„Kdyby nebylo Ombudsmana Blesku, nedopadl by případ dobře. Děkuji za pomoc, mám z toho opravdu dobrý pocit. Pokud máte také nějaké problémy, nebojte se napsat. Já jsem to udělal a podívejte, jak to dopadlo,“ sdělil a přidal nakonec také jednu veselou historku:

„Šel jsem před pár dny po ulici a potkal jsem kamaráda a on na mě hned že jsem mediální hvězda. Poté jsem dorazil do trafiky a paní, co prodává noviny, mi také řekla, že mě viděla na stránkách v Blesku.“

Zveřejnění příběhu s fotografií a jménem aktéra je totiž jednou z podmínek rubriky Ombudsmana Blesku. Pro ty, kteří se stydí jít »s kůží na trh«, ale Ombudsman Lukáš Zelený připravil návod, jak při koupi auta v bazaru nebo z ulice nenarazit:

Když něco není v pořádku

Reklamace vad koupeného vozu

Koupě automobilu bývá zpravidla větší investicí, proto je dobré předem znát všechny možné nástrahy, které můžou nastat, pokud se na zakoupeném vozidle vyskytnou vady. V praxi můžeme rozlišit tři situace:

 vůz si zakoupíte jako spotřebitel od podnikatele

 vůz koupíte jako spotřebitel od jiné nepodnikající osoby (třeba souseda)

 jste podnikatel a vůz koupíte od jiného podnikatele

Kupuju si vůz od podnikatele

V případě, že spotřebitel kupuje automobil od podnikatele, je rozdíl mezi koupí nového a ojetého vozu. Obecně platí, že na něj máte záruku dvacet čtyři měsíců. To znamená, že po tuto dobu můžete u prodejce reklamovat vady, které se na automobilu projeví. Avšak v případě koupě ojetého vozu může být tato záruka zkrácena až na polovinu.

Zkrácení záruky u ojetého vozidla není jedinou nástrahou. V případě koupě bazarových automobilů se nezřídka stává, že prodejce uvede do kupní smlouvy všechny možné vady, které by vůz mohl mít. Tímto jednáním se snaží zamezit pozdějším reklamacím uvedených vad.

Ze zákona totiž platí, že nelze reklamovat vadu, pro niž bylo zboží prodané za nižší cenu, nebo vadu způsobenou běžným opotřebením, kterou měl automobil při převzetí kupujícím.

Podnikatel prodává podnikateli  = kupuji auto od jiného člověka

Při koupi mezi dvěma podnikateli může mít prodejce v podstatě jakékoliv požadavky na zachování záruky. Záruka na zakoupené zboží podnikatelem může být jakkoliv zkrácena a případně smluvně i úplně vyloučena. A to samé platí při koupi automobilu spotřebitelem od jiné nepodnikající osoby.

Pokud není mezi dvěma podnikateli nebo dvěma nepodnikajícími fyzickými osobami dohodnuta záruka nebo její podmínky, platí, že zjevné vady se musejí reklamovat bez zbytečného odkladu a ty skryté pak do dvou let. Je ale nutné mít na paměti, že skrytou je pouze taková vada, kterou měl automobil již při převzetí. Nejde tedy o jakoukoliv vadu, jež se na vozidle projeví během dvou let od koupě.

»Jak stojí a leží«

Někdy se také lze setkat s tím, že je automobil prodáván s popisem „jak stojí a leží“. Toto slovní spojení označuje takzvaný prodej úhrnkem. Při tomto způsobu prodeje jsou automaticky vyloučena všechna práva z vadného plnění – takové zboží nelze reklamovat. Při prodeji automobilu by se však tento způsob prodeje neměl vůbec uplatnit, protože je určen pro prodej souboru různých věcí. Pokud máte možnost se tomuto ustanovení ve smlouvě vyhnout, raději se pokuste jej vypustit.

Mgr. Lukáš Zelený, Ombudsman Blesku
Autor: Jiří Koťátko

Na co dát pozor při koupi ojetiny

  • Přečtěte si důkladně kupní smlouvu a připojené obchodní podmínky. Zaměřte se na popis stavu vozu. 
  • Prověřte si historii vozidla, hlavně průběh počtu najetých kilometrů, zda vozidlo nebylo odcizeno, havarováno a podobně.
  • V případě individuálně dovezeného vozu si nechte prověřit jeho původ. Často se k nám dovážejí kradená auta a hrozí vám jeho zabavení policií.
  • Zejména dražší vozidlo si nechte fyzicky prověřit u odborníků. Pak získáte stoprocentní jistotu, že nejsou změněny identifi kátory (například VIN) vozidla. 
  • Zjistěte si skutečný rok výroby auta. Může být starší, než si myslíte. Cena by měla odpovídat skutečnému roku výroby. 
  • Důkladně si ověřte technický stav vozidla. Pokud automobilům nerozumíte, přizvěte si odborníka nebo navštivte servis.

Základní návod, jak a kde nakupovat

Nejprve si vyberte vhodný model vozu a poté ověřte jeho dostupnost na trhu a údaje z inzerce. Soustřeďte se na následující body:

 Nejlevnější nabídky na trhu nebývají těmi nejlepšími. Může se samozřejmě objevit výjimka, nicméně minimálně rizikové nabídky se většinou nacházejí ve středním cenovém pásmu všech inzerátů na dané vozidlo.

 Porovnejte, kolik vozidel v nabídce je původem z Česka a kolik z dovozu. U vozidel původem z tuzemska to bývá výrazně napsáno, prodejci se tím obvykle chlubí. Vozidla z dovozu jsou obecně rizikovější, takže pokud u vámi zvoleného modelu výrazně převažuje nabídka dovezených vozidel, očekávejte rizikovější nákup než u vozidel původem z tuzemska.

 Pokud nebyl vůz havarován, bývá v inzerátu uvedeno „nehavarováno“. Bohužel se na tento údaj nedá moc spolehnout. I u vozidel, která prošla střední opravou po havárii, se toto často záměrně uvádí.

 Servisní kniha – pokud je v inzerátu uvedena, je to plus, ale ještě to nic neznamená. Použitelných servisních knih je jen část. Zbytek je nedostatečný nebo falešný. Zjistěte si tedy, jakou servisní knihou vůz disponuje a zda se údaje v ní dají ověřit.

Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz

Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

 

Video
Video se připravuje ...

Martin Vaculík a ojetá Honda Civic 9. generace 

Fotogalerie
6 fotografií