Jak návštěvy podomních prodejců probíhají?

„Mají zpravidla vždy stejný scénář. Podomní prodejce za použití naučených technik spotřebitele přesvědčí o výhodnosti nabídky a časové limitaci pro přijetí. Spotřebitel pod časovým tlakem souhlasí s tím, co by jindy nepodepsal.“

Může někdy být nabídka výhodná?

„Žádná nabídka podomního prodejce není tak výhodná, aby ji musel spotřebitel přijímat hned a bez předchozího důkladného zvážení. Ve smlouvách je navíc nejčastěji obsažena smluvní pokuta při odstoupení, o které se podomní prodejce buď nezmíní vůbec, nebo jen tak mezi řečí.“

Senior si ale často třeba vůbec neuvědomuje, že nějakou smlouvu podepsal...

„Do poradny nám volají právě i ti, kteří tvrdí, že žádnou smlouvu nepodepsali a nyní po nich podnikatel vymáhá smluvní pokutu. Dochází totiž i k situacím, kdy jen podepíše potvrzení, třeba o návštěvě prodejce. A z toho se stane podepsaná smlouva. Ačkoliv pohledem práva nelze takto smlouvu uzavřít, je velmi složité prokazovat, co se ve skutečnosti odehrálo.“

Co tedy v takovém případě radíte?

„Nejlepší rada zní: nikdy nic nepodepisujte, dokud si to předem pozorně nepřečtete a společnost si neprověříte z více zdrojů. Pokud někdo smlouvu uzavře, ať už přímo po telefonu, nebo u sebe doma, vždy má právo na odstoupení od smlouvy. To je nutné podnikateli zaslat do 14 dnů od jejího uzavření.“

Jakou formou?

„Doporučujeme odstoupení zasílat písemně, doporučeně s dodejkou. Postačí ale i telefonický hovor. V takovém případě však lidem radíme, aby si hovor nahráli kvůli lepší průkaznosti. A co je důležité, podnikatel spotřebitele nesmí za odstoupení od smlouvy nijak pokutovat.

VIDEO: Slibovali slevu, nakonec napařili pokutu! Ostravanku napálili s energiemi