Koncem dubna zaplatila 3 340 Kč za 5 krabiček tabletek Cystonette (urinary tract support) na inkontinenci. „Na tento výrobek jsem narazila náhodou. Vyskočilo to na mě na internetu, že je to úžasné, že je to proti inkontinenci, a bylo tam dokonce i několik velice kladných recenzí,“ říká Marie. Když klikla na reklamu, aby se dozvěděla více informací, objevil se dotazník. „Vyplnila jsem adresu, telefon a během hodiny mi už volali s nabídkou,“ pokračuje.

Když lék dorazil a ona si vzala jednu dávku, přišly problémy. „Po jedné pilulce jsem přestala téměř močit a začala otékat. Jsem kardiak, diabetik a po embolii plic. Ihned jsem je vysadila a volala na uvedený telefon, dovolala jsem se až za 4 dny, slečna mi ale řekla,ať všechno reklamuji v Sofii,“ popisuje přístup internetového obchodu.

Tajila to

S reakcí na pilulky se seniorka nikomu nesvěřila, ani rodině, ani svému lékaři. „Nikomu jsem to neříkala, když jsem nešla na záchod celé dopoledne, tak už jsem tu druhou nevzala, vzala jsem si prášek na odvodnění a otok z nohou mi splaskl. Slečně, co mi ten zázračný lék na inkontinenci nabízela, jsem přitom před nákupem říkala, jaké zdravotní trable mám, ale ona říkala, jak budu spokojená,“ vzpomíná Marie Kubešová.

Ta si nyní neví rady, jak dál postupovat. „Je mi 75 let, chodím o berlích a cesta na poštu je pro mě velmi obtížná. Nikdy jsem nevěřila, že také nalítnu. Jako vaše věrná čtenářka jsem chtěla požádat o pomoc. Navíc se bojím, že budu platit opravdu vysokou částku za zaslání do Sofie,“ uzavřela.

Ombudsman Blesku je přesvědčený:Nemusí posílat pilulky do Bulharska!

„Protože paní Kubešová nebyla ze strany obchodníka řádně poučena o tom, že případnou reklamaci bude muset zasílat do Bulharska, a jelikož sama společnost na svém webu jako kontaktní uvádí českou adresu, není žádný důvod, aby bylo nutné dopis či zboží zasílat do Bulharska. Paní Kubešová se může obrátit i na tuto českou adresu,“ je přesvědčený Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený.

Pomůže Evropské spotřebitelské centrum

Pokud by se nepodařilo reklamaci vyřešit, tak vzhledem k tomu, že se jedná o zahraničního podnikatele (subjekt se sídlem v Londýně a faktickou adresou v bulharské Sofii), může se paní Kubešová podle Lukáše Zeleného obrátit i na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu Evropské unie, Islandu nebo Norska.

Více informací o činnosti centra je možné najít na www.evropskyspotrebitel.cz.

Pozor na zázračné léky!

Spotřebitelé by měli být ohledně léčiv a doplňků stravy velice obezřetní. Mnozí obchodníci nabízejí »zázračné« potravinové doplňky, u nichž deklarují nejrůznější léčebné účinky. Doplňky stravy jsou z hlediska právních předpisů potravinami, a proto jim nelze připisovat léčebné nebo preventivní účinky. Prodejci klamáním porušují zákon, protože se dopouštějí zakázané nekalé obchodní praktiky.

„Pamatujte, že nejlepší prevencí problémů plynoucích z pochybných nabídek apelujících na záchranu či zlepšení vašeho zdraví je na ně vůbec nereagovat,“ radí Zelený.

„Nechám-li stranou zboží, jako jsou »léčebné« lampy, které nepomohou a snad ani neublíží, důrazně varuji před zázračnými výrobky, které mají vyléčit kde co. Nevyléčí, ale naopak si můžete koledovat o zhoršení zdravotního stavu. Raději navštivte svého lékaře a poraďte se s ním,“ apeluje na čtenáře Blesku Lukáš Zelený.

Využijte reklamaci z důvodu nesplnění jakosti zboží

Obecně platí, že při koupi zboží takzvaně na dálku (typicky po telefonu či přes internet) má spotřebitel 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodejce uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. „Uvedená lhůta se dále prodlužuje o dobu, po kterou spotřebitel nebyl o svých právech ze strany obchodníka náležitě poučen, a to maximálně o jeden rok,“ upozorňuje Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený. Český občanský zákoník podle Ombudsmana Blesku upravuje i situace, kdy není možné od smlouvy jen tak odstoupit.

„Například nelze odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v uzavřeném zapečetěném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a ze zdravotních či hygienických důvodů jej není možné vrátit zpátky. Mezi toto zboží, které nelze »bezdůvodně« vrátit, by s vysokou pravděpodobností spadaly i tabletky, které zakoupila paní Kubešová. To ovšem za podmínky, že byla ze strany obchodníka o této nemožnosti odstoupení od smlouvy náležitě poučena,“ vypočítává Zelený.

„I kdyby nebylo možné využít práva na odstoupení od smlouvy, tak za předpokladu, že z pohledu paní Kubešové tabletky nefungují tak, jak bylo obchodníkem slibováno, naopak jí škodí, může uplatit reklamaci z důvodu nesplnění jakosti zboží,“ radí Lukáš Zelený s tím, že samozřejmě by bylo vhodné připojit lékařskou zprávu.

„Proto bych doporučoval, aby paní Kubešová navštívila svého lékaře a popsala mu problém se zakoupenými tabletkami,“ pokračuje. „Jelikož lze předpokládat, že vnímaný nedostatek, myšleno »nefunkčnost« a nevhodnost užívání tabletek zákaznicí, není možné odstranit opravou ani výměnou za jiné zboží, může paní Kubešová jako způsob vyřízení reklamace požadovat odstoupení od smlouvy, tedy vrácení zboží a jemu odpovídající kupní ceny,“ dodal Zelený.

Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz

Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení. 

 

Fotogalerie
6 fotografií

 

Video
Video se připravuje ...

Češi jsou závislí na lécích na bolesti i na spaní: Sehnat je není problém, varuje adiktolog Pavlína Horáková