Popletl Ježíšek dárek? Reklamujte správně! Podívejte se, co radí právník

  • Ilustrační foto Vánoce
    Autor: Radka Růžičková - 
    30. 12. 2024
    05:00

    Vánoční dárek může kromě radosti způsobit i řadu starostí. S vrácením či výměnou, pokud se dárce netrefí do vkusu obdarovaného, případně s reklamací. Vždy je ale nutné dodržet správný postup. Záleží totiž nejen na tom, jestli dárek vracíte, vyměňujete, nebo reklamujete, ale i na tom, kde byl koupený.

  • 1.Internet

    Vrátit dárky koupené v internetovém obchodě je možné kdykoliv během 14 dní od jejich převzetí. „Jedná se o jednostranné jednání, takže není nutný souhlas prodejce,“ vysvětluje právník Lukáš Zelený, odborník na práva spotřebitelů. V období Vánoc řada e-shopů umožňuje zboží vrátit i v delší lhůtě než 14 dní. Pak si ale prodejce může stanovit přísnější podmínky, například dodání neporušeného původního obalu.

    Za opotřebení se platí

    Čtrnáctidenní lhůta na vrácení slouží jen k prohlédnutí a vyzkoušení věci. „Nelze si vzít svetr na víkendový lyžařský pobyt, polít ho svařákem, následně ho srazit v pračce a dožadovat se vrácení zaplacené kupní ceny s tím, že vám zkrátka nevyhovuje. V takovém případě by prodejce mohl požadovat náhradu za snížení hodnoty zboží,“ vysvětluje právník.

    Všechno ale vrátit nejde

    Úplně všechno ale vrátit nejde. „Obdrželi jste náramek s vygravírovaným jménem? S odstoupením od smlouvy nepochodíte, neboť zákon stanoví výjimku pro zboží, které bylo upravené podle přání zákazníka,“ vysvětluje Mgr. Zelený. Vrátit nejde ani filmy, hudební alba, počítačové programy či hry na CD, DVD nebo blu-ray, pokud byly vybalené z původního obalu. Nevrátíte ani například zubní kartáčky, rtěnky či erotické pomůcky.

    Původní obal mít většinou nepotřebujete

    Trvá prodejce při vrácení věci na původním obalu? Nemá na to právo, zákon nic takového neurčuje. Tuto podmínku by si mohly dát e-shopy při dobrovolném prodloužení lhůty na vrácení zboží. Zasíláte-li zboží prodejci poštou či jiným obdobným způsobem, měli byste jej důkladně zabalit, aby nedošlo k jeho poškození během přepravy. V opačném případě se vystavujete riziku, že budete odpovídat za snížení hodnoty zboží, jako třeba u sraženého svetru.

    Jak odstoupit od smlouvy

    • Vrátit zboží prodejci může podle zákona jen ten, kdo ho kupoval, ledaže by obdarovanému postoupil svá práva, a to ideálně písemně. Obchodníci většinou neřeší totožnost osoby, která zboží vrací, pokud se prokáže účtenkou. Vyhovět vám však nemusejí, proto na to raději myslete.
    • Odstoupení od smlouvy můžete prodejci oznámit třeba e-mailem nebo skrze jeho webový formulář.
    • Zboží musíte vrátit do 14 dnů od okamžiku, kdy jste svůj záměr odstoupit od smlouvy prodejci oznámili.
    • Stejně dlouhou lhůtu (14 dní) má i prodejce na vrácení peněz. Nemusí je ale vrátit dříve, než dostane zboží zpět nebo mu prokážete, že jste jej předali dopravci.
    • Poštovné při vracení zboží zpět k prodejci platíte vy, některé e-shopy vás ale této povinnosti zbaví.
    • Kromě kupní ceny máte nárok i na vrácení původního poštovného ve směru od prodejce k vám. Ale jen toho nejlevnějšího, jež prodejce nabízí, nikoli nutně toho, které jste skutečně zaplatili.
    • Peníze, které vám musí prodejce na základě odstoupení od smlouvy vrátit, dostanete stejným způsobem, jakým jste platili zboží.
  • 2.Kamenný obchod

    Záleží na reklamě, domluvě a ochotě

    Vrácení či výměnu nevhodných dárků, které Ježíšek obstaral v kamenném obchodě, zákon nezaručuje. Řada prodejců ale tuto možnost po vánočních svátcích nabízí dobrovolně nad rámec zákona.

    Slib se musí plnit

    V okamžiku, kdy prodejce výměnu či vrácení zboží nabídne, obvykle v reklamě či na plakátu přímo v obchodě, jedná se o závazek, který už je povinen splnit. Může si ale určit konkrétní podmínky. „Běžný je například požadavek na vrácení zboží v původním obalu se všemi připojenými visačkami,“ říká Zelený. Lišit se můžou i lhůty pro vrácení či výměnu zboží. „Vstřícný prodejce umožní vrácení zboží po celý leden, jiný může nabídnout lhůtu 14 či 30 dnů od nákupu nebo za tímto účelem stanovit konkrétní datum, třeba do 5. ledna,“ dodává.

  • 3.Reklamace a vady

    První rok fandí zákazníkům

    Brzká reklamace nefunkčních nebo neúplných dárků od loňska nahrává spotřebitelům. V prvním roce od koupě se totiž předpokládá, že vady vznikly už při výrobě, a je na prodejci, aby prokázal, že je to jinak. „Například že k vadě došlo nevhodným zacházením,“ vysvětluje Mgr. Zelený.

    Problém ale může být s reklamací v druhém roce používání. Podle zákona totiž musíte výrobní vadu prokázat sami. „Měli byste při reklamaci prokázat, že jste zboží zakoupili u konkrétního prodejce, že se jedná o výrobní vadu a že tato vada se projevila v době dvou let od nákupu zboží,“ vysvětluje Mgr. Zelený. Nicméně prodejce se v žádném případě nemůže vyhnout samotnému posouzení vady, proto by měl také zboží do reklamace vždy přijmout.

    Promyslete, čeho chcete dosáhnout

    Prodejce by se vás měl zeptat, jak chcete reklamaci řešit. Oprava totiž není jediná možnost. Můžete požadovat, aby vám prodejce dodal novou věc, případně doplnil, co v původním balení chybělo. V některých případech můžete chtít i slevu z kupní ceny či od smlouvy odstoupit, například pro podstatnou vadu (např. na telefonu nefunguje reproduktor ve sluchátku, na televizi problikává obraz či mrazák jen chladí). Na odstoupení od smlouvy je šance i při opakovaném projevení vady (alespoň třikrát) nebo když prodejce vadu nestihne odstranit včas.

    Lhůta pro vyřízení je 30 dnů

    Prodejce má na vyřízení reklamace nejdéle 30 dnů. „V tomto čase musí rozhodnout, zda vadu uznává, a pokud ne, tak své zamítavé stanovisko odborně odůvodnit. Dále musí stihnout provést opravu či vyřídit reklamaci jiným vámi zvoleným způsobem a nakonec vás ještě informovat o ukončení reklamace,“ vysvětluje Mgr. Zelený. Pokud prodejce vše v dané lhůtě nestihne (a nedomluví se s vámi na prodloužení lhůty), můžete odstoupit od smlouvy nebo požadovat slevu z kupní ceny.

    Znalecký posudek se prodraží

    Zamítl prodejce reklamaci podle vás neoprávněně? Můžete ho »usvědčit« pomocí znaleckého posudku. Ten se ale může někdy prodražit. Pokud však posudek vyzní ve váš prospěch, můžete po prodejci požadovat i proplacení nákladů na znalce, stejně jako dalších nákladů účelně vynaložených při reklamaci.

Uživatel_5863575 ( 30. prosince 2024 11:57 )

👍👍👍

Petr Janicek ( 30. prosince 2024 05:37 )

Největší vánoční dárek na přichází od Kyjeva.Tam ten stopne do EU tranzit plynu a my se nedoplatíme za "solidární" plyn odjinud. Ještě že je v Bratislavě takový bojovný chalan, co se za nás tady okolo dokáže postavit.Protože ti naši dárečci v Praze budou jen přitakávat a veřejně poch­lebo­vat.Nej­horší je že na ty pražské dárečky neplatí 30 denní reklamační doba.

Zobrazit celou diskusi