„Zničená byla v době, kdy se v obci dělala čistička odpadních vod firmou Stamoza Cheb. A to jsou dva roky,“ začíná vyprávět paní Marie s tím, že se v tu dobu kolem jejího domu motalo opravdu hodně dělníků.
„V části obce, kde bydlím, se zdrželi více než týden. Požádali mě, zda bych jim neuvařila kávu. Ano, vařila jsem ji i dvakrát denně. Když neměli nějaké nářadí, tak jsem jim vše ochotně zapůjčila, od pilníků přes kleště…,“ vypočítává seniorka.
Paní Schlaegelová viděla, že ze studny, která je sice zdánlivě na veřejném místě, ale patří jí, si pracovníci firmy volně brali vodu. „Nikdo se ani neptal, čí je,“ pokračuje.
Jako nová
Zmíněná studna byla podle paní Marie „jako nová“ a fungovala na 100 procent. „Před časem se dělal nový plot kolem zahrady a domu z betonových bloků, kamenná podezdívka u studny už nebyla dobrá. Tak jsem ji tedy nechala udělat ze stejných bloků i u studny. Ani ty bloky nebyly levná záležitost,“ říká seniorka.
Překvapivá reakce
„Chodí sem pro vodu několik sousedů, staví se zde kolaři i motoristé, když potřebují vodu, je jediná přístupná při silnici. Nikdo ji nikdy nepoškodil…“
Když tedy zjistila, že pumpa u studny nefunguje a měla za to, že ji rozbili zaměstnanci firmy, která dělala práce pro obec, pomoc jako první hledala u starosty. Škodu na studni mu nahlásila.
„A on řekl, že studna je obce a že stojí na obecním pozemku. Jaká nevědomost a nehoráznost, on neví ani, čí pozemek je. Přitom v roce 1938 se sem přiženil otec a notář sepisoval výměnek, ve kterém stálo, že rodiče matky mohou kromě jiných zhruba deseti věcí brát vodu z hospodářovy studny,“ tvrdí.
11 tisíc
Když se tedy pomoci nedočkala, opravu nakonec zajistila sama. Nová ruční pumpa i s montáží stojí klidně i 25 tisíc, nemusela se však měnit celá. I tak ale oprava vyšla na 11 029 korun. „Byl to navíc dost problém v dnešní době sehnat studnaře, který by to udělal,“ říká.
U firmy nepochodila
„Byla to dost nákladná oprava. Škodu jsem samozřejmě hlásila i vedení firmy. Po jedné poradě, zřejmě na obci, šéf řekl, že do týdne mám peníze, že jsou pojištěni,“ pokračuje. Nestalo se. „Neberou mi telefon, nebo mi ho položí. Ptala jsem se i pojišťovny, zda mám z pojistky na dům pojištěnou i studnu, tak nemám, nejsem pojištěná na vandalismus,“ uzavřela.
Když je její, ať se stará
Za obec Hradiště zaslal vyjádření starosta František Polanka: „Studna je podle vyjádření paní Schlaegelové v jejím výlučném vlastnictví. Obec nemůže opravovat cizí majetek. Obec má veřejný vodovod a jednu obecní studnu, neposílala by nikoho čerpat vodu ze soukromé studny. Pokud tam někdo odebíral vodu, tak to bylo s jejím souhlasem,“ napsal s tím, že obec nic platit nebude.
Podle starosty vede paní Schlaegelová spor s firmou Stamoza spol. s r. o. „Podle vyjádření stavbyvedoucího p. Novotného z firmy Stamoza spol. s r. o., který se informoval ve firmě, která studnu opravila, bylo zařízení studny značně časově opotřebované a na částečně úhradě opravy se nedohodli,“ tvrdí. Prostor vyjádřit se dostala i firma Stamoza, na zaslané otázky nikdo nezareagoval, a to ani po urgenci…
Ombudsmanka Blesku: Tady pomůže advokát
Paní Marie by podle Ombudsmana Blesku mohla chtít proplacení faktury po tom, kdo škodu způsobil. Je zde ale několik háčků… „Není zcela jasné, komu přesně studna patří. Paní Schlaegelová uvádí, že je její, a pak také uvádí, že jí starosta tvrdil, že není. Je tedy třeba si nahlédnutím do katastru nemovitostí ověřit, komu studna opravdu patří,“ radí hned na začátek JUDr. Jaroslava Šafránková.
„Jestliže je studna na pozemku paní Schlaegelové, pak se náhrady škody může domáhat. Pokud jde o osobu, po které se lze domáhat náhrady škody, pak je nejprve nutné prokázat, zda opravdu byla škoda způsobena společností Stamoza spol. s r.o., a kdo byl vlastně objednatelem prací,“ tvrdí Šafránková s tím, že jestliže se vedení společnosti zavázalo, že škodu uhradí, a neučinilo tak a vzhledem k tomu, že k náhradě škody nedošlo a společnost nereaguje na výzvy, měla by se paní Schlaegelová co nejdříve obrátit na advokáta.
„Aby nedošlo k promlčení nároku, když promlčecí lhůta je tříletá. Žaloba na náhradu škody by měla být podána v této lhůtě,“ upozorňuje Jaroslava Šafránková. „Rozhodně je třeba paní Schlaegelové doporučit, aby kontaktovala advokáta, protože je třeba také zjistit a určit rozsah prací, dobu, po kterou tam společnost působila, kdo byl objednatel prací (a mohl by tedy také ještě odpovídat za škodu).
Je třeba, aby paní Schlaegelová také shromáždila veškeré důkazy, ze kterých by vyplývalo, že škodu, tedy rozbití studny, způsobila společnost Stamoza spol. s r.o. a kdy ke škodě došlo,“ dodala na závěr Ombudsmanka Blesku.
POTŘEBUJETE POMOC ČI RADU OMBUDSMANA BLESKU?
NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY
Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, náměstí Marie Schmolkové 3493/1, 100 00 Praha 10 – Strašnice nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz
Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!
Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.
Ekonom Vít Hradil o výhledu na rok 2025 Bára Holá, Lukáš Červený