Boeing školil na 737 MAX jen online, o čidlu se nezmínil. Aerolinky ruší objednávky

22. 3. 2019
13:40

Piloti amerických leteckých společností Soutwest Airlines a American Airlines popsali, jak vypadalo školení přechodu ze staršího typu Boeingu 737 na novější 737 MAX 8. Podle nich se jednalo o internetový online kurz, nejkratší z nich neměl ani hodinu, nejdelší trval pouze 3. Ani jedna z prezentací se podle nich nezmínila o automatickém vyrovnávacím systému MCAS, který se ukázal jako poruchový. Vadný senzor je pravděpodobnou příčinou dvou leteckých havarií, při kterých zahynulo 346 lidí, informovala stanice CNN.

Systém MCAS byl naprogramovaný tak, aby při poklesu vztlaku pod křídly automaticky nasměroval letadlo dolů. Ukázalo se však, že čidla palubnímu počítači načítají nesprávné údaje, systém kvůli nim prudce skloní příď stroje a přejde do střemhlavého pádu. Piloti pak mají značné potíže převzít kontrolu nad letadlem.

Z Boeingu 737 MAX 8 společnosti Lion Air zbyly po nehodě jen troskyZ Boeingu 737 MAX 8 společnosti Lion Air zbyly po nehodě jen trosky | 

Tento problém vedl ke dvěma tragickým nehodám. V říjnu se Boeing 737 MAX 8 indonéské společnosti Lion Air krátce po startu letu z Jakarty na Sumatru zřítil do Jávského moře, nikdo ze 189 osob na palubě nepřežil. O pět měsíců později, v březnu, havarovalo letadlo společnosti Ethiopian Airlines na spoji z Addis Abeby do Nairobi, při neštěstí zemřelo 157 lidí.

Za nehodami stojí stejná porucha

Podle závěrů vyšetřovatelů byl průběh nehod velmi podobný. Po startu dostal systém chybné informace, začala kolísat rychlost a výška, letadlo se nahnulo dopředu a ve vysoké rychlosti havarovalo. Posádky, které s Boeingem Lion Airu létaly, navíc poruchu čidla MCAS zaznamenaly i u předchozích letů. Den před tragédií dokonce hrozil pád, odvrátil ho však pilot mimo službu sesterské společnosti Batik Air, který se s kolegy „svezl“ z Bali zpátky do Jakarty.

Po obou nehodách se objevily spekulace o tom, jestli piloti věděli, jak se zachovat, když dojde k poruše. Společnost Boeing uvedla, že piloti mají naučené postupy, podle nichž by měli být schopní nehodám předejít. Odkázala i na manuál, který je jim v kokpitu k dispozici. Už ale rok před první nehodou si dva američtí piloti stěžovali, že příručka je nedostatečná a neobsahuje popis toho, co dělat se závadným systémem MCAS, na jehož poruchovost rovněž upozornili.

Piloti si MAX 8 nevyzkoušeli na simulátoru

Mluvčí odborů dvou amerických aerolinek tento týden navíc potvrdili, že školení přechodu na novější systém Boeingu je krátké a velmi zjednodušené, nezahrnuje ani žádné testovací lety. „K dispozici je online kurz k samostudiu, piloty neškolí žádný instruktor,“ prohlásil Mike Trevino, mluvčí odborů pro piloty Southwest Airlines. 

Při tragédii Boeingu 737 MAX 8 v Etiopii zemřelo 157 lidí.Při tragédii Boeingu 737 MAX 8 v Etiopii zemřelo 157 lidí. | 

„Boeing do svých letadel nainstaloval program MCAS a plně je s tím neobeznámil,“ řekl Trevino, dodal však, že samozřejmě MAX 8 je stále Boeigem 737 a jeho ovládání se nezměnilo, i tak by však společnost měla poskytnout pilotům podrobnou instruktáž. Firma Boeing zatím neposkytla žádný komentář.

Směšný online kurz

Piloti se po dvou děsivých nehodách dožadují detailního školení, a to jak teoretické instruktáže, tak letů na simulátorech. „Potřebujeme praxi. Pokud máme mít na palubě nový systém, musíme vědět, jak funguje a jak se zachovat, pokud se porouchá. Tohle je směšné,“ komentoval online kurzy pilot Dennis Tajer.

Kurz si prošel na svém iPadu, trvalo mu to 56 minut. Tajer popsal, že školení je rozdělené do 4 sekcí, žádná z nich neobsahuje informace o systému MCAS. Doplnil, že je časté, když výrobce letadel stroje zmodernizuje a pošle k nim jen instruktážní program. „Obvykle to funguje, jsou tam všechny detaily o novinkách, ale v tomhle o MCASu není ani zmínka,“ vysvětlil Tajer.

Boeing vyvíjí instruktážní kurzy ve spolupráci s každou společností, to je důvodem, proč se liší jejich délka. Ani jedno školení však nezahrnuje údaje o systému MCAS. Odbory American Airlines se se zástupci Boeingu sešly měsíc po říjnové nehodě. Přednesly obavy pilotů, kteří zpochybnili bezpečnost a letuschopnost Boeingů 737 MAX 8.

Společnost přiznala vadný senzor

Boeing v reakci na odbory přišel se „softwarovou náplastí“ a připravil výcvikový program pro piloty. Do manuálu včlenil upozornění na chybný senzor, který může „zapříčinit pokles stroje a pád“. Ani tyto kroky ale nedokázaly zabránit další nehodě Boeingu 737 MAX 8 a řada zemí se rozhodla tomuto typu letadel uzavřít svůj vzdušný prostor.

Australský expert na letovou bezpečnost Neil Hansford kvůli zjednodušeným kurzům ostře zkritizoval společnost Boeing i americkou Federální leteckou správu. Podle něj přechod na vylepšený model MAX 8 vyžadoval pro každého pilota nejméně 20 hodin na simulátoru a podrobné teoretické školení.

Zkušený pilot John Cox, který v současnosti rovněž pracuje jako expert na letovou bezpečnost, nicméně poukázal na to, že samostudium a online kurzy byly při aktualizacích stroje stejného typu schváleny jako dostačující. Doplnil však, že by piloti měli mít k dispozici všechny informace o novém systému.

Aerolinky přestávají Boeingu důvěřovat

„Myslím, že s přihlédnutím k tomu, co známe teď, by piloti na MCAS, jako na novinku, upozornili a vyžádali si testování na simulátoru,“ domnívá se Cox. Piloti jsou podle něj oběma nehodami silně otřesení, nepředpokládali, že by nějaký systém mohl automaticky způsobovat nehody. Doplnil, že to samozřejmě nebylo ani záměrem vývojářů z Boeingu.

Letecké společnosti ztrácejí důvěru ve stroje od Boeingu. Došlo to tak daleko, že indonéské aerolinky Garula Indonesia odstoupily od stamiliardové zakázky na 49 letadel typu MAX 8. Jedná se o první oficiální zrušení objednávky v souvislosti s dvěma fatálními nehodami.

 

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa