Tragédie Boeingu 737 MAX byla neodvratná, ukazuje vyšetřování v Etiopii
Piloti havarovaného Boeingu 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines, na jehož palubě 10. března zahynulo 157 lidí, postupovali podle předepsaných pokynů, ale kontrolu nad strojem přesto nezískali. Vyplývá to z předběžných výsledků vyšetřování, o kterých na čtvrteční tiskové konferenci podle agentury AP informovala etiopská ministryně dopravy Dagmawit Mogesová. Společnost Boeing uvedla, že si předběžnou zprávu prostuduje.
Letadlo se zřítilo několik minut po startu z etiopské metropole Addis Abeby za okolností velmi podobných těm, které provázely loňskou nehodu letadla téhož typu společnosti Lion Air v Indonésii. Tehdy o život přišlo 189 lidí. Od nehody v Etiopii nejsou stroje 737 MAX v provozu.
Podrobné šetření může zabrat i rok
Havarovaný etiopský letoun se dostal do situace, kdy jeho přední část byla opakovaně tlačena k zemi, uvedla ministryně. „Posádka prováděla opakovaně postup předepsaný výrobcem (stroje), ale nebyla schopná dostat letoun pod kontrolu,“ prohlásila Mogesová. Vyšetřovatelé doporučili společnosti Boeing, aby zkontrolovala ovládací systém letadla.
Podle mezinárodních pravidel předběžné výsledky vyšetřování neurčují přímo viníka nehody, poznamenala agentura Reuters. Neposkytují ani podrobnou analýzu letu, která může trvat i rok.
Vyšetřovatelé se zaměřují na poruchový systém
Podle agentury AP odborníci prověřuji roli stabilizačního systému, známého jako MCAS, který za některých podmínek může automaticky tlačit přední část stroje k zemi, aby tak předešel aerodynamickému vztlaku. Předběžná zpráva o příčině pádu indonéského letadla Lion Air přitom konstatovala, že piloti nad letounem ztratili kontrolu, když tento systém opakovaně poslal letoun do střemhlavého letu k zemi. Předběžná zpráva o havárii v Etiopii ale MCAS přímo nezmiňuje.
Jeden z vyšetřovatelů na tiskové konferenci uvedl, že na senzorech neobjevili žádné poškození, které by způsobil nějaký cizí předmět. Zároveň potvrdil, že během analýzy letadla se neprojevily „žádné konstrukční či designové problémy stroje“.
Ethiopian Airlines dnes v prohlášení uvedly, že jsou „velmi pyšné na vysoce profesionální postup“ svých pilotů. Zároveň vyjádřila lítost nad tím, že se jim nepodařilo dostat stroj pod kontrolu, napsala stanice BBC na svém webu.
Poškodil senzory pták?
Nicméně americká televizní stanice ABC přišla s informací od zdroje blízkého vyšetřování, který tvrdí, že senzory poškozené byly. Poškození měla způsobit „vnější síla“ během vzletu, a to ať už nějaký předmět, nebo například střet s ptákem. Čidla podle zdroje hlásila podezřelé údaje, a piloti se proto rozhodli vypnout automatický vyrovnávací systém MCAS, čímž se odklonili od předepsaného postupu.
Tady se informace, které publikovala ABC, rozcházejí s první oficiální zprávou vyšetřovatelů. Společnost Boeing i etiopské ministerstvo dopravy varovalo před množícími se spekulacemi a dezinformacemi. Letečtí experti na to konto upozornili, že v prvním reportu chybí mnoho faktů jako údaje z obou černých skříněk, zkušenosti posádky, přesný časový rozpis letu, předchozí opravy na stroji apod.
Odborníci rovněž připojili komentář ke zprávě ABC a vysvětlili, že pokud by piloti vypnuli MCAS, museli by ho zase z nějakého důvodu spustit. Po svém odpojení totiž MCAS není schopný se sám zase zapnout. I přes chybějící informace je podle expertů důvěryhodnější zpráva vyšetřovatelů.
Expert: Boeingy 737 MAX 8 měli odstavit už v říjnu
Letecký expert spolupracující se stanicí CNN Miles O'Brien je toho názoru, že Boeingy typu 737 MAX 8 měly být uzemněny hned po říjnové nehodě letadla indonéských aerolinek Lion Air. Podle něj bylo k dispozici dost důkazů na to, aby se přešlo k jejich odstavení.