V autobazaru si pan Sedlačík vyhlídl vůz Dacia Duster. „Hledal jsem vůz s pohonem na benzin a plyn. A právě v Auto ESA v té době nabízeli tento vůz jako jediní v mém okolí,“ vzpomíná, jak se dostal do ostravské pobočky. 10. července se proto po prohlídce vozidla rozhodl auto za 149 655 korun hned na místě koupit. „Bylo to unáhlené,“ přiznává Sedlačík s tím, že až doma zjistil první nedostatky, které jeho vysněný vůz má. „Asi po týdnu provozu začal zlobit výfuk. Po konzultaci s mechanikem jsem zjistil, že byla díra něčím zalepená,“ tvrdí s tím, že dacia měla pár závad již při koupi v červenci 2021.
Odpadávala zadní SPZ, přední nárazník byl prasklý a nefungovalo ovládání bočních zrcátek. V dokumentech o prodeji měl navíc uvedeno, že se vozidlo předává se základní výbavou od výrobce, ale skutečný stav si nezkontroloval. „Nebyl tam hever, trojúhelník, lékárnička, žádný klíč na kola, ani náhradní žárovky,“ dodává.
Další problémy
S tím vším se dokázal smířit, ale během půl roku objevil další nedostatky, a proto se rozhodl 15. prosince 2021 doporučeným dopisem reklamovat zakoupený vůz. Když mu nikdo na dopis nereagoval, poslal 3. května 2022 druhý doporučený dopis s reklamací. „Přišla mi odpověď, kde mi pan Jiskra z reklamačního oddělení oznamuje, že nemám nárok na reklamaci. A tak jsem napsal další dopis a čekám na odpověď,“ dodává pan Sedlačík.
Omluva a kompenzace
Deník Blesk oslovil mluvčího Filipa Kučeru, marketingového ředitele autobazaru, který případ pana Sedlačíka okamžitě prověřil. „Bohužel musím konstatovat, že došlo z naší strany k pochybení a díky vašemu podnětu jsme mohli toto pochybení napravit,“ přiznal Kučera. „Pan Sedlačík nás skutečně kontaktoval formou dopisu 3x během let 2021 a 2022. V prvním dopise měl výhrady ke způsobu prodeje na ostravské pobočce. Byl kontaktován naším pracovníkem, který slíbil zjištění podrobností a následné zavolání zpět, což se však nestalo.
V dalším dopise tuto skutečnost pan Sedlačík zmínil a zároveň podal reklamaci. Tato reklamace byla zamítnutá – všechny vytčené vady byly zjistitelné v přiměřeně dlouhé době a nikoli po téměř roce užívání. S tímto pan Sedlačík pravděpodobně nesouhlasil a koncem června 2022 zaslal třetí doporučený dopis.
Bohužel jsem tento dopis nedohledal, nebyl uložen v našem interním systému, a nikdo na něj tedy nereagoval. Toto považuji za závažné pochybení, a i proto jsme se s panem Sedlačíkem na základě informací z vaší redakce spojili a kromě omluvy a vysvětlení jsme mu nabídli kompenzaci,“ dodává Kučera. Pan Sedlačík omluvu přijal a přistoupil na návrh finanční kompenzace.
Ombudsman Blesku: Důležitá je kupní smlouva a její obsah
Podle občanského zákoníku platí, že spotřebitel nemůže reklamovat zakoupené ojeté vozidlo pro vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou toto vozidlo mělo při převzetí. Přesto vozidlo musí vykazovat takové vlastnosti, jež si smluvní strany ujednaly.
„U ojetých automobilů hraje opravdu velkou roli při posuzování odpovědnosti za vady obsah kupní smlouvy. Prodávající totiž neodpovídá za vady, na něž kupujícího před uzavřením smlouvy prokazatelně upozornil,“ říká k případu Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený s tím, že záruka se také nevztahuje na vady, které odpovídají opotřebení automobilu vzhledem k jeho stáří či míře používání předchozím vlastníkem. „Nelze však do smlouvy prostě uvést velký výčet závad, musí se jednat o konkrétní vady a o jejich přítomnosti musí být kupující poučen,“ pokračuje ve vysvětlení.
Pokud se jedná o skrytou vadu, na kterou nebyl spotřebitel řádně upozorněn, pak v takovém případě je dovození odpovědnosti prodávajícího za vadu nepochybně možné.
Platí lhůta 30 dnů na reklamaci?
„Samozřejmě je třeba také upozornit na skutečnost, že lhůta pro vyřízení reklamace uplatněné spotřebitelem činí 30 kalendářních dní. To znamená, že ode dne uplatnění reklamace má prodejce maximálně 30 kalendářních dní na její vyřízení, měl by se však snažit reklamaci vyřídit co nejdříve. V případě marného uplynutí této lhůty má spotřebitel i právo odstoupit od kupní smlouvy a požadovat vrácení peněz. Nevyřízení reklamace ve lhůtě 30 dnů je přestupkem, s podnětem k zahájení řízení se mohl pan Sedlačík obrátit na Českou obchodní inspekci,“ vysvětluje Lukáš Zelený.
Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?
NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY
Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz
Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!
Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.
Epicentrum: Nevyžádané telemarketingové hovory. Kdo vám volá a jak se jich zbavit? Markéta Volfová, Lukáš Červený