Na zavádějící název e-shopu a falešné pozitivní recenze naletěla paní Monika, která objednala a zaplatila dceři do tanečních boty na balando.cz. „Nejenže jsme na boty čekaly několik měsíců, ale když konečně dorazily, byla jejich kvalita velmi špatná. Vůbec nedržely tvar, byly měkké, dokonce neměly ani žádnou pevnou podrážku,“ popisuje vady. Prostě šlo o boty, ve kterých se nedalo ani chodit, natož tančit. „Byly tak leda do rakve,“ říká s nadsázkou Monika.
Pomohla banka
Jenže i když v zákonné lhůtě 14 dnů boty reklamovala a požadovala po e-shopu vrácení peněz, dozvěděla se, že překročila jejich údajnou pětidenní reklamační lhůtu. „Odkázali mě na obchodníka kdesi v Číně. S tím jsem se nehodlala smířit. Vyměnili jsme si ještě několik e-mailů, kde e-shop nepřipouštěl vrácení peněz,“ popisuje snahu o řešení problému.
Protože za boty platila kartou, rozhodla se vyzkoušet chargeback. Přístup banky ji příjemně překvapil. „Přeposlala jsem jim e-mail s komunikací s e-shopem a už druhý den jsem měla peníze na účtu zpět! Od zadání požadavku do vrácení peněz neuběhlo ani 24 hodin,“ pochvaluje si.
Co je chargeback?
Chargeback je služba, s jejíž pomocí můžete žádat vrácení peněz na platební kartu v případě, že vám obchodník neposkytl zaplacenou službu. Například nedodal slíbené zboží, neuznal reklamaci nebo nevrátil peníze při odstoupení od smlouvy v zákonné lhůtě či při porušení smluvních podmínek.
„V těchto případech se lze domáhat vrácení zaplacené částky u banky – vydavatele platební karty, jejímž prostřednictvím bylo za zboží placeno,“ potvrzuje Kristýna Nováková, advokátka z poradenské společnosti Rödl & Partner.
Největší využití má tato služba při problémech se zahraničními obchodníky. A rozhodně se nemusíte bát, že vaše banka tuto službu nenabízí. „Chargeback musí dle podmínek karetních asociací nabízet všechny banky,“ vysvětluje Petr Jermář, hlavní analytik Banky.cz.
Jak na to krok za krokem
Kontaktujte obchodníka
Čekáte marně už několik týdnů na zaplacenou zásilku? Začněte obchodníka „bombardovat“ e-maily a vyžadovat buď zboží, nebo vrácení peněz. Doloženou komunikaci s obchodníkem pak předložíte bance při žádosti o reklamaci platby kartou.
Obraťte se na banku
Nereaguje obchodník na e-maily, případně napíše, že nic řešit nebude? Co nejdříve kontaktujte svou banku, která vydala kartu, kterou jste nákup zboží zaplatili.
Doložte snahu
Aby mohla banka zahájit proces vrácení peněz, je potřeba doložit řadu dokladů, např. doklad o zaplacení a doklady o tom, kdy měla být služba čerpána či zboží dodáno. „Pravidla karetních asociací vyžadují jak doložení komunikace držitele karty s obchodníkem o urgenci zboží či služby, tak prokázání obchodníka, že zboží nebo službu poskytnul,“ vysvětluje Filip Hrubý z České spořitelny.
Můžete si počkat
Banky většinou vyřizují reklamace platby kartou rychle a peníze jsou na kartě připsané do několika dnů od podání reklamace. Může se ale stát, že si banka není jistá protiprávním jednáním prostitrany a může si od vás vyžádat další dokumentaci nebo doklady, které by protiprávní jednání potvrdily.

Podvod řešte s policií
Objednali jste si zboží přes Facebook nebo internetový bazar? Přišla vám místo mobilu cihla nebo nefunkční krám? Podejte na prodejce trestní oznámení. „Trestní oznámení má smysl podávat při podezření, že ze strany prodejce se nejedná o omyl, ale úmyslné podvodné jednání,“ vysvětluje advokátka Nováková.
„Pokud by způsobená škoda přesahovala částku 10 000 korun, může být jednání obchodníka posouzeno i jako trestný čin. V nižší částce způsobené škody jako přestupek,“ uvádí. Je také možné, že poškozených bude celá řada, a způsobená škoda se pak bude sčítat.
Změny pro peněženky Čechů: Novinky v minimální mzdě, exekucích i u výpovědí z práce! A kdo dostane přidáno?

Politoložka v Blesku: Co Fialova vláda udělala špatně? A v čem zklamala své voliče? Pavlína Horáková, Lukáš Červený