Banky hlásí tisíce útoků a škody v řádech desítek milionů korun. „V současnosti se nejčastěji setkáváme s phishingovými útoky, kdy se útočník podvodně vydává za důvěryhodnou osobu s cílem získat citlivá a dále zneužitelná data,“ říká bezpečnostní odborník Jan Pinta z Thein Security.

 

To potvrzuje i Filip Hrubý z České spořitelny. „Nedávno jsme registrovali vlnu phishingu, která je rozesílána jménem České pošty a finančního úřadu,“ říká. Řadu útoků se sice bankám daří překazit, podvodníci jsou ale stále o krok napřed.

Šejdíři míří na bazary

 

Na vzestupu je i tzv. bazarový phishing. „Množí se případy, kdy klient poskytne údaje z platební karty v rámci transakce na bazarových portálech a »zájemce« nabízí poslání peněz přímo na kartu prodávajícího, jen potřebuje potvrdit připojení karty,“ popisuje Hrubý.

 

Neopatrnost stojí miliony

 

Podvodníci se tak zaměřují na nejslabší článek finančního řetězu, jímž je majitel účtu. Jejich trumfy jsou důvěřivost, neopatrnost a hloupost majitelů. „Pokud někdo cizí dá osobě přístup do svého účtu, jedná se o hrubé porušení smluvních podmínek. Je to stejné, jako by dal zloději do ruky klíč ke svému bytu,“ říká Jana Pokorná, mluvčí Air Bank.