Pan Ivan Mitana (77) z Frýdku-Místku neodolal reklamě na Facebooku… „4. února jsem objednal bundu značky Puma. Líbilo se mi, že garantovali vrácení peněz v případě reklamace, tak jsem si jednu o velikosti XXXL vzal.“

E-shop s názvem www.6fengkuang.shop na první pohled může vyvolat pocit bezpečí díky velkému logu CZECH v národních barvách… „Zboží přišlo rychle a platil jsem kurýrní službě 1300 korun. Šok nastal po rozbalení, produkt s objednanou bundou neměl nic společného, a navíc byla tak o dvě čísla menší,“ popisuje Mitana s tím, že z toho měl divný pocit. „Celý balík byl jako jeden černý pytel a uvnitř jen ta bunda. Bez faktury,“ pokračuje.

Výmluva 1: Drahé přepravní náklady

11. února proto kontaktoval e-shop a snažil se doručenou bundu vrátit. „Chtěli po mně jako důkaz fotky, ty jsem hned druhý den odeslal. Neustále mě přesvědčovali, že není závadná. Vyměnil jsem si s nimi desítky mailů, kde mi psali, že ji můžu někomu darovat, když mi není, a že adresa jejich skladu je v Hongkongu a že mezinárodní přepravní náklady jsou velmi drahé a mohou přesáhnout cenu zakoupeného produktu. A že mi nedoporučují to vracet…“ líčí.

Výmluva 2: Balíček nedorazí

Když nezabrala taktika s drahým poštovným, zkusil e-shop jinou… „Během procesu vracení dochází také k mnoha problémům, například ke ztrátě nebo zadržení věcí celníky. Máme potíže s přijetím vašeho balíčku. Nemůžeme vrátit peníze, pokud zboží neobdržíme. Proto doporučujeme, abyste si tento výrobek ponechali.“

Výmluva 3: Slevy, slevy, slevy

Poté, co pan Ivan smetl i tuto „lákavou nabídku“, přišel e-shop s další taktikou… A to slevou z ceny. „Je nám velmi líto, že se tak stalo. Můžeme vám vrátit částečnou náhradu ve výši 10 %. Můžete to přijmout?“ Když odmítl, začala se sleva zvyšovat... „Z patnácti procent bylo dvacet, pak třicet… Až jsem se dostal na slevu 85 %.“

Když se neměli k vrácení celé částky, tak jsem jim to odeslal zpět 13. března. 21. března mi bylo naší poštou potvrzeno, že jim byla bunda doručena,“ uzavřel. A od té doby pan Mitana čeká… „Oni mi odmítali dát jejich adresu. Tak jsem ji získal od kurýrní služby. Tak uvidíme, jestli tenhle příběh bude mít dobrý konec,“ uzavřel.

Kdo je www.6fengkuang.shop?

E-shop 6fengkuang.shop „nabízí“ produkty s možností vrácení a výměny do 30 dnů. Na webu však chybí podrobnější informace o společnosti, jako jsou kontaktní údaje, sídlo firmy nebo obchodní podmínky, což nepůsobí důvěryhodně, a rozhodně byste si měli rozmyslet jakoukoliv objednávku.

Na internetu ani nedohledáte žádné veřejné recenze na známých recenzních platformách, jako jsou Heureka.cz, Trustpilot nebo OvereneRecenze.cz. Tato absence recenzí může být varovným signálem, zejména pokud e-shop nabízí zboží za podezřele nízké ceny…

Blesk zaslal otázky na dvě mailové adresy, které pan Mitana má a přes které s obchodem komunikoval. Přišla odpověď, že nás budou kontaktovat později. Do uzávěrky se tak ale nestalo.

Ombudsman Blesku: Kontrolujte si, od koho objednáváte

Co na případ říká nová Ombudsmanka Blesku JUDr. Petra Schützová? „Pan Mitana nemá žádnou šanci vzhledem k tomu, že obchod nemá na svých stránkách žádné informace, nemá zde uvedeny žádné obchodní podmínky ani adresu a odkaz na bundu již také nefunguje,“ informovala Petra Schützová.

„Obávám se, že se pan Mitana stal obětí podvodu. Adresa, kterou se dozvěděl od kurýrní služby, není adresou sídla, ale pouze adresou schránky, a nelze ji tak brát jako adresu společnosti,“ míní Petra Schützová s tím, že pan Mitana neudělal dobře, pokud poslal bundu zpět.

Ombudsmanka Blesku JUDr. Petra Schützová
Autor: Tonda Tran

„V tomto případě by pan Mitana asi udělal nakonec lépe, kdyby si bundu nechal. Mohl by ji prodat nebo někomu darovat,“ je přesvědčená Ombudsmanka Blesku. „Je třeba si vždy kontrolovat, zda obchodník na svých internetových stránkách má veškeré detailní údaje pro případné reklamace a pro jeho pozdější kontaktování, tak jak mu to ukládá zákon.

Každý e-shop musí mít zveřejněny obchodní podmínky, detailní informace týkající se práv spotřebitele a samozřejmě kontakt. Jestliže takové informace na stránce nenajdeme, je zjevné, že se nejedná o seriózního obchodníka. Je také dobré si dohledat recenze dalších zákazníků e-shopu,“ radí obecně Petra Schützová.

POTŘEBUJETE POMOC ČI RADU OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, náměstí Marie Schmolkové 3493/1, 100 00 Praha 10 – Strašnice nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.

Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

 

Fotogalerie
9 fotografií

 

Video
Video se připravuje ...

Kriminalista o zlodějích na internetu: Je jim jedno v jaké situaci jste, okradou vás o vše. Jak to dělají? Bára Holá