    Fotogalerie
    8 fotografií

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 0

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy