„Díky radám z Blesku jsem se domohla své hotovosti, kterou jsem investovala za naslouchátka v domnění, že mi přispějí ke kvalitnímu sledování televize. Nepomohla vůbec, byly to nefunkční šmejdy,“ říká Marie Urbanská.
Nechala se zlákat
Tenhle příběh není jen o tom, že si seniorka zakoupila zboží, které nefungovalo, když do razilo… Paní Marie totiž reagovala na »zajímavý« inzerát, který lákal na sluchadla od společnosti Cabroz zdarma. „Psali tam, že je pošlou prvnímu tisíci čtenářů zdarma. Přestože jsem já volala hned ráno, pravda to nebyla a já jsem za sluchátka musela platit,“ popisuje.
Operátor zákaznické linky seniorku přesvědčil, že jde o výjimečně kvalitní zařízení, které pomůže se zlepšením sluchu. Stačí prý jediné: zaplatit 1 939 korun… „Byla jsem až tak naivní, že jsem poslala peníze a čekala,“ uvedla Urbanská.
Balíček opravdu přišel. Ovšem se zcela nefunkčním obsahem, jak si vyzkoušel i redaktor Blesku. Zklamaná zákaznice se rozhodla sluchadla vrátit a poslala je na adresu, z níž k ní doputovala. Měla ale smůlu.
Peněz se nedočkala… „Napsali mi, že jsou jen balírnou a odesílatelnou a že se zásilkou nemají nic společného. Dali mi mail na firmu, která za ni měla odpovídat. Zkusila jsem psát a nic. Čekala jsem zbytečně. Takže jsem žádala o pomoc od Ombudsmana Blesku.“
Pak už se do příběhu vložil Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený, který paní Urbanské popsal, jak má dále postupovat. „Jsem přesvědčen, že paní Urbanská má právo od smlouvy odstoupit, tedy vrátit zboží a požadovat vrácení peněz,“ tvrdil s tím, že pokud společnost odmítá akceptovat odstoupení od smlouvy v případě, že zboží bylo rozbaleno, tak činí vysoce pravděpodobně v rozporu s českými zákony.
Firma Cabroz následně vrátila paní Marii peníze na účet. „Neomluvil se mi nikdo, nemluvil o tom se mnou nikdo. Ale jsem ráda, že mám 1 939 korun zpátky. Já bych si už podruhé od firmy Cabroz nic nepořídila. Nemám s nimi dobrou zkušenost. Jen vidím, že dále vesele dává další inzeráty na různé zboží všude možně v časopisech. Tak aby se jen někdo nedivil, že ho třeba taky napálí,“ upozorňuje.
Nová dostala od lékaře
I když jí firma vrátila peníze za sluchátka, finanční ztráta je o víc než pětistovku vyšší. „Dvě stě korun jsem protelefonovala. A dvakrát jsem sluchátka posílala zpět poštou za 177 a 133 korun. I když jsem je dopisem žádala i o náhradu těchto peněz, prostě se na mě vybodli. Takže: pozor na ně!“ varuje seniorka.
O lepší sluch se aktuálně postarala Marii Urbanské specialistka, lékařka, která ji v ordinaci vyšeřila a nabídla jí naslouchadla kvalitní. Poslouchá konečně televizi tak, jak si představovala, a může též ztlumit hlasitost, aby nerušila sousedy.
Ombudsman Blesku: Buďte obezřetní
K případu sepsal pár vět i Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený. Právě on v listopadu paní Marii radil a díky němu má peníze zpět… „Velice mě těší, že paní Urbanská získala své peníze nazpět, byť s tím měla bohužel spojeny i další náklady, které jí nikdo nenahradil. Pamatujte však, že nejlepší prevencí problémů plynoucích z pochybných nabídek apelujících na záchranu či zlepšení vašeho zdraví je na ně vůbec nereagovat. Ve většině případů se od prodejce dozvíte, že jím nabízené zboží dokáže pozitivně ovlivnit zdravotní stav váš i vašich blízkých.
Uslyšíte věty typu: „Chcete, aby vaše vnoučata trpěla nemocemi?“ nebo „Vy už na tomhle světě nechcete být? Tak pro sebe něco udělejte, peníze nejsou všechno.“ A tak dále. Na slova o zdraví – jeho zlepšení či znovunabytí – slyší každý. A je jedno, zda se nabízejí naslouchadla, masážní přístroje, „léčebné“ lampy či „zázračné“ pilulky. Nechám-li stranou zboží, jako jsou „léčebné“ lampy, které nepomohou a snad ani neublíží, zdvihám varovný prst nad zázračnými výrobky, které mají vyléčit kde co. Nevyléčí, ale naopak si můžete koledovat o zhoršení svého zdravotního stavu. Raději navštivte svého lékaře a poraďte se s ním, jako to nakonec udělala paní Urbanská.“
14 dnů na vrácení
Řešíte něco podobného? Pak vězte, že po odstoupení od smlouvy má prodejce povinnost vrátit zákazníkovi do 14 dnů všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal. „Každému spotřebiteli lze jedině doporučit, aby si uschoval všechny doklady prokazující odstoupení od smlouvy i odeslání zboží,“ radí Zelený s tím, že pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se ve smyslu zákona v prodlení.
Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?
NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY
Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz
Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!
Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.
Epicentrum: Nevyžádané telemarketingové hovory. Kdo vám volá a jak se jich zbavit? Markéta Volfová, Lukáš Červený