Marie Urbanská kupuje časopisy především kvůli křížovkám. „V jednom mě zaujal inzerát, že rozdávají zdarma tisíc miniaturních audio-posilovačů sluchu. Protože v mém věku jsem již nahluchlá, rozhodla jsem se to zkusit a objednala jsem si je,“ říká Urbanská.
Byla zákazník č. 1001
Za pár dnů přijel kurýr a požadoval po seniorce 1939 korun za zásilku. „Taková malá krabička přišla, a já zaplatila. Prý už jsem byla tisící první zákaznicí, takže už to nebylo zadarmo a musela jsem platit. No, nebylo to poslední zhnusení,“ popisuje. V krabičce byla malá sluchátka. Vložila je do uší a čekala čtyři minuty, až lépe uslyší zvuky z okolí, jak to inzerovala firma Cabroz. A...? Nic! „Je to zmetek, který vůbec nefunguje. Je to firma, která cílí na naivní lidičky, jako jsem já, a jde o podvod. Jsou to prostě šmejdi,“ rozčílila se penzistka.
Do tří dnů od doručení proto zásilku vrátila. „Poslala jsem ji na adresu, z níž mi balík přišel. Stálo mě to dalších 130 korun. Sluchátka mi poslali zpět, že jde prý jen o balírnu a odesílatelnu. A že se mám obrátit přímo na firmu Cabroz,“ konstatuje Urbanská.
Jenže… Žádné spojení na prodejní firmu v inzerátu není. Oslovená přepravní společnost jí doporučila e-mail ffh.support@ cabroz.com. Do mailu sepsala veškeré stížnosti a nespokojenost, avšak nedočkala se odpovědi. „Napsala jsem, urgovala, všechno marné. Prostě mě podvedli. Stálo mě to 200 korun na kreditu, když jsem koupi sjednávala, 1939 korun za sluchátka, co mi zůstala na ozdobu, a ještě 130 za poštovné,“ bilancovala profesí bývalá ekonomka, pracující plných 38 let u ostravského dopravního podniku.
„Na velké inzeráty mají, asi je to z peněz lidí, které podvedli. Oni nabízí také další zboží, potravinové doplňky a podobně. Varuji vás, nekupujte si od nich nic. Proděláte a ještě budete naštvaní,“ vzkázala čtenářům Blesku Urbanská.
Sama se nakonec rozhodla zajít k lékaři, který její sluch pečlivě vyšetřil a zajistil jí sluchátka, která jí umožňují pořádně slyšet třeba právě i televizní vysílání. „A byla skutečně zadarmo, na pojišťovnu. Ne jako u těch podvodníků z firmy Cabroz. Že mají to svědomí okrádat staré lidi. Na internetu se píše, že oklamali hromadu lidí. Jeden pán přiznal, že ho o peníze obrali už dvakrát,“ dodává důchodkyně.
Firma Cabroz znovu na scéně!
Letošní rok je to už podruhé, co se firma Cabroz dostala do hledáčku Ombudsmana Blesku. 21. března vyšel článek, kde senior Jiří Dyntera varuje před podvodným chováním právě společnosti Cabroz. Lstí mu vnutili pilulky Artroser, které dorazily bez příbalového letáku! A stejně jako v tomto případě se mu nepodařilo zásilku vrátit…
Firma hraje hru: Pošleme nové
Tentokrát ale firma na dotaz Blesku zareagovala a zaslala vyjádření. „Bohužel pokud je naslouchátko používané, nelze jej vrátit. V tuto chvíli můžeme pouze od Vás přijmout reklamaci na technickou vadu produktu. Naslouchátko prosím zabalte s průvodním dopisem, kde bude stát Vaše telefonní číslo, ze kterého byla dělaná objednávka, a popis vady produktu s Vaším podpisem. Následně jej odešlete na níže uvedenou adresu. Při zjištění technické vady Vám budou zaslána nová naslouchátka,“ napsali z klientského centra a připojili adresu na zaslání výrobku (Cabroz, Urząd Pocztowy Nr 1, Skrytka Pocztowa 97, ul. Ogrodowa 3, 05-200 Wołomin, Polsko) s tím, že je velmi důležité, aby byl balíček odeslán doporučeně přes poštu.
Ombudsman Blesku: Sluchátka vrátit smíte!
Obecně platí, že při koupi zboží takzvaně na dálku (třeba po telefonu či přes internet) má spotřebitel 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodejce uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. „Uvedená lhůta se dále prodlužuje o dobu, po kterou nebyl spotřebitel o svých právech ze strany obchodníka náležitě poučen, a to maximálně o jeden rok,“ upozorňuje Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený, který si tento případ vzal na starosti.
Český občanský zákoník upravuje i situace, kdy není možné od smlouvy jen tak odstoupit. „Například nelze odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit zpátky. Jak jsem se dočetl při studování případů dalších poškozených spotřebitelů na internetu, právě touto výjimkou z práva na odstoupení od smlouvy se společnost Cabroz »ohání«,“ říká Zelený.
Podle České obchodní inspekce však platí, že »se musí jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání«. „Odstoupit tedy spotřebitel nemůže třeba od smlouvy, pokud se jedná o hygienické potřeby prodávané v zataveném obalu, který byl rozbalen. V případě paní Urbanské je nutné dobře posoudit, zda obal výrobku plní určitou hygienickou funkci a zda je možné zboží uvést do prodeje schopného stavu,“ vysvětluje dále Ombudsman Blesku.
Výjimky z obecných pravidel je tak třeba vždy vykládat co nejúžeji. Spotřebiteli je dána zákonná možnost si u dodaného zboží ověřit jeho vlastnosti a funkčnost.
„Znamená to, že si nejen může zboží vybalit, ale i vyzkoušet, a to obdobným způsobem, jako by mu to bylo umožněno v kamenné prodejně. A proto jsem přesvědčen, že paní Urbanská má právo od smlouvy odstoupit, tedy vrátit zboží a požadovat vrácení peněz,“ tvrdí na závěr Lukáš Zelený s tím, že společnost odmítá akceptovat odstoupení od smlouvy v případě, že zboží bylo rozbaleno, byť tak činí vysoce pravděpodobně v rozporu s českými zákony.
14 dnů na reklamaci
Po odstoupení od smlouvy má prodejce povinnost vrátit zákazníkovi do 14 dnů všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal. „Každému spotřebiteli lze jedině doporučit, aby si uschoval všechny doklady prokazující odstoupení od smlouvy i odeslání zboží,“ radí všem Zelený s tím, že pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se ve smyslu zákona v prodlení. Paní Urbanská tak podle Ombudsmana Blesku může požadovat i úroky z prodlení!
Pomůže Evropské spotřebitelské centrum
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraničního podnikatele (subjekt se sídlem v Polsku), doporučuje Lukáš Zelený paní Urbanské, aby se zkusila obrátit na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu Evropské unie, Islandu nebo Norska.
Více informací o činnosti centra je možné najít na www.evropskyspotrebitel.cz. Samozřejmě paní Urbanská se může obrátit také na soud. Jelikož by šlo o přeshraniční spor, bylo by předtím vhodné kontaktovat advokáta nebo některou ze spotřebitelských či občanských poraden.
Policie zkouší nový typ prevence pro seniory: Upozornění jsou na magnetkách. Hynek Zdeněk