Jak sama říká, naletěla »šmejdské« fintě. „Vlastním jako většina lidí chytrý mobil a jeden čas mi neustále naskakovala nabídka, zda mám zájem o vyčištění telefonu. Po týdnu mi došla trpělivost, tak jsem odklikla ANO,“ vzpomíná na svou prvotní chybu, která jí následně přinesla sérii problémů. „Vzápětí mi přišla SMS »Vaše platba pro Silentium byla přijata«, což mě patřičně vyděsilo. Začala jsem tedy okamžitě pátrat, co jsem vlastně odsouhlasila,“ pokračuje paní Stanislava.

Bála se, že někomu umožnila přístup k svému účtu, a okamžitě začala hledat na internetu zmíněnou firmu. Té pak zaslala e-mail, ve kterém zrušila službu, kterou omylem odsouhlasila. „Napsala jsem jim, že žádám o vrácení peněz,“ dodala paní Stanislava. V tu chvíli navíc ani nevěděla, o jakou částku vlastně přišla. Ještě ten den přišla odpověď ze zákaznického servisu. „Na mobilním čísle byla použita jednorázová mobilní služba s přidanou hodnotou Silentium bez nutnosti deaktivace...Služba byla řádně vyžádána zákazníkem a fakturována v souladu s podmínkami.“

S každým dalším e-mailem, který Stanislava psala a dostávala, byla nervóznější. „Dozvěděla jsem se, že to bylo 99 korun. Ale pořád jsem nevěděla, kdo mi tu částku strhl, a hlavně odkud,“ vypráví. Následně vyšlo najevo, že 99 korun jí bude strženo na měsíčním vyúčtování telefonního operátora. „Chtěla jsem tedy vědět něco více od O2 o těchto podivných praktikách. Ale ani tam jsem nepochodila. Na call centru nikdo nic nevěděl,“ tvrdí paní Marková.

To ji ale neodradilo a rozhodla se z firmy Silverlines peníze dostat zpět. „Nejdřív mi psali, že potřebují mé číslo IBAN, případně účet na PayPal. Já si však stála za svým. Odkud jste peníze sebrali, tam je vraťte,“ bránila se paní Stanislava a po další e-mailové komunikaci jí nakonec firma Silverlines vrátila částku 91,04 Kč. „Chtěla jsem celých 99 Kč, ale řekli mi, že si strhli bankovní poplatek,“ dodává paní Stanislava, která varuje čtenáře: „Dávejte si proto veliký pozor, co otevřete či odsouhlasíte na svých chytrých telefonech.“

Platí si kontrolu

Po této zkušenosti se paní Stanislava rozhodla zablokovat platby mobilem. „Občas je to komplikace, když si potřebuji zaplatit třeba obyčejnou jízdenku MHD, ale pořád je to menší zlo než přijít k finanční újmě a ztratit spoustu času s jejím řešením.“

Společnost se brání: Službu musí zákazník odsouhlasit

Mobilní aplikace Silentium, resp. ZeroSpam, je aktivována na pokyn uživatele, který musí na reklamu kliknout a následně zadat své telefonní číslo,“ vysvětluje Nela Slováková. „Pokud uživatel tvrdí, že jeho číslo bylo zneužito anebo služba byla aktivována kvůli viru, v tomto případě peníze vracíme, jak jsme učinili i v případě paní Markové.“

O2 potvrdilo: Reklamací bylo víc

K případu se vyjádřila také mluvčí operátora O2 Blanka Vokounová: „Koncem loňského roku jsme evidovali reklamace, které souvisely s aplikací Silentium. Po dohodě s třetí stranou byla tato služba v prosinci 2021 ukončena.“ Mluvčí popsala i nejčastější pasti, kde by si měli dávat lidé pozor.

„Příliš lákavé reklamní bannery na internetu a v neověřených neplacených aplikacích v mobilu. Pochybné webové stránky, jež směrují na soutěž nebo rovnou na „jistou“ výhru například pod falešnou hlavičkou operátora. A registrace do soutěží na facebookových stránkách.“

Ombudsman Blesku: Pozor, souhlas přes SMS platí!

Podle Ombudsmana Blesku Mgr. Romana Moussawiho je z právního hlediska skutečně možné i prostřednictvím SMS uzavřít platnou smlouvu. „Ostatně kupování jízdenky MHD přes SMS zná skoro každý a je založeno na podobném principu. Rozdíl oproti danému případu je v podstatě pouze v tom, že zatímco při nákupu jízdenky na tramvaj si celou SMS vyťukám sám, v tomto případě to za mne generuje aplikace, kterou si před tím stáhnu,“ říká.

Rozhodně by to ale podle něj nemělo fungovat tak, že člověk kliknutím na ANO rovnou odesílá peníze. Je to jako podpis. Jak postupovat, pokud člověk odsouhlasí něco, o co nestojí? „Obecně by při jakémkoliv potvrzování čehokoliv měl být člověk velmi opatrný, a to možná stejně opatrný, jako by vám dal třeba něco někdo podepsat,“ radí Ombudsman Blesku. Pokud se pak jedná o opakovanou službu, tu lze zastavit jinou SMS, která zní například »STOP…« podle příslušných podmínek  konkrétním textem nějaké »předplatné« zrušíte, o tom by vás měla informovat SMS, která vám přijde obratem po objednání služby.

Vrátit celou částku

Paní Markové strhli z měsíčního vyúčtování 99 korun, vrátili ale jen 91,04 koruny. Co na to říká Ombudsman Blesku? „Když už došlo k vrácení finančních prostředků, samozřejmě mělo dojít k vrácení plné částky, nikoliv pouhé části. Strhávání peněz za údajné bankovní poplatky není oprávněné,“ odpověděl Roman Moussawi.

 

Video
Video se připravuje ...

Mladá žena v Karlových Varech narazila hlavou do lampy. Koukala do telefonu. MP Karlovy Vary

Fotogalerie
5 fotografií