Podle právníka Lukáše Zeleného, odborníka na práva spotřebitelů, si lidé již zvykli reklamovat vady zboží, ale s reklamací nedostatků služeb často váhají. „Je to jak z důvodu ostychu, tak z důvodu neznalosti svých práv,“ říká Mgr. Zelený. Právní úprava přitom není až tak rozdílná. A stejná je i doba, kterou má podnikatel na vyřízení reklamace – tedy 30 dnů. Podstatné ale je, jakou službu reklamujete.

„Při reklamaci nedovařeného jídla v restauraci asi nebudete příliš spokojení, když k nápravě dojde až za 30 dnů. Pravidlem tak bude spíše řešení problému na místě, nebo sleva z ceny,“ dodává právník.

Reagujte okamžitě

Doba, v níž můžete reklamaci uplatnit, se liší podle objednané služby. „V případě smlouvy o dílo (opravy elektroniky, automobilu, služby kadeřníka nebo různé činnosti v domácnosti) je nutné zjevné vady vytknout při převzetí díla. Pokud převezmete dílo po dokončení bez výhrad, nemusíte být s reklamací úspěšní,“ upozorňuje Mgr. Zelený.

Šanci na úspěšnou reklamaci ale máte v některých případech, i když se vada projeví až po čase. „Zhotovitel odpovídá za vadu, která na výsledku díla byla již od počátku, jen nebyla vidět. Zákazník potom může reklamovat až dva roky od převzetí věci, v případě staveb pět let,“ uvádí právník. Vady je ale nutné vždy reklamovat bezprostředně po jejich odhalení.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.