„V roce 2014 jsem si objednal nová okna do baráku. Realizace proběhla v červnu téhož roku a vše bylo v pořádku. Po sedmi letech začala skla šednout,“ popisuje svůj problém Josef Svoboda. V té době měl okna po záruce a tak se rozhodl zavolat známého sklenáře.

„Řekl, že jsou v těch oknech špatné výplně. A že by mohlo jít o skrytou vadu. Proto jsem volal do té firmy a mluvil s reklamačním technikem, který si vyžádal dokumentaci,“ vzpomíná pan Svoboda s tím, že následně nebyla reklamace uznána z důvodu prošlé záruky.

Jenže šednutí se zhoršuje a pan Svoboda je bezradný. „Od dodavatele mám vyjádření, že mají okna špatné rámečky. Já si moc dobře uvědomuji, že to řeším po záruce, ale pokud ta firma dává špatné rámečky oken, tak přeci byly špatné už v době, kdy mi je dávali do baráku. A ta vada se projevila až po delší době,“ upozorňuje Josef Svoboda.

„Celkově mi vadí, že se na ten problém ani nikdo nedorazil podívat osobně. Jsem důchodce a nemám peníze na dlouhá soudní řízení. Proto jsem se rozhodl oslovit Ombudsmana Blesku, aby mi sdělil svůj názor, zda mám šanci něco vybojovat,“ zdůvodňuje. Poslední kontakt s firmou proběhl 1. března 2023, kdy mu definitivně zamítla po několika e-mailech reklamaci.

I na skryté vady platí záruka dva roky

Skryté vady musejí být oznámeny zhotoviteli bez zbytečného odkladu poté, co jsme je zjistili, nebo jsme měli při náležité pozornosti zjistit. „Nejpozději však do dvou let od předání díla,“ říká Lukáš Zelený.

„Pokud vady nevytkneme včas, tedy zjevné vady již při převzetí, skryté bez zbytečného odkladu a nejpozději do dvou let, může být reklamace z tohoto důvodu oprávněně zamítnuta. A to se právě stalo i v případě reklamace, kterou uplatnil pan Svoboda,“ zhodnotil konkrétně případ pana Josefa Ombudsman Blesku s tím, že jedinou možností je se se zhotovitelem na nějakém řešení domluvit.

Hlídejte si »rozšířenou« záruku

Ještě je namístě zabývat se otázkou, zda zhotovitel poskytl smluvní (nadstandardní, rozšířenou či též prodlouženou) záruku. „Což společnost, od které má pan Svoboda okna, dle svých záručních podmínek a reklamačního řádu, dostupných na jejím webu, činí. Třeba na plastové a jiné prvky oken poskytuje smluvní záruku v trvání 60 měsíců. Ovšem i tato smluvní záruka již uplynula,“ uvedl Zelený. Nyní zákon panu Svobodovi již žádná další »rozšířená« reklamační práva neposkytuje.

Práva z vadného plnění

Pro doplnění lze uvést, že pokud řádně a včas vytkneme vadu díla, přichází na řadu práva z vadného plnění. O těch pak platí obdobné ustanovení o kupní smlouvě.

V případě rekonstrukce však není možné předmět díla vzhledem k jeho povaze vrátit zhotoviteli a odpadá tak nárok na provedení náhradního díla.

V úvahu tedy bude připadat zejména oprava, tedy řádné provedení daného díla, přiměřená sleva a jako poslední možnost odstoupení od smlouvy.

Vyčíslení přiměřené slevy bude primárně na domluvě mezi zákazníkem a daným zhotovitelem. Dobrým vodítkem by mohla být například částka, jakou by bylo nutné vynaložit pro uvedení díla do požadovaného stavu.

Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz

Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

 

Video
Video se připravuje ...

Epicentrum: Nevyžádané telemarketingové hovory. Kdo vám volá a jak se jich zbavit? Markéta Volfová, Lukáš Červený

Fotogalerie
8 fotografií