Troubu (Electrolux EOF3H50BK) si pořídili spolu s novou kuchyní a těšili se na první slavnostní oběd. Ten dopadl velmi bizarně. „Po prvním použití zkondenzovaná voda na dvířkách trouby vytekla do šuplíku pod ní,“ popisuje Jan Čejchan, který se okamžitě rozhodl troubu reklamovat. Situace byla složitější v tom, že troubu si Čejchanovi nekupovali sami, ale byla součástí dodávky celé kuchyňské linky.

„Montáž probíhala koncem března 2025. Po zjištění závady nás proto truhlář odkázal na dodavatele spotřebičů – firmu FAVIA s.r.o. A tato dodavatelská firma nás s reklamací odkázala přímo na Electrolux, kde jsme pak celou věc zkoušeli řešit,“ říká Jan Čejchan s tím, že se na reklamovanou troubu nepřijel za dva měsíce nikdo podívat, ale v e-mailové komunikaci dostávali Čejchanovi řadu neuvěřitelných rad.

Moudří fyzikové

Zmíněná dvouměsíční komunikace s firmou Electrolux vzala manželům opravdu hodně sil. „Psala si s nimi manželka a to, co nám odpovídali, to bylo něco neuvěřitelného. Neustále ji školili, jak fungují fyzikální zákony, co je to gravitace a že můžeme náš problém eliminovat tím, že omezíme podlévání pečeného pokrmu (viz box Jak péct podle Electroluxu). Byli jsme v šoku,“ tvrdí Čejchan.

Video nepomohlo

„Poslali jsme jim video, popsali problém, ten ale nakonec Electrolux přehodil zpět na dodavatele spotřebičů – firmu FAVIA,“ dodává Čejchan s tím, že jim FAVIA doporučila vymontovat a vyzkoušet mimo linku (aby byla jistota, že problém nezpůsobila špatná montáž).

„Problém zůstal úplně stejný – žádná změna. A v tu dobu vzniklo i video, které jsme poskytli Blesku,“ pokračuje Čejchan. Na něm je jasně vidět, že pokud chcete vyndat z trouby jídlo, třeba jen hranolky, vyteče na vás téměř hrnek vody.

Ochotný truhlář

Jelikož Electrolux i FAVIA daly od trouby ruce pryč, truhlářovi, který kuchyň vyráběl, byla celá situace nepříjemná. „Z našeho pohledu byl dodavatel pro nás on, tak jsme to řešili i s ním. Ten jediný se k problému postavil čelem. Dal nám za pravdu, že tohle trouba dělat nemá, a aby si zachoval dobré jméno, vzal celý problém na sebe a troubu nám proplatil,“ dodává Jan Čejchan s tím, že je mu líto dalšího nevinného.

„Strašně mě to mrzí, protože on je evidentně slušný člověk, kvalitní řemeslník, a přestože to nebyla vůbec jeho chyba, spadlo to celé na něj. A i proto bych chtěl celou situaci nechat posoudit Ombudsmana Blesku,“ dodal.

Podle pravidel

Janu Čejchanovi to nedalo, a než troubu předal truhláři, rozhodl se pro poslední pokus – péct kuře dle všech jmenovaných zásad výrobcem. „Vzal jsem kuře, vložil do předehřáté trouby a během dvou hodin pečení jsem ani jednou neotevřel dvířka a nepodlil ho. A víte, co se stalo? Vytekla voda,“ dodává Jan.

Rada Magdaleny Dobromily Rettigové:

„Pečou-li se kuřata na pekáči, tedy se musí pecti hezky zprudka a často máslem potírati,“ radí nejznámější kuchařka Magdalena Dobromila Rettigová. Co by jí asi řekl Electrolux?

Jak péct podle Electroluxu

Komunikace paní Čejchanové s firmou Electrolux je neuvěřitelná. Skoro se zdá, že na něco tak spotřebitelsky běžného by měl každý vystudovat speciální obor »Jak péct v troubě«. 

„Řádné předehřátí trouby, včasné vyjmutí pokrmů po upečení, správné odvětrávání nebo eliminace podlévání pečeného pokrmu Vám pomůže vzniklou situaci řešit k Vaší spokojenosti.“ 

„V momentu, kdy se dvířka v průběhu pečení otevřou nebo pokud se pokrm nevyndá ihned po upečení z prostoru trouby, dochází k poklesu teploty v prostoru spotřebiče a následkem toho ke kondenzaci vlhkého vzduchu na nejchladnějších místech (tedy primárně na skle dveří).“ 

„Vaše trouba má odtokový kanálek, který zachytává vodu v momentě, kdy jsou dvířka zavřená. V případě, kdy je otevřete, vodu nemá co zachytit a vlivem gravitace stéká rovnou dolů. U modelů vyšších řad jsou pak odtokové kanálky i na dveřích, tento základní model ale nic takového nemá.“

My jsme jen prodejci

Prostor vyjádřit se dostala i firma FAVIA s.r.o., od které truhlář kupoval troubu a na kterou se také Čejchanovi s problémem obrátili. „Záruku poskytuje zdejší zastoupení Electrolux, které má síť autorizovaných servisů. Tam se třeba se obrátit k posouzení reklamace. V případě, že reklamaci servis - zamítl, nedokážeme zvrátit jejich rozhodnutí. Jsme jen prodejci,“ napsal Vlastimil Buřil, vedoucí obchodní divize FAVIA s.r.o.

Video
Video se připravuje ...

Jan Čejchan ukazuje, jak nová trouba teče. Jan Čejchan

Vedou si svou: Troubu neotvírat!

Jak se k celé situaci postavil Electrolux, když ho oslovil Ombudsman Blesku? „Reklamace byla zamítnuta z důvodu, že se na základě zaslaných informací a videí nejedná o vadu spotřebiče. Při pečení může za určitých okolností vzniknout kondenzát, který na základě fyzikálních vlastností vznikne na nejchladnějším místě – tedy na vnitřním skle dveří.

Únik kondenzátu z vnitřního skla může po technické stránce nastat pouze v případě, kdy se dvířka trouby v průběhu pečení otevřou a jsou značně orosená,“ napsala Lucie Fryšová, Senior Consumer Escalation Specialist CZ/SK, s tím, že je podle ní důležité správně spotřebič používat a snažit se odstranit nebo minimalizovat vznik kondenzátu.

„Toho lze dosáhnout dodržováním zejména těchto bodů: Vkládat pokrm do plně vyhřáté trouby, nepodlévat pokrm nebo podlévání minimalizovat, po ukončení pečení otevřít dveře rovnoběžně se zemí (aby došlo k odpaření kondenzátu ze dveří i prostoru trouby) a pokrm neprodleně vyjmout,“ poradila Fryšová.

„Jak jsme již uvedli, nejedná se o funkční vadu, ale o fyzikální vlastnost, kterou vzhledem ke konstrukci spotřebiče není možné nijak změnit. V tomto případě není nic, co by mohl servisní technik na místě změnit, a z tohoto důvodu nebyl k zákaznici ani vyslán. Věříme, že při řádném používání spotřebiče bude zákaznice se spotřebičem dlouhodobě spokojena,“ ukončila Fryšová.

Ombudsmanka Blesku: Pomůže znalec a Česká obchodní inspekce

Pokud jde o možnost reklamace trouby, tak záleží na tom, s kým měli manželé Čejchanovi uzavřenou smlouvu, a u toho musí reklamaci provést. „Pokud tedy objednávali novou kuchyni u truhláře, a tak i prostřednictvím tohoto truhláře koupili spotřebiče, pak je to právě on, u kterého musí reklamaci uplatnit, což také učinili, a je to právě pak truhlář, který případně řeší problémy dále,“ říká k případu Ombudsmanka Blesku JUDr. Petra Schützová.

„Vzhledem k tomu, že Electrolux tvrdí, že se nejedná o vadu, je třeba se obrátit na znalce a vyžádat si znalecký posudek, který určí, zda se jedná o vadu, či zda jde o standardní stav spotřebiče,“ přidává radu Petra Schützová.

Ombudsmanka Blesku JUDr. Petra Schützová
Autor: Tonda Tran

12 a 24 měsíců

Obecně platí, že prodávající má zákonnou odpovědnost za vady existující při převzetí, a to tak, že v prvních 12 měsících po koupi se vychází z toho, že zboží vadu mělo při převzetí, a prodávající musí prokazovat opak. Pokud se vada objeví do 24 měsíců, má kupující právo na reklamaci.

„V případě, že prodávající reklamaci zamítne, může se kupující obrátit na Českou obchodní inspekci. Pokud ani v tomto případě neuspěje, tak je třeba přistoupit k žalobě,“ radí dále Petra Schützová.

„V tomto konkrétním případě měl troubu u výrobce Electrolux reklamovat ten, kdo ji koupil, což je truhlář, popřípadě společnost FAVIA s.r.o. Electrolux má smlouvu uzavřenou nikoliv přímo s Čejchanovými, ale právě s dalšími prodejci. Čejchanovi proto udělali dobře, že se obrátili na truhláře, u kterého správně vadu reklamovali,“ uzavřela Ombudsmanka Blesku JUDr. Petra Schützová.

 

Video
Video se připravuje ...

Retro: Takhle vypadaly kuchyně za socialismu Videoredakce ženských titulů

Fotogalerie
13 fotografií