„Já ani nevím, zda jsem uspěl, nebo ne. Reklamoval jsem 17. října a do dnešního dne jsem nedostal rozhodnutí,“ říká hned na začátku pan Petr…

Nejdřív radost, pak zklamání

Pneumatiky, se kterými není spokojený, kupoval společně s vozem Škoda Rapid. „Jelikož jsem škodovkář srdcař, naposledy jsem měl felicii a sloužila mi 17 let. Proto jsem se rozhodl jít k tomu stejnému prodejci – Amond Kladno,“ začíná vyprávět Jan Petr. Auto mu hned padlo do oka. „Bylo rok ježděné, byla na něm hezká sleva a moc se mi líbila ta zelená barva. Tak jsem do toho šel a před Vánocemi 2017 jsem ho dovezl domů,“ tvrdí Petr s tím, že už v tu dobu se mu nezdály pneumatiky, které auto mělo. „No říkal jsem si, celoročky, nikdy bych si je nekoupil, ale dojezdím je a pořídím si pak klasické letní a zimní. Netušil jsem ale, že to začnu řešit po pár měsících,“ prozrazuje.

Pneumatika se loupe jako perníček

V září 2018 si všiml, že se na jedné pneumatice, konkrétně levé přední, začíná odlupovat vzorek. Jelikož v tu dobu měl dorazit i na pravidelnou dvouletou prohlídku, rozhodl se to spojit dohromady a reklamaci v servisu nahlásil, kde bylo zjištěno, že se loupe vzorek na obou předních pneumatikách na vnitřních i vnějších stranách. „Ve třicetidenní lhůtě mi odepsali, že byla provedena kontrola vzorku předních pneumatik a bylo zjištěno mechanické poškození vzorku pneumatik pravděpodobně agresivním stylem jízdy. Bylo provedeno přezutí vozu na zimní pneumatiky a zákazníkovi doporučena výměna celoročních pneumatik,“ přečetl z papíru pan Petr.

A přidal k tomu svůj komentář: „Takže oni mi to napsali tak, že to přezuli na zimní, ale že to byly moje koupené pneumatiky, co jsem si dovezl sám, to tam neuvádí. Nevím, na čem teď jsem, protože tohle mi přijde jako klasický dopis a žádné vyrozumění o reklamaci. Každá reklamace přece musí mít nějaké ukončení, že buď je moje reklamace uznána, či zamítnutá,“ cítí se zmateně senior.

Agresivní seniorská jízda?

Agresivní jízdu jako důvod špatných pneumatik neuznává. „Kde já bych k tomu přišel. Jezdím vyzvedávat manželku do Kladna, pak jedu jednou za čas za dcerou. Navíc ani nemám dálniční známku, nejezdím žádné závody,“ diví se Jan Petr.

Třeba si toho nevšiml při prodeji..., vzkazuje prodejce

Blesk oslovil i Amond Kladno. Ozval se servisní poradce Jiří Novotný, který vyřizoval reklamaci pana Jana Petra. „Já nevím, co teď s tím. To mám zpětně dopsat na ten papír, že se mu to zamítá?“ řekl Blesku do telefonu. „A řekl vám pán, že to auto nebylo nové, když ho kupoval? Třeba ty pneumatiky byly špatné, už když je kupoval. Třeba si toho nevšiml při prodeji, přece jen byla zima, byl sníh…“ dodal s tím, že pošle e-mailem oficiální vyjádření. To už ale nedorazilo. Blesk mu proto zavolal s dotazem, kdy ho pošle. „My se k tomu už nebudeme vyjadřovat,“ sdělil Jiří Novotný.

Ombudsman Blesku: Servis musí reklamaci dotáhnout!

Materiály, které měl pan Jan Petr k dispozici, prozkoumal Ombudsman a právník spotřebitelské organizace dTest Lukáš Zelený. „Dokument, který pan Petr obdržel, se sice tváří jako takzvaný reklamační protokol, avšak schází v něm jedna ze zákonem požadovaných náležitostí, a sice způsob vyřízení reklamace (rozhodnutí o reklamaci), které musí být v případě zamítnutí doplněné o odůvodnění,“ hodnotí Zelený.

„Z vyjádření servisu nejpravděpodobněji plyne, že reklamaci pneumatik zamítl, jelikož namítaný nedostatek je mechanickým poškozením, a nikoliv vadou materiálu. Vyjádření to však přímo neurčuje. Pokud mělo dojít k zamítnutí, měl to servis, který je v tomto případě i prodávajícím, jasně uvést a odůvodnit, proč tak rozhodl. Jestliže se tak nestalo, lze konstatovat, že reklamace nebyla ve třicetidenní lhůtě vyřízena řádně.“

Jak má tedy pan Jan Petr postupovat?

„Znovu kontaktovat servis. Vzhledem k tomu, že nedošlo k řádnému vyřízení reklamace ve lhůtě 30 dnů, a servis tak podle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele podstatně porušil smlouvu, může nadále trvat na výměně pneumatik, případně požadovat za poškození přiměřenou slevu. Nepůjde o reklamaci novou, ale o dořešení chyb servisu v reklamaci původní,“ radí Zelený s tím, že pokud nedojde k dohodě, může pan Petr kontaktovat Českou obchodní inspekci.

„Jednak se může obrátit na mimosoudní řešení sporů při ČOI, které mu může pomoci s problémem s vadnými pneumatikami. Dále může podat ČOI také podnět, aby prošetřila, zda nedošlo k porušení zákona o ochraně spotřebitele, a případně uložila za nesprávný postup pokutu,“ dodal Lukáš Zelený.

VIDEO: Outdoorové boty se rozlepily po výletu! Vrátí obchod peníze?

Video
délka: 02:04.08

Outdoorové boty se rozlepily po výletu! Vrátí obchod peníze? Eva Fraňková, Jan Jedlička, Lukáš Červený