Jak už to maminky malých dětí často dělají, i Lucie nakupuje oblečení do zásoby. „V roce 2023 jsem pořídila synovi zateplené kalhoty. Jenže v zimě mu byly ještě moc velké. Tak jsem si je schovala do krabice na další sezonu,“ začíná popisovat.

Jenže když po nich sáhla na začátku této zimy, nestačila se divit. Kalhoty měly díru přímo v rozkroku. „Jelikož jsem si přesně nepamatovala datum, kdy jsem je objednávala a nemohla dohledat fakturu, tak jsem napsala na e-shop Pidilidi.cz, kde jsem je objednávala. Ochotně mi dohledali objednávku a zažádali mě o zaslání fotodokumentace,“ pokračuje dále.

Reklamace

Po pár hodinách přišlo »zamítnutí reklamace«. „Jedná se o mechanické poškození a na to se dvouletá záruční lhůta nevztahuje. Možnost uplatnit právo z vady po dobu 24 měsíců od zakoupení neznamená, že prodávající odpovídá za poškození, která na výrobku vzniknou, ani že výrobek bude mít po celou dobu neměnné vlastnosti, tedy životnost totožnou s touto lhůtou," odepsal obchod. 

„V tomto případě to vypadá, že kalhoty dítěti byly těsné a při dřepu nebo ohybu švy nevydrží. Určitě k povolení švů nedošlo vypráním kalhot. Kvalitou těchto kalhot jsme si jisti, prodáváme je ve velkých množstvích a nemáme na ně reklamace,“ končí e-mail od e-shopu.

Jenže jak je vidět na fotkách, které zasílala Lucie e-shopu, tak i na těch, které pořídil fotograf Blesku, kalhoty jsou chlapci stále velké. „Loni byl syn ještě tak o 10 cm menší, to mu úplně padaly. Dvakrát jsem je vyprala. Jednou při doručení, pak když je měl na zkoušku na sobě venku a padaly mu. Když jsem si připravovala oblečení pro děti na zimu, tak jsem si toho všimla,“ okomentovala vyjádření e-shopu Pidilidi.cz Pittnerová. Poslední komunikace proběhla 2. září, kdy se pokusila e-shopu Lucie zaslat ještě fotky, jak kalhoty sedí synovi nyní… Reakci ale už nedostala…  

Vyjádření e-shopu: Ale ouha, dítko nám za ten rok kapinku povyrostlo...

E-shop Pidilidi.cz potvrdil, že paní Pittnerová zakoupila 16. ledna 2023 zateplené kalhoty za 415 korun. „Jedná se o podšité kalhoty s flísem a v mnoha případech si maminky kupují kalhoty s tím, že dětem vydrží na 2 sezony… Takže první sezonu vydrží, a když je dítěti obléknou další rok, sice jsou »akorát«, ale to bude dobrý… Ale ouha, dítko nám za ten rok kapinku povyrostlo, no, a když v kalhotech, který jsou »tak tak« zadřepne, tak ony logicky někde rupnou… a většinou je to právě rozkrok,“ odepsal Blesku e-shop Pidilidi.cz.

„Tyto kalhoty prodáváme již 10. rokem. Jsou to vůbec naše nejprodávanější kalhoty. Myslíte, že kdyby byly špatně šité, prodávali bychom je tak dlouho? Bohužel všeobecně platí, že si zákazník hodně často zaměňuje záruční dobu s životností výrobku. Ale s tím my nic dělat nemůžeme,“ dodal e-shop.

Ombudsman Blesku: Znalecký posudek vás zachrání!

„Rozhodující je, kdy se vada na kalhotách projevila a kdy paní Pittnerová uplatnila reklamaci. Pokud se totiž vada na zboží projeví v prvním roce používání, má spotřebitel výhodnější postavení.

Existuje totiž takzvaná domněnka vadnosti, která stanoví, že věc byla vadná již při převzetí, neprokáže-li prodejce opak. K zamítnutí reklamace v takovém případně nestačí pouhé obecné tvrzení, ale ideálně je namístě prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem,“ vysvětluje hned na začátek Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený s tím, že v případě, že by prodejce reklamaci zamítl a nedodal odborný posudek, nejednalo by se o řádné vyřízení reklamace, a paní Pittnerová by tak mohla odstoupit od smlouvy a požadovat peníze za zboží nazpět.

Pokud se vada na kalhotách projevila po více než roce od jejich převzetí, je paní Pittnerová v horší pozici... „V žádném případě to však neznamená, že zboží reklamovat nelze. Reklamaci je možné uplatnit v záruční době, která činí dva roky (někdy i později). V prvním roce se ale uplatňuje ona domněnka vadnosti, která pomáhá v důkazní rovině.

Ve druhém roce je sám spotřebitel nucen prokázat, že vada na zboží už byla, a prodejce tak může reklamaci zamítnout »snadněji«. Nemůže se však vyhnout samotnému posouzení vady,“ radí dále Zelený.

Zamítnuto? Nevadí

„Ani zamítnutím reklamace nemusejí končit veškeré naděje. Pokud si je paní Pittnerová jistá, že reklamace měla být uznána (například pro nevhodný materiál, který neodpovídá životnosti či špatně provedené zpracování), může se obrátit na soudního znalce. Ten jí sdělí odhad ceny posudku a v případě, že paní Pittnerová bude souhlasit, může pro ni vypracovat znalecký posudek,“ pokračuje Ombudsman Blesku.

Pokud tento posudek vyjde v její prospěch, opět se obrátí na prodejce a na základě tohoto posudku bude rozporovat vyřízení reklamace řádně a včas – následně může od smlouvy odstoupit, a dostane tak zpět veškeré peníze, které od ní prodejce v rámci nákupu předmětných kalhot obdržel. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Seznam znalců je k dispozici na webových stránkách Ministerstva spravedlnosti www.justice.cz.

Mgr. Lukáš Zelený, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu a odborník na práva spotřebitelů
Autor: Tonda Tran

Dva roky po zakoupení…Nevadí!

Podle Ombudsmana Blesku ještě stojí za doplnění, že i když kalhoty podle vyjádření prodejce byly zakoupené dne 16. ledna 2023, což nyní je už více než dva roky, tak to nevadí. „Ani reklamace či rozporování jejího předchozího zamítnutí po více než dvou letech nemusí být automaticky nemožné, neboť lze využít tříleté promlčecí lhůty. Přičemž rozhodující je, kdy se vada projevila,“ tvrdí Lukáš Zelený.

POTŘEBUJETE POMOC ČI RADU OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, náměstí Marie Schmolkové 3493/1, 100 00 Praha 10-Strašnice nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.

Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

 

Fotogalerie
10 fotografií

 

Video
Video se připravuje ...

Podcast maminka.cz: Jak vybrat dětem sport Videoredakce ženských titulů