Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Reklamace a vrácení vánočních dárků: Odborník na práva spotřebitelů radí, jak se nedat odbýt

/
  • Právník Lukáš Zelený radí, jak reklamovat vánoční dárky.
    3. ledna 2024 ● 09:00

    Netrefil se Ježíšek s dárkem? Přestal po pár hodinách fungovat, měl špatnou velikost či vám »jen« nepadl do oka? Můžete ho reklamovat, vrátit nebo vyměnit. Není to ale vždy samozřejmost. Neobejdete se tak bez znalosti práv, která vám nabízí zákon.

  • 1.

    Rady právníka Lukáše Zeleného

    Řada spotřebitelů vůbec netuší, že na počátku letošního roku změna zákona přinesla mnohé novinky. Především se zvýšila ochrana zákazníka při reklamaci vady, která se na výrobku projeví v prvním roce. Snadněji můžete vrátit i nefungující »zázračné« rádoby léky nebo prezenty koupené od podomních prodejců.

     

    Stále ale platí, že vrátit nebo vyměnit nevhodný dárek není možné kdykoli a kdekoli. Nástrahy pravidel pro vracení, výměnu a případnou reklamaci vánočních dárků vysvětluje právník Lukáš Zelený, specialista na práva spotřebitelů.

    Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený
    Autor: Tonda Tran

  • 2.

    »Zázračné« pilulky můžete vrátit

    Dostali nebo koupili jste pod stromeček léky či potravinové doplňky, které slibovaly nesplnitelné? Jde o nekalou obchodní praktiku! Podle letošní novely zákona můžete odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů od jejího uzavření, nebo požadovat přiměřené snížení ceny.

     

    „Čím závažnější nekalá obchodní praktika je, tím vyšší slevu můžete požadovat,“ uvádí právník. Nekalou praktikou je např. nepravdivé prohlášení o tom, že výrobek může vyléčit nemoc nebo postižení.

     

    Prodej »mezi dveřmi«

     

    Vrátit můžete i dárek koupený od podomního prodejce nebo během organizované prodejní akce. Od smlouvy můžete odstoupit bez uvedení důvodu ve lhůtě 30 dnů.

  • 3.

    V e-shopu můžete zboží vrátit i bez důvodu

    Nejsnadněji je možné vrátit nevhodný dárek v e-shopu. Na odstoupení od smlouvy je dána zákonná lhůta 14 dnů od převzetí věci. V období Vánoc ji některé e-shopy dokonce prodlužují. Ale pozor! „Pokud e-shop takovou možnost poskytuje, může si po uplynutí 14 dnů určit přísnější podmínky jako dodání neporušeného původního obalu, visaček apod.,“ uvádí právník Zelený.

     

    Jak postupovat:

     

    • Pokud chcete dárek vrátit, musíte e-shopu jasně oznámit, že využíváte svého práva na odstoupení. „Stačí poslat e-mail nebo vyplnit online formulář na webu obchodníka,“ radí právník.

     

    • Na odeslání zboží zpět pak máte 14 dnů od odstoupení. „Oba kroky lze spojit dohromady, tedy poslat balík se zbožím a oznámením o odstoupení,“ doporučuje.

     

    • Prodejce vám musí vrátit všechny peníze včetně nákladů na dopravu zboží k vám, ale jen ve výši nejlevnější varianty poštovného, kterou nabízí.

     

    • Při zasílání zboží zpět prodejci poštovné platíte vy.

    Původní obal mít nemusíte

     

    Vracený dárek je vhodné zabalit do původního obalu, není to ale nezbytné. „Nedodání obalu nemůže být důvodem k odmítnutí vraceného zboží,“ říká právník. Chybějící speciální a těžce nahraditelný obal vám ale prodejce může naúčtovat.

     

    Vrací, kdo kupoval

     

    Dárek by měl podle zákona vrátit ten, kdo ho kupoval. „Obchodníci většinou neřeší totožnost osoby, která zboží vrací, pokud se prokáže účtenkou či kupním dokladem. Vyhovět vám však nemusí, proto na to raději myslete,“ doporučuje odborník.

     

    Všechno vrátit nejde

     

    Dostali jste placatku se svým jménem nebo rtěnku, kterou jste si vyzkoušeli? Máte smůlu. Vracet lze jen takové zboží, které obchod může bez problémů uvést znovu do prodeje. Odstoupení tak není možné např. u dárků upravených podle přání (třeba pero s gravírovaným jménem), řezaných květin nebo tam, kde to nejde z hygienických či zdravotních důvodů (zubní kartáček, rtěnka apod.). Platí to i pro vybalená hudební alba, filmy na DVD nebo počítačové programy a hry.

  • 4.

    V kamenném obchodě záleží na vstřícnosti prodejce

    V kamenných obchodech je snazší nakupování, ale složitější vracení. „Zde neexistuje zákonné právo cokoliv vrátit zpět bez udání důvodu, a tak si to každý obchod řeší po svém,“ potvrzuje Mgr. Zelený. Výměnu či vracení zboží nabízejí zejména velké obchody a řetězce, není to ale jejich povinnost.

     

    Podmínky jsou proto individuální a vrácení většinou podmiňují původní účtenkou, někdy i obalem a visačkami. Některé obchody vám vrátí peníze, jiné nabídnou výměnu zboží či poukázku na další nákup.

     

    Rada: Hlídejte si lhůtu

     

    Pokud obchod vrácení nebo výměnu dárků nabízí, hlídejte si termíny, které stanovil. Nejkratší začínají na 14 dnech nebo obchodník určí pevné datum, do kdy lze zboží vrátit. „Konkrétní informace hledejte v prodejních a reklamačních řádech, na účtenkách. Nebojte se ale i zeptat,“ doporučuje Zelený. 

     

    Tip: Nevhodný dárek prodejte

     

    Prošvihli jste všechny lhůty nebo si z nabídky prodejce nic jiného nevyberete? Zkuste nechtěné prezenty prodat na inzertních či aukčních serverech nebo po sociálních sítích. „Příležitostný odprodej domácích přebytků není podnikáním a nemusí se nikam hlásit,“ dodává právník.

  • 5.

     Reklamace

    Reklamace: Zákon fandí zákazníkům

     

    • Poškozený nebo nefunkční vánoční dárek můžete reklamovat, při včasném jednání máte větší šanci na kladné vyřízení. Aby prodejce mohl reklamaci uplatněnou do jednoho roku od koupě podle nových pravidel zamítnout, musí vám prokázat, že vada na zboží nebyla již od počátku a že jste si ji způsobili sami.

     

    • Při reklamaci platí stejná pravidla pro e-shopy i kamenné prodejny.

     

    • Prodejci vás musí seznámit s vašimi právy. Ti seriózní nabízejí k reklamaci i formulář. Pokud chybí, stačí jakoukoliv formou prodejci bez odkladu oznámit, že uplatňujete svá práva z vadného plnění a popsat vadu věci.

     

    • Prodejce má povinnost zboží přijmout a vystavit reklamační protokol.

    Na vyřízení reklamace má prodejce 30 dní a o vyřízení vás musí informovat.

     

    Pokud prodejce zamítne reklamaci uplatněnou do jednoho roku od pořízení zboží, měl by odborným posudkem prokázat, že za vadu neodpovídá. Nestačí jen nějaké obecné tvrzení.  

     

    Naopak menší šanci uspět máte s pozdější reklamací. Vada, která se na zboží projeví po více než roce, vás staví do horší pozice. Prodejce může reklamaci zamítnout s tím, že při převzetí bylo zboží bez vad. A prokazování je pak na vás.

    Víte, že…

    Díky letošní novele zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku máte při reklamaci vady, která se projeví v prvním roce, výhodnější postavení? „Existuje totiž takzvaná domněnka vadnosti, která stanoví, že věc byla vadná již při převzetí, neprokáže-li prodejce opak,“ uvádí právník Zelený.

  • 6.

    Reklamovat jde i bez účtenky

    Odmítá prodejce přijmout reklamaci kvůli chybějící účtence? Stačí nákup prokázat jiným způsobem, třeba fotkou účtenky v mobilu. V případě úhrady dárku platební kartou nebo převodem je možné koupi doložit bankovním výpisem, kde je uveden název obchodníka, datum nákupu a zaplacená částka. Při platbě v hotovosti a s chybějící účtenkou je v krajním případě možné koupi prokázat svědeckou výpovědí.

     

    Video
    Video se připravuje ...

    Seniorka v Brně nesla v tašce životní úspory, málem naletěla podvodníkům. Policie ČR

    Fotogalerie
    4 fotografie

BAZAR
ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy