„Zaujal mě případ paní Chaloupkové z Prahy, která neobdržela objednané zboží od e-shopu Rivalenti lampu proti komárům. Já jsem objednala v březnu 2022 pro vnuka na tom stejném serveru hračky,“ zareagovala paní Greslová. „Byly to figurky Ninja, zaplatila jsem 787 korun. A teď se podržte, zaplatila jsem 17. března 2022. Ano, opravdu 2022. Od té doby čekám na balíček,“ pokračuje.

Několikrát prý e-shop kontaktovala s tím, že balíček nedorazil. „Odpověď vždy byla, že je to moc mrzí. Ale peníze mi nevrátili. Nechápu to,“ tvrdí paní Hana Greslová.

Vnuk byl podle jejích slov velmi smutný, znovu se však už neodvážila jakékoliv figurky kdekoliv objednávat. „Přišla jsem o 787 korun,“ dodává s tím, že e-shop navíc postavičky stále nabízí. Má paní Hana šanci vyřešit svůj problém s e-shopem i přesto, že od objednávky uplynul více než rok a půl?

Ombudsman řeší reklamaci

Blesk kontaktoval e-shop a dozvěděl se zajímavou skutečnost. „Paní Greslová nás oslovila 4. 1. 2023 s informací, že jí nebylo doručeno zboží z objednávky. Ještě téhož dne jsme ji požádali, aby vyplnila reklamační protokol pro nedoručené zboží, na jehož základě bude platba refundována. Bohužel, od té doby nás již paní Greslová nekontaktovala a stejně tak nebyla zaslána ani reklamace. Vzhledem k tomu, že naše česká společnost není provozovatelem platformy, ale pouze lokálním administrátorem platformy pro ČR/SK trh a nejsme přímým prodejcem, ale nákupní galerií, nemůžeme platbu bez zaslání reklamace dodavateli refundovat,“ napsali.

Jak to tak vypadá, chyba v tomto případě není na straně e-shopu. Věc proto vzal do vlastních rukou Blesk a vyplnil za paní Hanu reklamační protokol. Teď už je řada na serveru Rivalenti.cz, aby vrátil seniorce peníze…

Ombudsman Blesku: Šance na úspěch je velká

Podle Ombudsmana Blesku Mgr. Lukáše Zeleného je třeba upozornit na to, že provozovatel webových stránek Rivalenti.cz, společnost Vesta Active, s. r. o., uvádí, že ve vztazích se spotřebitelem vystupuje pouze jako lokální administrátor pro český trh, nikoliv jako prodejce. Sděluje to však pouze v obchodních podmínkách, tudíž je možné toto sdělení vyhodnotit jako překvapivé, a proto by vůči spotřebiteli mělo být podle občanského zákoníku neúčinné.

„Jinak řečeno, k takovému sdělení se vůbec nepřihlíží. Když se webový portál tváří jako klasický e-shop a během uzavírání smlouvy není zákazník na skutečnost, že nejedná přímo s prodejcem, nikterak upozorněn, není možné dojít k žádnému jinému závěru, než že jde o překvapivé ujednání. A proto paní Greslová může požadovat vrácení peněz přímo po této společnosti,“ tvrdí Lukáš Zelený.

Prodlení...

„Pokud paní Greslová uhradila kupní cenu zboží, prodejce měl povinnost jí zboží dodat. Neučinil-li tak ve sjednaném termínu, ocitl se v prodlení. Nebyla- li doba dodání sjednána, může zákaznice požadovat dodání zboží ihned. Prodejce je poté povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dní. Jestliže zboží nedodá, je třeba jej upozornit, že nedodal zboží včas, a poskytnout mu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (to lze učinit i mlčky, tedy mírným posečkáním v řádu několika dnů až třeba dvou týdnů),“ pokračuje Zelený s tím, že nedodá-li prodejce zboží ani ve lhůtě dodatečně poskytnuté, zákaznice může odstoupit od smlouvy.

Tímto odstoupením se smlouva ruší od počátku a strany mají povinnost si vrátit poskytnutá plnění. Paní Greslové odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky. Odstoupení od smlouvy je třeba adresovat společnosti Vesta Active, s. r. o. Její sídlo se nachází na adrese: Na Folimance 2155/15, 120 00 Praha 2.

Čas máte až 3 roky

Byť paní Greslová čeká na zboží již od března 2022, nemusí se podle Lukáše Zeleného obávat promlčení. „Obecná promlčecí lhůta činí tři roky a běží od doby, kdy právo mohlo být uplatněno poprvé. Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, může se paní Greslová obrátit i na mimosoudní řešení sporů při České inspekci. Tato služba je bezplatná,“ uzavřel.

Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený
Autor: Tonda Tran

Když e-shop „dělá mrtvého brouka“…

* Nereaguje-li prodejce na e-maily či telefonáty, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě, nejlépe doporučeným dopisem s dodejkou.

* Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak nečiní a maří vědomě doručení, platí, že dopis řádně došel.

* Má se za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání.

V případě, že prodejce nevrátí peněžní prostředky v přiměřené době po odstoupení, je možné jej vyzvat k plnění i takzvanou předžalobní výzvou. Její zaslání nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů.

Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.

Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.