Peníze zpět nakonec paní Alexandra získala díky radě Ombudsmana Blesku Mgr. Lukáše Zeleného. „Držela jsem se přesně jeho návodu. A to, že pokud jsem platila kartou, mám šanci získat peníze díky chargeback,“ popsala Blesku Vetkovská s tím, že podle instrukcí vyrazila do své banky, kde jí se vším pomohli.
„Moc jsem nevěřila, že to vyjde. I paní na přepážce se tvářila trochu nejistě, ale byla ochotná a reklamaci se mnou sepsala,“ pokračuje paní Alexandra, která byla v bance upozorněna, že může být problém v tom, že od platby už proběhla delší doba.
„Kupovala jsem boty v květnu a přišla věc řešit až těsně před vánocemi. Jenže nějakou dobu trvala moje korespondence s Modajo, což byla také podmínka reklamace, tedy dokázat, že jsem se snažila s nimi domluvit,“ vysvětluje dále. Po asi dvou měsících přišla paní Vetkovské zpráva, že se podařilo částku získat a že jí ji vrací na účet.
Důvod, proč se rozhodla o peníze zabojovat, byl především pocit, že někdo tímto způsobem z lidí tahá peníze. „Myslí si, že jim to projde, protože kvůli takové částce nikdo nepůjde na policii ztrácet čas a sepisovat protokoly. A když to takovým lidem a firmám projde tisíckrát, tak je to slušný byznys,“ míní.
Na závěr se paní Alexandra rozhodla poděkovat Ombudsmanovi Blesku za radu, kterou dostala. „Obrovské díky. Sama bych na to asi nepřišla a vzdala bych to. A v bance, kdybych tam nepřišla s přesnou vizí, co od nich chci, by to možná také neklaplo,“ uzavřela vyprávění Vetkovská.
Ombudsman Blesku radí: Jak zachránit peníze přes chargeback?
Pokud jste za nedodané nebo zničené zboží platili e-shopu kartou, máte šanci získat peníze zpět pomocí tzv. chargebacku – stejně jako paní Alexandra… „Jde v podstatě o reklamaci s tím rozdílem, že ji nepodáváte prodejnímu místu, ale bance,“ vysvětluje Tomáš Hládek z Komise pro platební styk z České bankovní asociace. Využít chargeback ale můžete, až když jste se pokusili s obchodníkem jednat, ten nereagoval, nebo vás odmítl.
Přesný postup:
Nejprve se obraťte s reklamací na obchodníka, u kterého jste zboží nebo služby zaplatili.
Pokud nekomunikuje, kontaktujte banku. „Veškeré problematické karetní transakce by měl držitel karty co nejdříve reklamovat v bance, která vydala kartu, k níž byla transakce zaúčtovaná,“ říká Petra Kopecká z Raiffeisenbank.
Připravte si dokumenty. „Banka od vás bude chtít např. doklad o koupi zboží či služby nebo právě kopie vaší snahy o korespondenci s obchodníkem, který však nereagoval, nebo s vaší oprávněnou reklamací nesouhlasil,“ říká Hládek.
Banky vyřizují reklamace zneužití karty v řádu dnů. V případě, že je reklamace složitější (např. si banka není zneužitím karty jistá), vyžádá si banka další dokumentaci a čekání se může protáhnout.
POZOR! Charge-back lze využít pouze u on-line plateb kartou. V případě bankovního převodu to nelze!
Jak poznat bezpečný e-shop?
Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený podotýká, že univerzální rada, jak vybrat bezpečný e-shop, neexistuje, ale jsou zásady, které se vyplatí vždy dodržet. „Mezi hlavní doporučení patří nehledět pouze na cenu inzerovaného zboží, u neověřeného e-shopu neplatit zboží předem, ověřit si informace o e-shopu z více zdrojů a věnovat pozornost obchodním podmínkám. Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze,“ popisuje Zelený.
„Je však třeba k nim přistupovat kriticky. Nikdo nám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník nenapsal sám, nebo si nenajal agenturu, která se mu o to postará,“ uzavřel.
Peníze pomohou kočičkám
Jelikož je paní Alexandra velkou milovnicí koček a sama má doma dvě z útulku, rozhodla se navrácené peníze darovat právě tam. „Moje kočičky Toničku s Horískem zachránili v kočičím útulku Felix poté, co je někdo jako třítýdenní vyhodil ven na ulici. A proto jsem podpořila právě tento útulek,“ pochlubila se Blesku Alexandra a rovnou pokračovala:
„Nemám ráda, když mě někdo okrádá. Když chci někam peníze dát, tak si sama vyberu kam. Útulek Felix, i když s koronavirovou pandemií přišel o řadu sponzorů a má finanční potíže, se stále snaží pomáhat opuštěným a zuboženým kočkám.“
V útulku Felix nyní probíhá sbírka na kocourka, který dostal jméno »Čertík z drtičky«. „Skončil totiž v drtičce na větve a musel podstoupit amputaci. Jen operace vyšla na 13 tisíc a další peníze budou potřebovat na léky,“ říká Alexandra.
Jak na reklamace radí Mgr. Lukáš Zelený
Právník radí: „Reklamujte zboží navzdory lockdownu.“ A varuje před zprostředkovatelskými e-shopy Markéta Volfová, Lukáš Červený