„Auto jsou moje nohy, jsem po operaci zad a chodím těžce o francouzských holích,“ povzdechne si invalidní důchodce Stanislav. „V roce 2023 jsem našel inzerát z České Kamenice na ojetého peugeota. Domluvil jsem se s majitelem a za 26 tisíc jsem auto 16. října 2023 koupil,“ vzpomíná senior.

Cestou domů začal ale zjišťovat, že si za své peníze pořídil šrot. „Přidání plynu pořádně nefungovalo, auto nešlo ani zamknout a na technické mi řekli, že to je špatný,“ svěřil se muž. Okamžitě se spojil s prodejcem a domluvil vrácení. „Auto jsem reklamoval asi do 14 dnů. Volal jsem mu a popsal závady. Chtěl jsem auto vrátit až poté, co vyjezdím plnou nádrž, kterou jsem do auta natankoval,“ vzpomíná.

Bývalý majitel podle něj s reklamací souhlasil a peníze slíbil vrátit do konce roku. A to byl také poslední kontakt, který proběhl. „Sliby chyby, žádné peníze jsem nedostal a pán přestal reagovat.“

Policie nepomohla

Stanislav se obrátil na policii, která si dlužníka pozvala na kobereček. Muž se ke všemu doznal, na vrácení sumy ale prý nemá peníze. „Myslel jsem, že ho dokážou přimět k tomu, aby mi to vrátil, ale to jsem se spletl. Odkázali mě na právníky a soud,“ doplnil pan Sixta.

Jenže to byl další kámen úrazu. „Spojil jsem se s advokátkou, která mi řekla, že jejich služby budou dražší než to, co mi dotyčný dluží, tedy těch 26 tisíc korun, co jsem za auto zaplatil. Třeba mi pomůže Ombudsman Blesku a poradí mi, jak mám dále postupovat,“ uzavřel zoufalý muž, který zůstal bez peněz i tolik potřebného auta.

Volané číslo neexistuje

Auto prodával Dušan Bubenčík z České Kamenice. Zkusili jsme zavolat na jeho telefonní číslo, abychom se zeptali, co se stalo. „Volané číslo neexistuje,“ ozval se automat. Na zaslaný dopis a otázky Dušan Bubenčík dosud neodpověděl…

Ombudsmanka Blesku: Musí podat návrh na vydání platebního rozkazu

„Pan Sixta si měl auto řádně prohlédnout, nejlépe i s nějakým mechanikem a vše měli důkladně zaznamenat do smlouvy. Ve smlouvě chybí i taková věc, jako je přesný počet najetých kilometrů,“ popisuje Ombudsmanka Blesku JUDr. Petra Schützová.

Pan Sixta má podle ní ale jednu výhodu. „A to že má k dispozici pravděpodobně i protokol o výpovědi prodávajícího na policii a skutečnost, že prodávající nepopírá svou povinnost, že má panu Sixtovi peníze zaplatit. Proto mu doporučuji, aby podal návrh na vydání platebního rozkazu, ve kterém se bude dožadovat zaplacení částky kupní ceny, kterou mu má prodávající vrátit,“ radí Petra Schützová s tím, že si pan Sixta musí zhodnotit, zda do toho jít, či ne.

„Je pravdou, že při takto relativně nízké částce odměna advokáta může snadno přesáhnout tuto částku. Je tedy na panu Sixtovi, aby zvážil své další kroky. Nicméně návrh na vydání platebního rozkazu může podat i sám bez advokáta,“ dodává.

Jak správně postupovat při koupi ojetiny

Ombudsmanka Blesku JUDr. Petra Schützová radí i ostatním čtenářům Blesku, kteří si plánují pořídit ojetý vůz. „V případě, že koupíte automobil, a to ať už od fyzické osoby, nebo od podnikatele, záleží vždy na tom, co je konkrétně uvedeno ve smlouvě a jak jsou tam specifikovány případné závady. V závislosti na tom pak můžete případně od smlouvy odstoupit, pokud se projeví jiné než uvedené závady a pokud závadou trpěl automobil již v době jeho koupě,“ říká.

Ombudsmanka Blesku Petra Schützová
Autor: Tonda Tran

„Pokud odstupujete od smlouvy, je třeba odstoupení poslat písemně prodávajícímu a vyzvat ho k převzetí automobilu a k vrácení této dlužné částky,“ popisuje další kroky Petra Schützová.

Rozhodně požadujte podepsání protokolu o převzetí auta. „Poté se můžete dožadovat vrácení peněz, pokud sám prodávající peníze nevrátí dobrovolně nebo pokud nebyly předány zároveň s předáním auta. Záleží vždy samozřejmě na tom, o jakou částku se jedná a jakým způsobem byly peníze zaplaceny.

Pokud došlo k zaplacení v hotovosti, je třeba je požadovat oproti vydání auta, tzv. z ruky do ruky. Pokud však došlo k bezhotovostnímu převodu, jedná se o částku, která přesahuje 250 000 Kč, pak je třeba, aby opět byly peníze poukázány bezhotovostně,“ uzavřela radu Ombudsmanka Blesku Petra Schützová.

POTŘEBUJETE POMOC ČI RADU OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, náměstí Marie Schmolkové 3493/1, 100 00 Praha 10 – Strašnice nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz

Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

 

Video
Video se připravuje ...

Podvodník vydávající se za Sandru Bullockovou obral muže o šest milionů. Policie ČR