Nové problémy odstartoval podle pana Dyntery telefonát operátorky, která mu sdělila, že má u jejich firmy přeplatek 26 900 Kč. „Říkal jsem si, že se to možná nějak propojilo s těmi výhrami, co jsem měl už dříve získat,“ popisuje svoji nenapravitelnou důvěřivost Jiří Dyntera. Ze slibovaných peněz se proto rozhodl část »odčerpat« a objednal si zásilku vitaminů.
Za balík, který dorazil, chtěl ale doručovatel peníze! „Byl jsem trošku zmatený, zaplatil jsem, protože to zaslali na manželku,“ říká. V balíku bylo 30 tablet bez příbalového letáku. „Po telefonu slibovali daleko více a dárky k nákupu,“ tvrdí senior. Za balíček s označením Artroser dal 1690 Kč – 1500 za léky a 190 korun za dobírku. „Skutečně jsem byl přesvědčený, že se to vše zaplatí z jakéhosi přeplatku,“ říká.
Zásilku se pokusil vrátit, jenže příjemce ji nepřijal. S dalším podvodem, jehož se stal obětí, se obrátil na Ombudsmana Blesku, jen aby varoval ostatní. Jako poprvé i nyní slíbil reportérce Blesku, že už si dá pozor. A možná už konečně uvěří své manželce, která říká: „Vidíš dědečku, já jsem ti říkala, že ti dneska už nikdo nedá nic zadarmo…“
Dvojnásobná vražda kvůli vile v Bubenči. Tomáš (26) dostal přísnější trest! Těla seniorů hodil do nádrže

Léky poštou? Nedělejte to
Příběh pana Dyntery není jen hrou šmejdů s důvěřivostí, může se jednat i o nebezpečný hazard se zdravím. Senior si totiž objednal léky, o kterých vůbec netuší, co jsou zač a k čemu jsou dobré. Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) už má navíc podle informací Blesku tabletky Artroser v hledáčku.
„Přípravek Artroser jsme již dříve prošetřovali z hlediska zákona o léčivech. Vzhledem k tomu, že nebylo možné získat podklady k posouzení tohoto přípravku, umístili jsme 9. 11. 2020 tento výrobek na seznam internetových stránek s nelegálními nabídkami neschválených přípravků, kde jsou uvedeny výrobky, které zásadně nedoporučujeme nakupovat,“ informovala Blesk mluvčí SÚKL Klára Brunclíková.
Kdo poslal zásilku?
Kdo vůbec panu Dynterovi volal, si už senior nepamatuje. Jako odesílatel zásilky je uvedena společnost Cabroz, FHB Group s adresou Drčkova 3, Brno. Na stránkách FHB Group je ale uvedeno, že pouze zajišťuje skladování, balení a rozvoz zásilek – mimo jiné zřejmě i společnosti Cabroz, která má velice špatné hodnocení stejně napálených spotřebitelů.
Ombudsman Blesku: Doba nahrává »šmejdům«
Současná situace, stále ještě spojená s pandemií koronaviru, hraje podle Ombudsmana Blesku Mgr. Lukáše Zeleného do karet takzvaným šmejdům. „Zneužívají důvěřivosti lidí a škála nástrojů, které k tomu používají, je opravdu široká,“ hodnotí Zelený.
Jak už Ombudsman Blesku opakovaně varoval, stačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku třeba v podobě mince, medaile, holítek či amuletu, a dotyčného čeká pravidelný přísun.
„Jindy se obchodník snaží zboží udat slibem, že se jedná o věc na zkoušku, či jinými nejrůznějšími pochybnými tvrzeními, jako je například možnost úhrady z nějakého přeplatku, tak jako se tomu stalo v případě pana Dyntery. Je třeba si uvědomit, že cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich odběratele,“ pokračuje Zelený.
Doplňky stravy
Obchodníci aktuálně nabízejí i »zázračné« potravinové doplňky, u nichž deklarují nejrůznější léčebné účinky. „Doplňky stravy jsou z hlediska právních předpisů potravinami, a proto jim nelze připisovat léčebné nebo preventivní účinky. Prodejci klamáním porušují zákon, protože se dopouštějí zakázané nekalé obchodní praktiky,“ zdůrazňuje dále Lukáš Zelený.
1 rok a 14 dní na vrácení
Pokud byla smlouva uzavřena po telefonu, je možné od ní do 14 dnů po převzetí zboží odstoupit, tedy vrátit zboží a požadovat vrácení peněz. „Uvedená lhůta se dále prodlužuje o dobu, po kterou nebyl spotřebitel o svých právech ze strany obchodníka náležitě poučen, a to maximálně o jeden rok,“ radí Ombudsman Blesku s tím, že byť tedy existuje jistá obrana, je lepší naučit se tyto nabídky rovnou odmítat.
„Odstoupení od smlouvy je složité v případě, že prodejce dělá mrtvého brouka a na dopis ani vrácenou zásilku nereaguje. To bude případ i pana Dyntery, kterému pak nezbude nic jiného než se obrátit na soud,“ radí Zelený.
POZOR! ZMĚNA ZÁKONA! Konec podvodů přes telefon?
Větší ochranu spotřebitelů přinesla v lednu letošního roku novela zákona o elektronických komunikacích, která mimo jiné řeší problematiku obtěžujících marketingových hovorů.
„Od 1. července vám může prodejce zavolat s marketingovým hovorem nebo nabídkou jen tehdy, pokud jste předem udělili výslovný souhlas, případně pokud pro to bude existovat jiný právní důvod,“ radí Lukáš Zelený s tím, že by bylo naivní doufat v konec praktik šmejdů. „Je velmi důležité, aby každý z nás byl náležitě obezřetný, dnes i v budoucnu,“ dodává Zelený.
Napište nám!
Jste na tom stejně jako pan Dyntera? Máte podobnou zkušenost? Také vám domů přišly tablety, o kterých nic nevíte a netušíte, jak je užívat? Ozvěte se nám na mail ombudsman@cncenter.cz
Dvojice podvodníků sebrala seniorovi (74) v Brně platební kartu a vybrali mu z ní 45 tisíc korun.Dvojice podvodníků sebrala seniorovi (74) v Brně platební kartu a vybrali mu z ní 45 tisíc korun. PČR