Tento příběh je navíc o to zajímavější, že prodejci energií měli podle tvzení paní Jaroslavy lákat na zajímavou hru… „Já vlastně ani nevím, jak na mě přišli. Prostě volali a ptali se, zda ráda soutěžím, že pro mě mají něco jako bingo. A slibovali obrovské slevy na dodávce elektřiny i plynu,“ vzpomíná Jaroslava Baková s tím, že celé martyrium začalo vloni v červnu.

„Druhý den po telefonátu už u mě zvonil chlap, měl smlouvu s firmou KTST s.r.o. z Opavy, no a já hloupá ji podepsala,“ popisuje. U dodavatele, u kterého byla v té době, doplácela. I proto se nechala na příslib mnohonásobné slevy nalákat. „Byli děsně neodbytní… Vlastně jsem podepsala tu smlouvu i bez toho, aby mi ji vysvětlili, nevěděla jsem ani pořádně, co v ní je,“ přiznává.

»Útok« kurýrem

Potom začala firma mimo neustálé telefonáty posílat další dokumenty, aby je seniorka dopodepsala. „Pořád mi kurýr vozil smlouvy, oni mě nabádali, že budu jinak platit velkou pokutu, ale já odolala a už nic nepodepsala,“ ukazuje dokumentaci paní Jaroslava.

I proto nakonec došlo na pokutu! Opavská firma poslala důchodkyni dopis, v němž si naúčtovala rovných 5 tisíc. „Prý jsem porušila nějaké povinnosti, kterým jsem se upsala ve smlouvě. Přitom oni nesplnili nic, co přislíbili,“ diví se penzistka a rovnou vysvětluje: „Ta opavská firma tvrdila, že se účastní elektronických aukcí na internetu, prostřednictvím nichž vybírá nejlevnější dodavatele energií. Pro mě zvolila nakonec brněnskou firmu, ale ta pro mě není žádné terno.“

 

Stejné zálohy

Co to tedy pro seniorku znamená? „Představte si, v té smlouvě, co odmítám podepsat, je cena od firmy Bohemia stejná, jakou jsem měla. Jenže navíc mám podle té jejich smlouvy platit ještě 30 korun firmě KTST s.r.o. Takže to považuji za vykutálený kousek těch křiváků z KTST,“ říká nazlobeně.

Nakonec podlehla

Přestože se paní Baková na sebe zlobila a nechtěla mít s firmou nic společného, rozhodla se nakonec podepsat dokumenty, které jí firma zaslala. „Hrozili, že když nepodepíšu, napaří mi pokutu 5 tisíc, že s tou jimi vybranou firmou ušetřím na energiích. Neušetřím nic. Bála jsem se pokuty 5 tisíc, tak jsem nakonec podepsala, prostě jsem musela. Teď mě chtějí píchnout někam do Brna, na smlouvu, pod hrozbou sankce 8 tisíc. Jsou to prostě podvodníci, za tím si stojím,“ uzavřela Baková.

Podle firmy KTST s.r.o. bylo vše v pořádku

Blesk kontaktoval firmu KTST s.r.o. z Opavy a zajímalo ho, jak vznikla ona pokuta 5 tisíc korun a jak je to s tím bingem. „Paní Baková s námi sepsala objednávku do Energetické soutěže. Na základě toho jsme ji zařadili do soutěže a následně oznámili vítězného dodavatele. Nicméně podpis smlouvy byl ze strany zákaznice odmítnut,“ informoval Patrik Večeřa za KTST s.r.o.

Proto se firma následně domáhala pokuty. „Zákazníci neplatí naše úkony, pokud splní jediný závazek z objednávky, a sice podepíší smlouvu s dodavatelem, u kterého mají úsporu. Následně paní Baková situaci řešila přímo s oddělením pohledávek, kde jí byla nakonec nabídnuta možnost, že pokutu platit nemusí, pokud podepíše,“ dodal a vysvětlil, jak vznikla suma 5 tisíc korun.

„Pokuta uvedená v objednávce je účtována za každé odběrné místo. V energetickém odvětví je jedno odběrné místo bráno jako jeden elektroměr nebo jeden plynoměr. V případě, že paní Bakové byla sepsána dvě odběrná místa (tzn. elektroměr i plynoměr), tak smluvní sankce byla vystavena správně ve výši 5000 Kč.“

Pan Večeřa je přesvědčen, že prodejce paní Bakovou nelákal na hru typu bingo. „O žádnou hru typu »bingo« se opravdu nejedná a nic takového nebylo řečeno ani v prodejním ani ve verifikačním hovoru,“ tvrdí.

Ombudsman Blesku: Výhodná nabídka nepadá sama do klína

Příběh paní Bakové si přečetl a prostudoval Ombudsman a právník spotřebitelské organizace dTest Lukáš Zelený. A jak ona sama seniorka říká, vzhledem k tomu, že nakonec podepsala vše, co po ní firma požadovala, jde v tomto případě už spíše než o radu o varování ostatních!

Jak se mají podle Zeleného senioři bránit před takovými prodejci?

„V případě telefonického či podomního nabízení služeb souvisejících s dodávkami energií i jiných produktů je nutné myslet na to, že nám v dnešní době nespadne žádná výhodná nabídka do klína sama. Proto je vhodné si vždy připomenout, že není bezpečné jakoukoliv nabídku odsouhlasit přes telefon, i když se zdá velmi výhodná a zcela bezproblémová. Zkušenosti z českého trhu totiž bohužel ukazují, že riziko spálení se je příliš vysoké,“ upozorňuje.

Stejně by se měli lidé podle něj zachovat i v případě, že na jejich zvonek zazvoní prodejce s »výhodnou « nabídkou služeb či jakéhokoliv výrobku.

„Podomním prodejcům, agentům nebo obchodním zástupcům navštěvujícím spotřebitele doma s neodolatelnými nabídkami je vždy bezpečnější se vyhnout – nejlépe je vůbec nepustit přes práh. Pokud už k něčemu takovému dojde, je důležité nesouhlasit s ničím, čemu nerozumíme nebo co vůbec neznáme,“ radí dále Lukáš Zelený.

Jak zrušit smlouvu?

Lukáš Zelený paní Bakové poradil, jak by měla případně postupovat, kdyby se rozhodla jednat: „Smlouvu s novým dodavatelem lze vypovědět podle energetického zákona až do patnáctého dne po zahájení dodávek. Pokud už uvedená doba uplynula, je možné smlouvu o dodávkách ukončit podle podmínek uvedených ve smlouvě či počkat, až uplyne ujednané smluvní období. U podmínek ukončení smlouvy by potom bylo nutné vyhodnotit, zda jsou vůči spotřebiteli přiměřené.“

Fotogalerie
5 fotografií