Lampu proti komárům si Eliška objednala v květnu a hned ji i zaplatila. „V e-shopu Rivalenti.cz ji nabízeli za zajímavou cenu 199 korun a i s poštovným mě nakonec vyšla na 257 korun,“ říká. „Po zaplacení mi napsali, že zboží mi přijde za 5 až 14 dní. Když vůbec nedorazilo a chtěla jsem peníze zpět, sdělili mi, že na to nemám právo,“ dodává. Obchod se prý oháněl tím, že provedenou platbou zároveň souhlasila s obchodními podmínkami.

Teprve po otištění jejího příběhu se ledy pohnuly. Ovšem jen trochu. „Musím se tomu už smát. Lampa krásně svítí, ale to je vše. Rozhodně nechytá komáry. Jak to tak vypadá, asi z ní bude dekorace, která nám bude navždy připomínat, jak jsme naletěli podvodnému e-shopu,“ říká nyní Eliška Chaloupková s tím, že šance na reklamaci je asi nulová.

„Vůbec nevím, kam bych ji nyní měla poslat. A přeci nebudu platit poštovné někam do ciziny, když mě lampa stála i s poštovným 257 korun. Nebo i v tom mi poradí Ombudsman Blesku? Mám šanci získat peníze za nefungující lampu?“ ptá se.

„Závěrem bych ale každopádně chtěla říci, že jsem moc ráda, že jsem se rozhodla oslovit Blesk a jeho odborníky. Jsem ráda, že se někdo zabýval mým problémem a nakonec mi poradil a i pomohl. A jsem i ráda, že moji zkušenost s e-shopem Rivalenti.cz si přečtou i ostatní a třeba si dají pozor při nákupu, aby nedopadli jako já,“ uzavřela Eliška.

Dvě možnosti – odstoupit od smlouvy nebo reklamovat

Při koupi zboží na dálku, tedy mimo jiné přes internet, má spotřebitel podle občanského zákoníku 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodejce uplatnil odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce.

„V návaznosti na to má prodejce povinnost mu vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, a to stejným způsobem, jakým bylo ze strany zákazníka placeno,“ říká na začátek Ombudsman Blesku Lukáš Zelený.

V případě, že by prodejce nepoučil zákazníka o právu na odstoupení od smlouvy, prodlužuje se lhůta k odstoupení na jeden rok a čtrnáct dnů. „Pokud však v jejím průběhu dodatečně poskytne poučení, začíná tímto okamžikem běžet nová čtrnáctidenní lhůta. Je tedy otázkou, zda paní Chaloupková byla, či nebyla za strany prodejce náležitě poučena o svých zákonných právech,“ upozorňuje Zelený.

Odstoupení od smlouvy je přitom jednostranné jednání, které nepodléhá souhlasu druhé strany. Takovým odstoupením se smlouva od počátku ruší a její účastníci si mají vzájemně vrátit vše, co si poskytli. „Pokud prodejce nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, octne se v prodlení. Paní Chaloupková by tak mohla požadovat i zákonné úroky z prodlení,“ zdůrazňuje pak Lukáš Zelený.

Reklamace během prvního roku

Pokud již 14denní (případně prodloužená) lhůta pro odstoupení od smlouvy uplynula, je ještě možné zboží reklamovat, neodpovídá-li objednávce. Což dle paní Chaloupkové jednoznačně neodpovídá. „Uplatní-li paní Chaloupková reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí, tedy od samého počátku. Důkaz opaku provádí prodejce, pokud chce reklamaci zamítnout,“ radí.

Když se nedohodnou...

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má paní Chaloupková možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporu lze nalézt ZDE.

Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený
Autor: Tonda Tran

Víte, že...

● Podnikatel má podle zákona o ochraně spotřebitele povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne jejího uplatnění, pokud se se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Během této lhůty musí prodejce také stihnout spotřebitele informovat o vyřízení reklamace.

● Pokud prodejce nevyřídí reklamaci ve stanovené lhůtě, může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu. Prodejce má po odstoupení od smlouvy ze strany zákazníka opět povinnost mu vrátit kupní cenu výrobku.

● Platila-li paní Chaloupková při nákupu platební kartou, mohla by následně využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba neboli chargeback. S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému je třeba co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby.

Taková žádost by měla být podpořena relevantními dokumenty, například kopií komunikace (či spíše nekomunikace) s obchodníkem včetně odstoupení od smlouvy či uplatnění reklamace.

 

Video
Video se připravuje ...

Poslechněte si, jak kyberpodvodníci luxují konta. Česká spořitelna

Fotogalerie
10 fotografií