Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Piloti měli strach z Boeingů MAX už po první tragédii, uniklo na nahrávce

Autor: Darina Jíchová - 
16. května 2019
18:35

Reportérům televizní stanice CBS News se podařilo zajistit nahrávku, která obsahuje šokující svědectví. Piloti americké společnosti American Airlines (AA) konfrontovali společnost Boeing po první tragické nehodě stroje typu 737 MAX 8 z loňského října. Letoun s 189 lidmi se krátce po startu zřítil do Jávského moře, neštěstí nikdo nepřežil. Na vině byl podle všeho poruchový automatický naváděcí systém MCAS. Piloti se báli další nehody, jejich obavy se potvrdily o pět měsíců později, kdy havarovalo etiopské letadlo, pád nepřežilo 157 lidí. Zprávu přinesl deník The Guardian.

Piloti AA se sešli se zástupci Boeingu v listopadu loňského roku, chtěli po nich všechny informace o systému MCAS. Kritizovali společnost, že nikomu neobjasnila, jak přesně program funguje poté, co jej nainstalovala do svých strojů. „Zasloužíme si vědět, co je v našich letadlech a jak to funguje,“ argumentuje jeden z pilotů na nahrávce.

Boeing: Nechtěli jsme trápit piloty zbytečnými detaily

Jednání proběhlo necelý měsíc po havárii Boeingu 737 MAX 8 indonéské společnosti Lion Air, neštěstí připravilo o život 189 lidí. Všechny důkazy ukazovaly na technickou poruchu, stroj se už během několika předchozích letů kvůli chybným údajům z čidel dostal do problémů. Závěry vyšetřování ukázaly na systém MCAS. „Ti piloti ani nevěděli, že ten systém v letadle měli,“ uvádí na záznamu další pilot, Mike Michaelis.

Viceprezident Boeingu Mike Sinnett se snažil přítomné piloty uklidnit tím, že nehoda Lion Airu byla výjimečná situace. „Nevím, jestli by detailní znalost systému něco změnila. Za miliony kilometrů, které nalétáte, se tohle stane maximálně jednou. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli nepřetěžovat posádky zbytečnými informace o systému, poskytli jsme jen ty informace, které považujeme za důležité,“ prohlásil Sinnett.

Piloti: Potřebujeme znát systémy v letadlech

Jenže piloti s takovým tvrzením nesouhlasili a uvedli: „My jsme ti poslední, kdo můžou něco udělat, zabránit katastrofě. Potřebujeme znát všechny řídicí systémy.“ Pracovníci Boeingu slíbili, že provedou softwarové úpravy, podle vlastních slov to ale „nechtěli uspěchat a provést lajdáckou práci, jen aby opravili, co vlastně není porouchané“. Správné řešení problému stále hledali, když se zřítil Boeing 737 MAX 8 etiopských aerolinek Ethiopian Airlines.

Nahrávka se objevila potom, co začalo slyšení dopravní komise při Sněmovně reprezentantů Spojených států, která vyšetřuje regulační schválení strojů 737 MAX 8, které Boeing dostal od americké Federální letecké správy (FAA). „FAA má problém s důvěryhodností,“ uvedl člen komise Rick Larsen a odkázal na článek z listu Wall Street Journal, podle kterého se nikdo z úředníků FAA neúčastnil a nijak nekontroloval posouzení bezpečnosti systému MCAS.

Proč USA trvalo tak dlouho uzemnit boeingy?

Vysoce postavený činitel FAA Daniel Elwell se bránil tím, že si ničeho takového není vědom. Elwell byl kritizován za pozdržení rozhodnutí o uzemnění Boeingů 737 MAX 8 po březnové nehodě v Etiopii. K odstavení strojů došlo až poté, když to oznámil prezident USA Donald Trump.

„Proč vám to trvalo tak dlouho? Uzemnění boeingu v porovnání s ostatními státy od nás přišlo skoro poslední. Veřejnost chce znát důvod,“ zpovídala Elwella demokratická kongresmanka Eleanor Holmesová Nortonová. Podle Elwella FAA čekala na podložená data, která by jasně spojovala obě tragédie.

Nehody Boeingů 737 MAX 8 si v rozmezí několika měsíců vyžádaly 346 obětí, vyšetřování ukazuje, že neštěstí proběhla „jako přes kopírák“. Krátce po startu čidla špatně načetla údaje, což zapříčinilo aktivování systému automatického vyrovnání, který způsobil prudké naklonění přídě a následný čelní pád. V reakci na tragédie desítky zemí včetně Česka uzemnily letouny tohoto typu, nařízení stále platí.

Zobrazit celou diskusi