Vestavnou troubu zakoupil v prodejně s elektrospotřebiči v srpnu loňského roku. Vše se jevilo perfektní. A tak se rodina mohla těšit na první skvělý oběd – křupavou kachničku. Místo toho ale přišly nečekané problémy. „Z trouby začala odcházet pára. Byla všude, jen ne uvnitř. Ze skříněk začala kapat voda,“ ukazuje na videu Krejčí.

Hned po prvním použití ji reklamoval. „Zavolal jsem do společnosti Whirpool, ať si pro troubu přijedou. Do toho přestala fungovat i vestavná mikrovlnka, kterou jsem společně s troubou koupil, takže jsem chtěl vrátit oba výrobky. Technik od Whirpoolu přijel za dva týdny. Závady diagnostikoval, uznal a já dostal na výběr. Buď zboží odvezu do obchodu, kde dostanu zpátky peníze, nebo si vyberu nové zboží. Zvolil jsem první variantu,“ vypráví zklamaný zákazník.

Nabídka společnosti ale nevyřešila škodu, kterou jejich vadný spotřebič napáchal. Pára zkroutila dvířka kuchyňské stěny nad i pod ní. Voda zatekla i mezi úchyty a poškodila hliníkovou rukojeť. „Nejprve jsem volal do německé firmy Nobilia, která nám kuchyň montovala. Řekli mi, že stejné typy dvířek už nevyrábí. Byly by tam jiné hrany, úchyty i panty,“ dodává Krejčí.

Nyní po Whirpoolu chce, aby mu zaplatila náhradu škody kuchyňské stěny v hodnotě 110 tisíc korun. „Celá sestava nás stála asi půl milionu včetně třicetiprocentní slevy. Vyměnit dvířka za úplně jiná přeci nemůžu, to by k sobě nepasovalo. To ale zřejmě Whirpool vůbec nechápe. Řeším to s nimi už půl roku a došla mi trpělivost,“ uzavírá.

Whirpool: Trouba byla bez závady

„Reklamační část byla uzavřena naším souhlasem s vrácením spotřebiče skrze prodejce. I přes to, že na něm nebyla autorizovaným servisem shledána žádná závada,“ uvedla paní Wioleta ze zákaznické podpory společnosti Whirpool. Pan Krejčí má ale v ruce potvrzení, které mu vystavil technik společnosti Whirpool, když si pro vadnou troubu s mikrovlnkou přijel.

„Zákazník po navolení programu pára zjistil, že pára uniká koncem dveří i nad. Dvířka jsou poškozená a trouba se nedá užívat,“ sepsal do zprávy servisní technik. Opravu výrobků pan Krejčí odmítl. Společnost Whirpool se v dalších písemnostech pokouší zpochybnit kvalitu kuchyně.

„Domnívám se, že dvířka kuchyňské linky nejsou určena do prádelny, kde lze předpokládat výskyt horké páry, ale primárně do kuchyňského prostředí, kde se předpokládá, že i vestavěné spotřebiče pracují bezvadně. O tom, že se jedná o kvalitní výrobek, svědčí skutečnost, že ostatní dvířka kuchyňské linky jsou nepoškozena a stále jsou bez vady, jak co do barvy, tak i tvaru,“ dodává Krejčí.

Ombudsman Blesku: Náhradu škody je možné požadovat

Podle Ombudsmana Blesku řeší pan Krejčí dvě právní situace vzniklé v důsledku vady zakoupeného výrobku. „Ta první, běžná, je jeho nárok na odpovědnost prodejce za vadu zboží. Ta složitější situace je, že vadný výrobek navíc způsobil škodu. Za poškození kuchyně, způsobené vadnou parní troubou, mu společně odpovídá několik subjektů, nikoliv pouze jeden,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Jak na to?

Nejprve je třeba rozlišit, kdy reklamovat vadu a kdy požadovat náhradu vadou způsobené škody. „Ohledně samotné parní trouby je situace jasná – výrobek měl vadu a bylo nutné jej reklamovat. A to se povedlo,“ říká Zelený. Poškození jeho kuchyňské linky je škodou, kterou již odpovědnost prodejce za vady nekryje, její náhradu lze požadovat z jiného důvodu.

„Pro přiznání nároku na náhradu škody je vždy nutné prokázat existenci vady výrobku, vznik škody a příčinnou souvislost mezi nimi, tedy že škoda vznikla přímo v důsledku existence vady,“ komentuje Lukáš Zelený.

Mgr. Lukáš Zelený, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu a odborník na práva spotřebitelů
Autor: Tonda Tran

Náhrada škody

„Na rozdíl od reklamace zboží, kterou je třeba adresovat prodejci, náhradu škody je možné uplatnit u výrobce či dovozce zboží. Mezi další osoby, jimž je požadavek na náhradu škody možné adresovat, je dodavatel či osoba, která jako výrobce vystupuje. O takovou situaci se jedná, zvláště když výrobek nese její jméno, je opatřen jejím logem a podobně. Všechny vyjmenované osoby zároveň za škodu odpovídají společně a spotřebitel svůj nárok může vznést vůči kterékoliv z nich,“ vypočítává Ombudsman Blesku.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má pan Krejčí ještě předtím, než by případně podal žalobu k soudu, možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. „Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporu je možné vyhledat na webové adrese adr.coi.cz,“ uzavřel Zelený.

Hranice 500 eur

Výrobce a uvedené osoby hradí škodu pouze v závažnějších případech, a to v částce převyšující 500 eur, respektive v jejím ekvivalentu v korunách. „Pokud je škoda vyčíslena na nižší částku než 500 eur, náhradu škody od výrobce spotřebitel nezíská. O svůj nárok do výše 500 eur ovšem nepřichází, jen ho musí uplatnit zvlášť, a to u prodejce zboží. Pan Krejčí za způsobenou škodu může požadovat náhradu zčásti po prodejci a zčásti po výrobci,“ radí Lukáš Zelený.

POTŘEBUJETE POMOC ČI RADU OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, náměstí Marie Schmolkové 3493/1, 100 00 Praha 10-Strašnice nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.

Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

 

Fotogalerie
11 fotografií

 

Video
Video se připravuje ...

FLOW: Bydlet a neplatit složenky? Umožní to soběstačný dům. Jen je třeba víc plánovat spotřebu, tvrdí jeho majitel Podruh e15