Za dvoutýdenní dovolenou zaplatila v květnu 2023 paní Andrea 107 940 Kč. „Vyrazila jsem s mamkou do hotelu, který dobře znám, jela jsem tam potřetí,“ říká s tím, že si vyřídila ještě speciální pojištění. „To vyšlo na 3348 Kč. Při takové ceně zájezdu jsem si chtěla udělat jistotu 100% vrácení částky při stornu,“ doplňuje.

„Odletěly jsme 17. července, ale 6. den se do naší oblasti přiblížil požár a všichni jsme byli evakuováni,“ popisuje paní Andrea s tím, že vzniklá situace byla opravdu velmi náročná.

„Nejdříve jsme samy utekly z pláže do pokoje, kde jsme si rychle zabalily kufry a šly na recepci. Tam už čekala stovka dalších klientů. Při pohledu ven bylo všem jasné, že situace je velmi špatná,“ vzpomíná na rok starý zážitek. Podle paní Andrey jim delegátka zvedla telefon po dlouhých 73 minutách strachu.

„Dozvěděla jsem se, že veškeré cesty k našemu hotelu jsou uzavřeny a ona se k nám nedostane. Řekla, ať se řídíme pokyny hotelu, že v případě evakuace půjdeme na pláž, kam by měly připlout záchranné lodě. Což se nakonec stalo. Několik kilometrů utíkání po pláži s kufry bylo strašné, vysilující. Fyzicky a psychicky náročná situace,“ vzpomíná Andrea.

Několik lodiček odvezlo turisty na moře, kde přestoupili na větší loď. Tam na ně čekala policie a pracovníci Červeného kříže, kteří je rozvezli do hotelů. Klienti Čedoku měli základnu v hotelu Rhodos Palace.

Stále bez zavazadel

Důvod, proč se Andrea obrátila na Ombudsmana Blesku, je, že dosud nemá vyřešenou náhradu za kufr. „Když pro nás přijely ty lodičky, nikdo si s sebou nesměl vzít kufr,“ popisuje s tím, že po návratu domů kontaktovala Čedok ohledně kompenzace za nevydařenou dovolenou i ztrátu kufru.

„Na kompenzaci jsme se dohodli, ale zavazadlo jsem řešila 6 měsíců. Žádala jsem po cestovní kanceláři kompenzaci, za ztrátu zavazadla, protože moje pojistka nepokryla celkovou hodnotu kufru,“ doplňuje (kompenzace za dovolenou byla 69 390 Kč).

Vydržte, dorazí

Tahanice o kufr byly dle tvrzení paní Andrey únavné. „Neustále jsem byla ujišťována, že o zavazadlo nepřijdu, že se budou postupně svážet. Pak mi napsali, že jsem měla kufr nechat na recepci a nebrat si ho s sebou při evakuaci na pláž, načež jsem jim poslala fotky z pláže, kde mají kufry všichni, co se stihli zabalit, a že já jsem v tom hotelu byla a nikdo nám tuto informaci rozhodně neřekl,“ tvrdí Andrea.

Nakonec se snažila získat alespoň částečnou kompenzaci za ztrátu kufru. „V podstatě jsem se dozvěděla, že za ztrátu kufru »si vlastně můžu sama«, protože jsem kufr nenechala na recepci, ale já tvrdím, že žádná taková informace nebyla sdělena,“ uzavřela příběh Andrea.

Po cestovní kanceláři žádala za kufr doplatek 41 300 Kč. „Celková hodnota kufru byla 51 300 Kč. Od pojišťovny jsem dostala pouze 10 000 Kč a od Čedoku jsem chtěla doplatit zbývající částku. Čedoku jsem doložila veškeré doklady za věci, které jsem v kufru měla. Cca 80 % věcí bylo zakoupeno před dovolenou a nikdy jsem je neměla na sobě (měla jsem tam např. značky: Armani, Valentino, Calvin Klein, Tommy Hilfiger a další),“ dovysvětlila Novotná.

Co na to říká CK Čedok?

Vyjádření za cestovní kancelář Čedok zaslala její mluvčí Kateřina Pavlíková. „Ke klientům, kteří se museli již v loňské letní sezoně evakuovat kvůli požárům ze svých hotelů na řeckém ostrově Rhodos, jsme se při vyřizování reklamací zachovali maximálně prozákaznicky nad rámec obchodních podmínek i zákona.

I přesto, že se jednalo o vyšší moc, kterou cestovní kanceláře nemohou přirozeně ovlivnit a ani se na ni pojistit, jsme připravili kompenzace nejen za nevyužité služby, ale nabídli jsme i další formy kompenzací,“ uvedla Pavlíková.

„V případě paní Novotné jsme vyplatili na její bankovní účet přibližně 65 tisíc korun za nevyčerpanou část zájezdu a s klientkou jsme také aktivně komunikovali v souvislosti s jejími zavazadly,“ potvrdila s tím, že prostřednictvím delegátů na místě se snažili kufry vyhledat a také zaslali fotografie z hotelu, aby mohla klientka určit, zdali se mezi nimi nachází její zavazadlo.

Evakuace

„Dle vyjádření hotelu bylo hotelovým hostům nařízeno, aby se evakuovali bez svých zavazadel. Jedná se o standardní pokyn, který vždy platí v průběhu evakuace budov...,“ pokračuje Pavlíková.

„Klientka toto nařízení podle podkladů nedodržela a zavazadlo odnesla svévolně na pláž, kde jí byl odepřen nástup do evakuační lodi s kufry. Cestovní kanceláře ani hotely nemohou zodpovídat za volně ponechaná zavazadla na veřejném prostranství, kdy k nim má přístup kdokoliv, kdo se zrovna v daném místě a čase nachází. Pokud by zůstala zavazadla v hotelu, mohla se dohledat a následně doručit jako ostatním klientům.“

Ombudsman: Právo nestojí na straně paní Novotné

Musíte mít vyšší pojistku!

Má paní Novotná šanci získat peníze za »ztracený« kufr? „V tomto konkrétním případě se obávám, že nárok zde není. V případě mimořádné události, jako je právě požár, se může CK zprostit náhrady škody. Pro tento případ kryje škodu cestovní pojištění. Je vždy vhodné sjednat odpovídající limity s ohledem na hodnotu zavazadel a jejich obsah,“ odpovídá Ombudsman Blesku a advokát Mgr. Jakub Keresteši.

Ombudsman Blesku Mgr. Jakub Keresteši
Autor: archiv Blesku

Jak tedy bylo uvedeno výše, v tomto konkrétním případě požáru neodpovídá CK za vzniklou škodu. „I kdyby však odpovědnost dána byla, tak by zde bylo složité prokazování toho, co kdo řekl a jaký byl postup při evakuaci. Pokud by cestující skutečně odnesl zavazadlo i přes opačný pokyn, bylo by možné zvažovat spoluúčast a škodu krátit, případně zcela odmítnout, pokud si ji cestující způsobil svým jednáním sám,“ pokračuje Keresteši s tím, že naproti tomu nárok na slevu z ceny zájezdu je zde vždy bez ohledu na příčinu.

„Skutečnost, že CK vyplatila peníze z důvodu zkrácení zájezdu, je tak sice pozitivní, nicméně je to i její zákonná povinnost. Všichni cestující, kterým byl zájezd v důsledku požáru zkrácen, mají nárok na vrácení poměrné částky z celého zájezdu, ne například jen z ceny ubytování a stravy,“ uzavřel Jakub Keresteši.

Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz

Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.

Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

 

Video
Video se připravuje ...

Turisté na řecké Krétě museli podstoupit ponižující a náročný přechod z lodi na pláž Balos Facebook Παντελής Γιαΐτσης

Fotogalerie
17 fotografií