Na Ombudsmana Blesku se obrátil pan Pavel Bednář (54). „Tankoval jsem 9. ledna na pumpě Globus Ústí nad Labem. Když jsem ujel asi 400 metrů, pochopil jsem, že je něco špatně. Po asi 600 metrech se auto rozbilo,“ vzpomíná na letošní leden pan Bednář s tím, že když dorazil na pumpu, ručička prý byla jen těsně nad rezervou.

„Takže z původního paliva moc v nádrži nezbývalo,“ podotýká. „Po natankování jsem kus jel a z auta šel bílý kouř z výfuku. Pak už jsem nenastartoval. Palivová soustava byla poškozená,“ tvrdí.

Zpráva ze servisu

Autoservis, který se následně o vůz pana Bednáře postaral, nechal udělat analýzu. „Servis nám potvrdil nekvalitní palivo. Celkově jsem za opravu vozu zaplatil 47 tisíc,“ tvrdí Bednář s tím, že se pokoušeli se sestrou kontaktovat společnost Globus.

„Po mnoha pokusech nás přepojili na správce, který okamžitě odmítl, že by to byla jejich vina. Aniž by viděl rozbor nebo převzal vzorek nafty a vyjádření ze servisu,“ vzpomíná sestra, paní Soukupová.

„Rozhodli jsme se požádat o pomoc Ombudsmana Blesku, aby nám poradil, jak máme dále postupovat. Přece se to může stát, že někdo natankuje nekvalitní palivo, a musí se to pak dát reklamovat,“ ptají se sourozenci.

Co na to Globus?

Za Globus zaslala vyjádření jeho mluvčí Aneta Turnovská. „Záležitost byla v dané době na základě podnětu p. Bednáře důkladně prověřena. Ve stejný den na předmětné čerpací stanici tankovali i další zákazníci. V průměru každý den prodáme více než 20 tisíc litrů paliva a nikdo jiný se na nás v tomto období s reklamací neobrátil,“ sdělila Turnovská s tím, že 7. února pak proběhla kontrola ze strany České obchodní inspekce.

Při této kontrole byly odebrány vzorky jak nafty, tak benzinu. Tyto vzorky byly následně akreditovanou laboratoří vyhodnoceny jako zcela vyhovující. „Při kontrole kvality pohonných hmot je nezbytné, aby byl kontrolovaný vzorek odebrán přímo ze stojanu. V případě, že je vzorek odebírán po natankování např. z palivové nádrže, může být tento vzorek znehodnocen usazeninami a nečistotami z předešlých tankování,“ pokračuje Turnovská.

„Protokol o kvalitě nafty, který p. Bednář doložil, je z běžného autoservisu a toto testování bylo provedeno dle normy ISO 11171:2012 – Výkon hydraulické kapaliny – Kalibrace automatických počítadel částic pro kapaliny. Tato norma je však již neaktuální (její aktualizace proběhla v roce 2022), ale zároveň neadekvátní vzhledem k výše uvedenému (nejedná se o test akreditovanou laboratoří pro testování kvality pohonných hmot). Z těchto důvodů jsme tedy přesvědčeni, že příčinou závady zákazníkova vozu nemohlo být natankování paliva u čerpací stanice Globus. Proto tato reklamace nebyla uznána,“ uzavřela.

Čerpací stanice Globus v Ústí nad Labem.
Autor: David Malík

Ombudsman Blesku: Bez soudního znalce se neobejdete

„Možnost uplatnit práva z vadného plnění může pan Bednář jako spotřebitel v případě, že se mu podaří prokázat, že šlo o palivo neodpovídající jakosti!“ říká hned na úvod Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený. „Pokud by byla prokazatelně zjištěna příčinná souvislost mezi natankovaným palivem neodpovídající jakosti a v důsledku toho vzniklým poškozením vozu, pak by pan Bednář měl i nárok na náhradu způsobené škody,“ dodává.

Prokázat porušení zákona prodejcem spočívající v dodání vadného výrobku by panu Bednářovi mohl pomoci soudní znalec z oboru, který vypracuje znalecký posudek a odborně posoudí, jakým způsobem k poškození vozu došlo.

„A pokud mu dá za pravdu, může pan Bednář nárokovat po prodejci nejen náhradu škody na základě posudku, ale rovněž i vynaložené náklady na pořízení tohoto posudku. Seznam soudních znalců, znaleckých kanceláří a ústavů lze dohledat na webových stránkách ministerstva spravedlnosti (seznat.justice.cz),“ radí Lukáš Zelený.

Mgr. Lukáš Zelený, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu a odborník na práva spotřebitelů
Autor: Tonda Tran

Odpovídá nejen prodejce

Za škodu způsobenou vadou výrobku (v tomto případě paliva) odpovídá výrobce a s ním i dovozce a další dodavatelé, kteří uvedli vadný výrobek na trh za účelem jeho prodeje, a to bez ohledu na zavinění. „Tato speciální odpovědnost však nastupuje až od určité výše škody. Škoda se tedy hradí jen v částce převyšující částku vypočtenou z 500 eur kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou,“ vysvětluje Lukáš Zelený s tím, že k náhradě škody nižší, než je tento stanovený limit, je ze zákona povinen prodejce, který dodáním vadného výrobku kupujícímu způsobil škodu tím, že porušil svoji povinnost plnit bez vad.

Potřebujete pomoc či radu OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, náměstí Marie Schmolkové 3493/1, 100 00 Praha 10 – Strašnice nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

Fotogalerie
6 fotografií

 

Video
Video se připravuje ...

Thea a táta, instagramový profil, který má přes osmdesát tisíc sledujících. Proč? Stojí za ním totiž velmi silný příběh. Thea Krečová měla před dvěma lety autonehodu. Její maminka dostala mikrospánek a nabourala, ona i Theini dva sourozenci vyvázli bez větších zranění. Thea ale, nejspíš kvůli špatně zapnutému pásu, skončila na vozíčku. Je to bojovnice, což pravidelně ukazuje i svým fanouškům na sociálních sítích. V novém díle pořadu Blesk Podcast ale přiznává, že ne pořád je všechno sluncem zalité. „Propady mám. Často. Jen je veřejně neukazuju, protože chci lidi hlavně motivovat. Děsím se třeba toho, že si nikdy nenajdu kluka. Že i když si bude myslet, že jsem hezká a fajn, vždycky dá přednost té, co chodí,“ říká Thea ve velmi otevřeném rozhovoru. .